Skoler fører overfor elever med annet morsmål enn norsk noe som kan minne om fornorskningspolitikken fra gamle dager overfor nasjonale minoriteter som samene, mener professor (Foto: Illustrasjon).
Foto: Scanstockphoto

– Fornorsking i ny innpakning

– Lærte vi ingenting av feilene fra fornorskingen vi utøvde overfor kvenske og samiske barn? spør professor Øystein Vangsnes.  

Foto: uit.no/Torje Jenssen

Vangsnes sier til NRK at han er forskrekket over dagens språkpraksis i skolen, hvor skolebarn ikke får lov til å snakke noe annet språk enn norsk.

– Småskolebarn får ikke lov til å snakke noe annet språk enn norsk. Hverken i friminuttene, på gangen eller i en-til-en-situasjonr. En kan dra paralleller til fornorskingpolitikken av samer og kvener, mener han.

Han beskriver språkreglene på en skole i Oslo der mindre enn 10 prosent er etnisk norske. Etter å ha snakket med en lærer på skolen ble Vangsnes opprørt, og skrev et blogginnlegg på forskning.no.

– Hverken i styringsverktøy eller i pedagogisk forskning finnes det noe grunnlag for å praktisere språknekt.

Fokus på godt norsk
Skolebyråd i Oslo, Tone Tellevik Dahl, sier at man jobber målrettet med språkopplæring og inkludering i mange år. Byråden forteller videre at man kke har et forbud mot andre språk.

– Jeg går ikke rundt og fotfølger våre 1500 flotte lærere, men ser på åpen og inkluderende kommunikasjon som viktig. Elever som ikke har norsk som morsmål blir oppmuntret til å benytte språket. Uten god norsk vil det bli krevende å gjennomføre grunnskolen.