Åpner gratis nettkurs i norsk for utlendinger

Her på Blindern vil det nye senteret for forskning på høyreekstremisme ligge.
Foto: Claudio Castello
Nær 10.000 deltakere fra hele verden har meldt seg på nettkurset Introduction to Norwegian for å lære grunnleggende norsk. 

Universitet i Oslo har satset særskilte ressurser på dette kurset fordi det også er rettet mot nyankomne flyktninger og asylsøkere som en del av en akademisk dugnad, skriver UiO i en pressemelding.

Kurset, et Massive Open Online Course (MOOC), gir grunnleggende ferdigheter, men er omfattende nok til å gi god basis for videre norsklæring. Et mål for akademisk dugnad er å legge til rette for at flyktninger med akademisk bakgrunn kan fortsette med studier eller relevant arbeid.

Kurset starter 16. januar og er åpent for påmelding. Det er rettet mot internasjonale studenter, men også mot flyktninger og asylsøkere. 

 
Foto : Vidar Iversen

– Språkkompetanse er avgjørende for å komme tidlig i gang. Vår nye MOOC kan bidra til bedre norskopplæring helt fra første dag i nytt land. Alle, absolutt alle, tjener på at tilbud om utdanning når fram til alle som trenger det. For flyktninger er utdanning selve nøkkelen til inkludering, sier Ole Petter Ottesen, rektor ved Universitetet i Oslo.

Ressursfokus
Erik Juriks, prosjektleder ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, forteller at kurset er utviklet med tanke på at flyktninger skal kunne benytte tilbudet ansett hvor de er, slik at de slipper å vente med å komme i gang med organisert norskopplæring.

Han håper også dette kan bli en viktig ressurs for den frivillige norskopplæringen som gis til flyktninger rundt om i Norge, og at det kan fungere som en praktisk og sosial døråpner.

 
Foto : Skjermdump/futurelearn.com

Om kurset

Introduction to Norwegian varer i fire uker og krever ingen forkunnskaper. Deltakerne lærer norsk gjennom å se filmer og øve grammatikk og uttale noen få timer i uken, og mot slutten kan de praktisere sine nye språkferdigheter med en “chattemaskin”. Etter fullført kurs skal deltagerne kunne klare å forstå og delta i enkle samtaler om dagligdagse tema eller kunne spørre om ting i butikken