– Koranskoler gir traumatisering

Ikke alle skolene det er snakk om er strenge koranskoler, men koranen er likevel alltid innblandet. Dette bildet er fra en USAID- støttet skole i Somalia
Norsk-somalisk førstemanuensis hevder at barn som sendes på skole i Somalia kan miste viktig kompetanse for videre studier i Norge, skriver Nettavisen.

Norsk-somalierene Paul Thomas er førsteamanuensis ved fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved Institutt for pedagogikk på HSN (Høgskolen i Sørøst-Norge). Han har skrevet flere vitenskapelige artikler om  norsk-somaliske foreldre som sender sine barn på såkalte “koranskoler” i Somalia.

 
Foto : usn.no

Thomas mener det er en utbredt holdning blant somaliere om at norske skoler ikke har god nok disiplin.

– Skolene i Somalia er nesten et slags “rehabiliteringsprosjekt” for norsk-somaliske barn som har mistet kulturen og religionen sin. Men barna er på en måte traumatisert når de kommer tilbake.

Thomas snakket selv med barn som har vært igjennom dette. De fortalte at foreldrene ville at de skulle få bedre disiplin og bli bedre i engelsk, men da de kom hjem til Norge ble mangelnde norskunnskaper et problem. 

Er fremtidsødeleggende
Han ser det som vanskelig å forsvare at barn i Norge skal bli sendt til Somalia for å gå på skole.

– En elev gråt fordi hun hadde store framtidsplaner, men norsken var for dårlig til at hun kunne begynne på universitetet. Hun var bare syv år gammel da hun ble sendt til Somalia, sier han.

Etter at det har blitt rapportert om mishandling på noen av disse koranskolene har innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug kalt inn til hastemøte for å håndtere situasjonen.