Aziz Wayne opplever interesse for sin musikk i USA. Men i Norge er bransjen blind og døv for hans musikk, hevder han.
Foto: Pressefoto

– Musikkbransjen er umoderne og ekskluderende

Sanger og låtskriver Aziz Wayne lanserer sitt album med R'n'B og pop på markedet i disse dager. Flere av låtene hans har blitt spilt på radio i USA, men nordmenn får neppe høre ham på radio med det første.

Nå lanserer han sitt debutalbum og kommer med det samme med en vekker til den norske musikkbransjen. Han mener bransjen her i landet er en sinke når det gjelder å oppdage musikere med minoritetsbakgrunn.

– Den «norske» måten å velge musikk til spillelistene på og til musikkanmeldelser generelt i mediene er gammeldags. Det blir uinteressant når de tar inn så lite nytt. Det er kult å høre Eminems låter og lese anmeldelser av alle Rihannas låter, men det hadde vært moro å få anmeldelser av flere nye musikere herfra også.

– Sats på norske produksjoner
Aziz Wayne mener radiostasjoner burde spille mye mer musikk som er laget i Norge. Radio- og mediebransjen i Norge har mange muligheter som bare flyter forbi til fordel for andre lands musikk mener han.

– De fleste kopierer lister som billboard, Top40 og BBC-lister fra England hvor de baker inn noen allerede kjente norske. De er alt for opptatt av å kopiere andre lands musikklister og dykker derfor ikke ned i havet av verdifull musikk som finnes her. Hvis du ikke er kjent fra før og attpåtil ikke er etnisk norsk, har du en utfordring.

Ingen respons 
Aziz Waynes musikk har blitt spilt i USA. En dag ringte en venn og fortalte hans låt «Finally Love» ble spilt i L.A. Han har også blitt vist og intervjuet på TV i Dakar, hvor han er født. Pussig nok har Aziz aldri blitt spilt på norsk radio og «svaret» er ingen respons.

– Norge henger bak som en hale på de større landene. De som leder musikkbransjen i Norge, gjør ikke nok for hjemlige artister. Det betyr at musikerne og sangerne i Norge generelt har dårlige ambassadører for sin musikk utenlands, mener Wayne.

– Hva med Nico & Vinz og Madcon, eksempler på artister med minoritetsbakgrunn som har slått igjennom?

– De er alle "norske med brun hud". De er vokst opp her, har gått på skole og har stort nettverk, inkludert bekjente som sitter i viktige stillinger. På et tidspunkt aksepterte ikke bransjen hiphop, da de dyktigste var svarte. Bransjen valgte for eksempel å lansere Tommy T og Paper Boys lenge før Madcon. Jeg mener de ble diskriminert. De slo igjennom med sangen «beggin» etter en remix av den franske DJen Pilooski som ble populær, en god strategi. For Nico & Vinz har det gått veldig bra, de har slått igjennom raskt. De norske som har blitt kjent er promotert av utenlandske agenter, men ikke av norsk musikkbransje, slår Wayne fast.

Blir holdt utenfor
Han mener det er trist at mange ikke etnisk norske musikere som er veldig talentfulle, kun spiller på små arrangementer, mens deres sound ikke når ut til folket og dette hindrer deres fremgang. Han nevner Tonna Brix, Jason & Kenya og Solo Sissoko, som er et musikalsk geni i sin sjanger (kora), alle bosatt i Norge, men uten innpass til musikkbransjen.

– Jeg venter ikke på en ubrukelig aktør i musikkbransjen til å håndtere min musikk og min karriere på kjøpet. Jeg tar det i egne hender og samarbeider med avanserte produsenter og spesialister – men jeg skriver og komponerer all musikken selv.

Aziz Wayne lanserer snart albumet «Light» som samler 13 av hans beste produksjoner.

– Musikken er et universelt språk som bryter alle fordommer og tabuer så lenge vi snakker om kvalitet. Musikken burde være viktigere enn artistens geografiske bakgrunn eller etnisitet og det ville blitt mer mangfold i Norge. I USA finnes agenter som promoterer deg og et stort marked. I Norge fungerer det annerledes, bransjen er slett ikke kommersiell. Hadde den vært det, hadde den sett store muligheter og marked.

– Tenker ikke på etnisitet
Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge, føler seg ikke truffet av kritikken fra Wayne. 

– NRK P3 spiller en enorm mengde ny, norsk musikk hvert år. Vi tenker aldri på hva slags etnisitet eller kulturelt opphav de som står bak musikken har. Nå er neppe denne kritikken rettet mot NRK P3, da vi er den kanalen i landet som spiller flest nye, norske låter hvert år, skriver han i en epost til Utrop.

Han mener artister som Nico & Vinz, Karpe Diem, Arshad Maimouni, Kaveh, Arif, Sisi, Miss Tati og Admiral P neppe ville ha hatt noen standing uten NRK P3.

Faktaboks:
Musiker og låtskriver Aziz Wayne er utdannet lydingeniør, svensk statsborger, bosatt i Oslo siden 2005, har spilt på By;larm, NorwayCup, John Dee under artistnavnet Ziggy og nylig for hattedsigner Mona Strands jubileum på Kunstindustrimuseet. Hans musikkvideoer My Hope og Don’t miss the party (første dance hall musikkvideo lansert fra Norge) var på NRK svisj i 2011. Den nye musikkvideoen «Firedancer» er registrert hos MTV i 2014.