Krysskulturelle musikkopplevelser

 
Foto: Sibel Thorsen Kocabas
Indisk folkedans i møte med Flamenco, mongolsk strupesang til toner fra Sardinia. Det var noe av det publikum kunne se og høre på årets Førdefestival sist helg. 

Med et intenst blikk tramper hun i takt med musikken. Det blir hett når flamencodronningen Pilar Astola forfører publikum inn i en dans som uttrykker både glede og smerte på samme tid. Med seg på scenen har hun indiske Mahua Shankar og sammen viser de hvordan to dansetradisjoner kan forenes. 

Shankar danser Kahtak, en tradisjonell indisk danseform akkompagnert av instrumentene tabla, harmonium og sarangi. Rundt anklene har hun festet små bjeller som klirrer når hun beveger føttene. Hennes lette trinn står i kontrast til Astolas kraftfulle tramp, men sammen utgjør de en fusjon av fotarbeid som står sentralt i både Flamenco og Khatak. 

Nomadic Voices viser at folkemusikk fra forskjellige kulturer kan ha mye til felles.
Foto : Sibel Thorsen Kocabas
Lokale sangtradisjoner møtes
Ett av de store navnene i år var samarbeidet Nomadic Voices bestående av en duo fra Mongolia og en tenorgruppe fra Sardinia.
Pilar Astola og Mahua Shankar i en felles dans som blander flamenco og khatak.
Foto : Sibel Thorsen Kocabas

Begge tradisjoner er urgamle. Mens tenorsangen kommer fra gjeterkulturen oppe i fjelllanskapet på Sardinia, gir strupesangen akkompagnert av to-strengsfeler assosiosjoner til de mongolske steppene og hester i vill galopp.

Rajery Trio fra Madagaskar. Instrumentet til venstre heter Valiha og regnes som nasjonalinstrumentet.
Foto : Sibel Thorsen Kocabas

Til tross for ulikt språk og sangteknikk, møtes de to tradisjonene gjennom få, men lange toner. 

God stemning: Både store og små var ute i gatene for å få med seg festivalparaden.
Foto : Sibel Thorsen Kocabas

– Flere samarbeid på tvers av kulturer.
Musikar og kunstdirektør Gérard Kurdjian forteller engasjert om musikkutvikling i ulike verdensdeler under et foredrag for festivaldeltakere. Han er ekspert på musikkhistorie og musikkmøter mellom østlige kulturer og Middelhavsland. 

– Musikk har historisk hatt sterke bånd til religion og religiøs praksis, men har gjennom en avansert utvikling fjernet seg lengre fra liturgi. En trend i Vesten har vært å blande inn religiøs musikktradisjon inn i populærmusikk og ett eksempel på dette er jazzsaksofonisten Jan Garbarek og gregoriansk kirkesang fra middelalderen, sier han. 

Kurdjian peker også på et økende samarbeid innen verdensmusikk mellom musikere på tvers av kulturer og tradisjoner. Både Nomadic Voices og Flamenco-Khatak har vist seg å være spennende eksempler på nettopp denne utviklingen.  

FAKTA:

– Førde Internasjonale Folkemusikkfestival (Førdefestivalen) er den største i sitt slag i Skandinivia og ble arrangert for 26.gang i år.

– Festivalen er en kulturell møteplass for folke- og verdensmusikk fra alle verdens hjørner. I løpet av årene festivalen har vært arrangert, har 6000 musikere fra 120 land stått på festivalscenene i Førde. 

– Årets tema for festivalen var World ConneXions: musikalske sammenhenger mellom musikk, dans og sang på tvers av geografiske og kulturelle skillelinjer.