Oslo-band blander stiler over en lav sko

Kunsten å bli høy på musikk

Flernasjonale Maghreb Funk har medlemmer fra Norge, England, Marokko og Brasil. Likevel nekter frontmann Said Rifay (i mørkeblå skjorte) for at bandet spiller fusionstil: Vi har det tradisjonelt marokkanske som grunnlag, samtidig som vi skaper noe nytt og eget.
Foto: Claudio Castello
– Vi liker å ta publikum med på en reise, bringe smaken av Marokko, ja rett og slett gjøre folk høye på musikken vår. Og derfor er vi bedre live enn i studio, sier frontmann i Maghreb Funk, Siad Rifay.

En blanding av stiler, av gammelt og nytt. Det er opplevelsen av det flernasjonale bandet Maghreb Funk. Vokalist og bassist Siad Rifay tar oss velvillig inn i studiolokalene på Grønland. Inne i den lille leiligheten ligger ulike perkusjonsinstrumenter og gitarer strødd i et slags organisert kaos.

– Alt handler om å være samstemt. Hvis en gruppe musikere ikke greier å finne tonen, blir alt et slit, sier han.

Flerkulturelt navnekrøll
For Rifay og hans gjeng er musikken ikke bare et levebrød, men også en livsstil.

På verdensbasis får stadig inn flere nye artister som inspirerer til fornyelse av verdensmusikken.

– Hjemme i Marokko spilte jeg i band helt fra jeg var guttunge, sier han.

Til Norge kom han i 1989 og begynte å rådføre seg med flere musikere om samarbeid i ulike prosjekter. To år etter ankomst Oslo stiftet han Rifay Oriental Funk, og navnet førte til morsomme misforståelser.

– Det kom veldig mange øst-asiater for å høre på oss, og de var sjokkert da vi ikke spilte kinesiske eller vietnamesiske låter. Vi måtte til slutt endre navn til Maghreb Funk for faktisk å fremheve at vi kommer fra Nord-Afrika, forteller han med et smil.

Særegne
Hva kjennetegner Maghreb Funk?

– Vår særegne stil. Vi gjør ikke coverlåter, men satser heller på å være originale, samtidig som vi tar med elementer fra tradisjonelle nord-afrikanske rytmer og sangtradisjoner. Vi kan spille alt fra funk til jazzrock til arabiskspråklig bossa nova.

Bra med verdensmusikkbølge
Det sterke oppsvinget for verdensmusikken, både her hjemme og internasjonalt, er bare positivt, mener frontfiguren i det norsk-marokkanske bandet.

– Jeg ser en stadig økende interesse for norsk tradisjonell musikk både blant utlendinger og norske. Tidligere var dette nesten helt utelukket. Særlig yngre som har reist og har fått innblikk i andre kulturer, interesserer seg mer for fusion og sjangercocktailen i denne spennende musikken. Det er også veldig positivt  er at vi på verdensbasis får stadig inn flere nye artister og band som inspirerer til fornyelse og videreutvikling.

Liker seg best på scenen
Maghreb Funk har tidligere vært med på en talentkonkurranse i forbindelse med Oslo World Music Festival, og samarbeidet med blant annet Grünerløkka Alternatives, Du-Store-Verden og Samspill. Bandet har også holdt konserter utenlands.

– Vi føler likevel at vårt konsept og stil passer best hos et norsk publikum. Vi liker oss faktisk bedre live på scenen enn bak spakene på et lukket studio.

Hva tror dere kan være grunnen?

– Selv om vi sier ja takk til musikken som et levebrød, er det kjempeviktig for oss å nå frem til virkelige folk fra en scene. Og da skinner vi, sier Rifay.