Foto: Arkiv.
Foto: Claudio Castello

Sercans råd til bok-promotering

Sliter du med å markedsføre boken din? Her får du råd fra meg, en norsk-tyrkisk forfatter som nettopp har kommet ut med min første på det norske markedet.

Utrop nr. 09/2018 (01.03.2018)

Jeg er en tyrkisk forfatter bosatt i Norge, og hadde allerede gitt ut to romaner i Tyrkia da min første roman på norsk, Mannen og muren, ble utgitt på Sirkel Forlag. Mens Sirkel er et lite nystartet forlag var mine utgivere i Tyrkia godt etablert. I Tyrkia finnes det dessuten et stort mangfold av tv- og radiokanaler, aviser og blader. Mediene i Tyrkia er i skarp intern konkurranse og retter seg spesielt mot ungdom, som utgjør en langt større andel av befolkningen i Tyrkia enn i Norge. Alt dette gjorde at det var relativt enkelt å få presentert bøkene mine i tyrkiske medier, i forhold til norske medier.

Da Mannen og muren skulle markedsføres i Norge var det en helt ny verden som lå foran meg, med sine særegne regler. Jeg søkte som vanlig etter gode råd på nettet, men fant ikke en eneste artikkel med hjelpsomme tips for forfattere som vil ut på det norske bokmarkedet. Nå har jeg høstet noen egne erfaringer, og deler dem gjerne med andre i samme situasjon. Her er mine fem beste tips, så langt!

Tips #1: Sett fokus på budskapet
Å skrive er en edel handling, og det som kommer på trykk har innvirkning på samfunnet. Forfattere bør være klar over sitt ansvar, og det er heller ikke lett å nå ut til leserne hvis man ikke har et klart budskap. Det første spørsmålet en journalist eller interessert leser vil stille seg selv og deg som forfatter er hvorfor du skrev denne boken. Du bør kunne gi et klart, sterkt og velfundert svar. Selv har jeg skrevet om en av vår tids viktigste utfordringer, nemlig identitetskonflikt. Mannen og muren er historien om en norsk jødisk jente som må flykte fra tyske soldater under andre verdenskrig, og fanges på magisk vis i en murvegg. Etter 75 år får hun endelig kontakt med omverdenen, da en ung muslimsk innvandrer kommer forbi muren og hører stemmen hennes. Mannen og muren handler om to mennesker som hjelper hverandre og ser hverandre for det de virkelig er, på tross av både religiøse og ideologiske forskjeller, og fysiske barrierer. Dermed har jeg laget en plakat for Mannen og muren med et enkelt budskap: "Mennesker er viktigere enn religioner". Jeg henger opp plakaten på imøtekommende utesteder, og deler den også på sosiale medier.

Tips #2: Lag en boktrailer
Du trenger ikke et kjempestort budsjett for å lage en attraktiv markedsføringsvideo, eller boktrailer. For å lage boktraileren for Mannen og muren var det nok med en behjelpelig filmfotograf (Kenan Korkmaz), en mann (meg selv) og en murvegg (i nærheten av Nasjonalbiblioteket på Solli Plass). Vi lagde en kortere og en lengre versjon av traileren, siden sosiale medier har forskjellige grenser for hvor lange videoer som kan lastes opp.

https://www.youtube.com/watch?v=7KNJ48BtdR4

Tips #3: Vær tilstede
I november 2017 arrangerte vi boklansering for Mannen og muren på Oslo Bokfestival. Dette var en fin mulighet til å nå ut til publikum. Markedsføring gjennom sosiale medier kan være effektivt, men det er enda bedre å være tilstede. Det er en god idé å ta kontakt med bokhandlere og tilby å signere bøker hos dem. Lokale biblioteker kan også være villige til å la deg holde et arrangement der du forteller om boken din.

Tips #4: Vær en MacGyver
Dette tipset har ingen grenser, for her handler det om kreativitet, akkurat som i tv-serien om MacGyver. Hver gang vår helt er fanget i en tilsynelatende håpløs situasjon må MacGyver (og du) finne en løsning ved å ta i bruk de hjelpemidlene han (eller hun) har rundt seg til enhver tid. Se deg rundt! Hvilke ressurser har du og hvordan kan du bruke disse ressursene i markedsføringen av boken din? I mitt tilfelle så jeg en mulighet i en tjeneste jeg hadde gitt noen tidligere. For et år siden designet jeg et bookingsystem for en venn av meg som eier en restaurant. Dette var noe jeg gjorde gratis, som en øvelse i webdesign, men senere fikk jeg forespørsel om systemet fra to andre restauranter, som gjerne ville bruke mitt bookingsystem for å tilby bordbestilling til sine kunder. Da jeg skulle designe tilbakemeldingen til kundene som bestiller bord fikk jeg et "Eureka!"-øyeblikk. Jeg satte inn en liten logo med bokomslaget til Mannen og muren, med en lenke til en nettbutikk. Min lille annonse kjøres nå gjennom bookingsystemet til tre restauranter i Oslo, og hver eneste kunde som bestiller bord får annonsen på e-post sammen med bekreftelsen på sin bordbestilling. Jeg håper dette eksempelet kan gi deg litt inspirasjon. Du er kanskje ikke webdesigner, men bare se deg rundt, og se hva du kan få til med dine egne ressurser!

www.AutoDeler.co.no