– Inkompentent håndtert

 
Foto: Skjermdump/hm.com
Klesfirmaet Hennes og Mauritz beklager reklamebildet av en svart gutt med en hettegenser med teksten «The coolest monkey in the jungle». – Inkompetent og amatørmessig, sier leder for Antirasistisk senter om saken.

– Jeg bare forstår ikke helt de mengdene av inkompetanse som må ha vært involvert for å bomme så grovt, sier leder Rune Berglund Steen til utrop.no.

Klesgiganten anklages for rasisme etter å ha latt en mørkhudet gutt avbilde i genser med den overnevnte teksten, ifølge TV2.

Svenske Expressen var de som først omtalte saken.

Sterke reaksjoner
I USA og Storbritannia er det mange som har tatt til Twitter, eller andre sosiale medier for å uttrykke seg, og noen går så langt i oppfordre til boikott etter reklamepubliseringen.

– H&M er lagt ned, skiver en person på Twitter med henvisning til bildet av gutten.

En annen oppfordrer til boikott av kleskjeden, og flere spør seg hvem som hadde ideen om å la denne gutten stå modell for den aktuelle genseren.

– Rasisme sluttet aldri. Plattformen er bare annerledes, skrev en annen Twitter-bruker.

Kutter samarbeid
Reklamen har også resultert i at den kanadiske artisten Abel Tesfaye, bedre kjent som The Weeknd, bryter alt samarbeid med H&M, skriver Business Insider.

 
Foto : Anton Mak

The Weeknd skulle ha lansert to kolleksjoner i samarbeid med H&M, noe som det ikke blir noe av nå, etter reklamepolemikken.

– Våknet opp i morges sjokkert og flau over å se dette bildet. Jeg er dypt fornærmet og kommer aldri mer til å jobbe sammen med @hm, skrev han tidligere i dag fra sin Twitter-konto.

Kom med beklagelse
Klesfirmaet har i en uttalelse overfor FOX News kommet med en offisiell beklagelse.

– Vi beklager oppriktig for å ha fornærmet folk med dette bildet av en trykket hettegenser. Bildet er fjernet fra alle av H&Ms online plattformer, og all salg av produktet til USA er stoppet. Vi tror på mangfold og inkludering i alt vi gjør, og vi kommer til å gjennomgå alle våre interne retningslinjer for å unngå fremtidige problemer.

Savner forklaring
ARS-leder Rune Berglund Steen savner på sin side en forklaring fra H&M for hvordan dette kunne skje.

Foto: Arkiv.
Foto : Youtube screenshot

– Var det ingen under fotograferingen som tenkte på dette? Ingen av de mange som utvilsomt må ha sett annonsene i markedsavdelingen? Ingen som overhodet snappet opp at det å kalle en gutt med afrikansk bakgrunn “apekatt” knytter an til en lang, rasistisk historie med å framstille svarte som apekatter?

Hele saken er så amatøraktig håndtert at det ikke er rart at noen spør seg om det var tilsiktet, mener han videre.

– Idéen om at all reklame er god reklame, gitt den store oppmerksomheten slikt som dette får i sosiale medier, gjør det tilsiktet. For egen del vil jeg jo regne med at dette var et “arbeidsuhell”.

Apekatt som etnisk stereotypi
Hva er det som gjør bruken av “apekatt” som språklig bilde ekstra ille?

– Å framstille personer med afrikansk bakgrunn som apekatter, eller hinte om at de er det, er altså en av de mest alminnelige rasistiske utropene som finnes.

Berglund Steen viser til en nylig kartlegging om opplevd rasisme blant barn og unge i Norge.

– En av dem vi intervjuet sa: “Det kunne være veldig banale ting, som å bli kalt «ape». Særlig den er.. Det er vondt. Jeg ble kalt «ape», eller de sa «Åh, du er så svart som..» et eller annet, sånne ting. Men «ape» var den som virkelig traff.”

Lite å forsvare
Kan H&Ms posisjon forsvares på noe som helst vis?

– Jeg blir litt oppgitt over alle de som iler til for å forsvare H&M her, de som antyder at dette ikke er så ille, eller som hevder at de av oss som mener at dette er rasistisk, bare er hårsåre. Jeg opplever egentlig at tersklene for hva som utløser anklager om “hårsårhet”, har flyttet seg. Det er så mange barn med afrikansk bakgrunn som har blitt kalt apekatter. Det skjer hver dag, på skoler på tvers av dette landet, at jeg hadde håpt vi alle kunne ha vært enige om at dette ikke er ok.