Festival med fokus på de kneblede

Årets utgave av Oslo World Music vil ha flere artister med et sterkt og samfunnskritisk budskap. En av disse er den tunisiske sangeren Emel Mathlouthi (34), som begynte som ung student å skrive protestsanger og opplevde at det gamle regimet i hjemlandet forbød radiostasjoner å spille sangene hennes. Under den tunisiske revolusjonen i 2011 ble sangene hennes en stor inspirasjonskilde.
Foto: Michael Coghlan
I morgen åpner årets utgave av Oslo World Music-festival, som i år har flere artister med på laget fra land hvor den artistiske ytringsfriheten trues.

Årets utgave bærer i stor grad preg av samarbeidet med sin libanesiske samarbeidspartner Beirut & Beyond Festival.

– For oss er det naturlig å se til den delen av verden når vi programmerer festivalprogrammet vårt. Vi har arbeidet i Libanon de siste fire årene og vært med på å skape Beirut & Beyond festivalen, sier festivalsjef Alexandra Archetti Stølen til utrop.no.

Foto: Arkiv.
Foto : Henrik Beckheim

Hun ser at mange trekker frem festivalprogrammet fra Midt-Østen, men forteller videre:

– Med forbudte sanger som tema var det også naturlig for oss å inkludere artister som Emel Mathlouthi og Mahsa Vahdat. men vi har i år også et stort samisk program jeg er veldig stolt over. Også naturlig å ta frem joiken når vi snakker om årets tema. 

Vil ta tak i samtiden
Årlig har Oslo World et driftbudsjett på rundt 9,2 millioner, hvor i det tallet ligger også Beirut & Beyond som arrangeres i Libanon og konseptet #VårtNabolag, hvor festivalen i løpet av året arrangerer konserter i blant annet asylmottak. 

Hva slags forventninger har dere til årets festival?

– Vi har store forventninger til årets festival. Årets artistliste er veldig god på alle måter og årets tema vil understreke festivalens arbeid med å både presentere artister av ypperste kvalitet fra hele verden og samtidig ta tak i samtiden og samfunnet vi og artistene våre er en del av og løfte aktuelle tematikker.
 
Nytt år, nye forhåpninger
Selv ser hun frem til åpningen med Emel Mathlouthi & KORK på Folketeatret på tirsdag, og til å kunne slå fjorårets publikumstall på 17.000.
 
I de siste årene har Oslo World satset på artister som har flykte, eller får trusler om knebling i hjemlandet. Er dette noe man vil fortsette med i fremtidige festivaler?
 
– eVi er en musikkfestival som presenterer artister av høy kvalitet med en samfunnsmessig brodd. Så, den samfunnsmessige brodden er med oss så lenge vi lever, avrunder Archetti Stølen.