- Shwan Dler Qaradaki er Årets Olsokkunstner - 19.04.2024
- FlePsy vil ha et mer inkluderende og mangfoldig psykolog-Norge - 18.04.2024
- – Høyrepopulistisk tilbakeslag et reaksjon på salafisme - 17.04.2024
Vox (Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk) har undersøkt hvordan kommunene organiserer opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Kommunale opplæringssteder som har svart på undersøkelsen, skriver vox.no.
Hovedtemaer for undersøkelsen er blant annet samarbeid mellom aktører (som flyktningetjenesten, Nav og andre), forankring av samarbeidet i planverk og samarbeidet i praksis. Undersøkelsen kombinerer en kvantitativ spørreundersøkelse og dybdeintervjuer med opplæringsansvarlige i sju kommuner.
Under halvparten påpeker kommunal forankring
42 prosent mener norskopplæringen i svært stor grad er forankret i kommunale planer. Nesten 20 prosent mener opplæringen i liten, eller svært liten, grad er forankret i planverket.
– Vi vet at forankring i planverk er ett av flere suksesskriterier for at innvandrere skal komme i arbeid. Kommuner som lykkes med å få mange innvandrere i arbeid kort tid etter introduksjonsprogrammet, kjennetegnes blant annet av at opplæringen er tydelig forankret i planene, sier Bjørg Ilebekk, avdelingsdirektør i Vox.
Last ned rapporten her.