Somaliere og Nav finner ikke tonen

Utpekingen av klienten som ansvarlig, er uttrykk for en nygammel individualiserende ideologi, skriver Knut Kjelstadli, professor i historie, Universitet i Oslo.
Foto: Jørgen Schyberg
Gjensidig mistillit preger møtet mellom somaliere og Nav, viser en undersøkelse. Bruk av ressurssterke somaliere som brobyggere kan være en vei å gå, skriver Magasinet Velferd.

En undersøkelse ifra 2008 som er knyttet til en masteroppgave i sosiologi. I undersøkelsen kommer det frem at mange somaliere opplever maktesløshet når de møter Nav-byråkratiet. I tillegg blir mange værende i Nav-systemet i årevis uten at de får jobb. På den andre siden av skranken blir somaliere ofte oppfattet av Nav-ansatte som en krevende gruppe uten realistiske forventninger til hva som kreves i det norske arbeidslivet.

Masteroppgaven og undersøkelsen er utført og skrevet av Adem Shala og konkluderer med at det finnes en gjensidig mistillit mellom somaliere og Nav. Bakteppet for denne gjensidige mistilliten skyldes flere faktorer; negativ medieomtale, lav arbeidsdeltakelse og manglende kunnskap om psykisk helse er noen. Men hovedproblemet er at man skjærer alle somaliere over en kam og ser på dem som en gruppe i stedet for individer. Shala mener at til tross for at undersøkelsen er fra 2008, så har ikke forholdene endret seg i dag.

Brobygger
– Når mange somaliere blir sendt i praksisjobb etter praksisjobb, fra kurs til kurs, uten at de får jobb, så mister de tilliten til at Nav kan skaffe dem jobb, sier Ayaan Yasiin.

Med bakgrunn fra Somalia og Brobyggerstudiet ved Diakonhjemmet, mener Yasiin at hun kan hjelpe somaliere fordi hun har jobbet med seg selv og gjenkjenner dermed de følelsene mange somaliere sliter med. Til daglig jobber hun fulltid i Kirkens Bymisjon som miljøarbeider og har de siste 15 årene jobbet som brobygger i det somaliske miljøet. I tillegg har hun også vært leder av Somalisk Kvinneforening, der hun nå er rådgiver. Det er som rådgiver hun uttaler seg til Magasinet Velferd.

Yasiin mener at frivillig arbeid kan være en viktig vei inn i arbeidslivet for somaliske ungdommer og kvinner. Gjennom frivillig arbeid vil man kunne få jobberfaring, samtidig som man kan bygge seg et nettverk.

– Det har hjulpet flere. Somaliere må forstå at de ikke bare kan vente på Nav, de må gjøre noe aktivt selv. Vi må våge å snakke om våre svakheter. Bare da kan vi få den hjelpen vi trenger. Løsningen ligger i deres egne hender. De må ikke gi opp. Vi må vise Norge at mediebildet av somaliere er ensidig og feil. Alle somaliere tygger ikke khat og er trygdesnyltere, sier Ayaan Yasiin til Magasinet Velferd.