Den amerikansk-muslimske sufismeorienterte teologen Nuh Ha Mim Keller skriver følgende om hijabteologien med utgangspunkt i Koranen:
"Det koranske verset: Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret (arabisk entall khimar, flertall khumur) over sine bryst og ikke vise sin pryd . . . (Koranen 24:31) er et spesifikt krav for muslimske kvinner om å dekke til håret.
Ordet hodeslør (arabisk entall khimar, flertall khumur), mer kjent i vår tid som hijab, er et ord av velkjent betydning blant lærde og forskere i arabisk, særlig forfatterne av klassiske leksikalske referanse-ordbøker i arabisk som Zabidis leksikalske Taj al-Arus eller Mutarrizis al-Mughrib, som begge definerer “khimar” som en kvinnes hodeslør. Og Fayumis al-Misbah og Fayruzabadis al-Qamus, som definerer “khimar” som en klut som en kvinne dekker hodet med. Taj al-Arus bemerker også at en manns turban noen ganger blir referert til som en “khimar” fordi en mann i den arabiske verden som dekker hodet gjør det på samme måte som en kvinne som dekker hodet med hennes khimar. Disse autoriteter innenfor det arabiske språk er sitert I det åtte bind store arabisk-engelske leksikon av Edward William Lane, som beskriver “khimar” som en kvinnes tørkle eller slør som hun dekker hodet og nedre del av ansiktet med.
Det er ingen andre leksikalske betydninger som ordet “khimar” kan tolkes som. Ordlyden av kommandoen, derimot, “og la dem trekke sløret over sine bryst”, forvirrer noen ganger folk uten kjennskap til Koranvitenskap. For det å tolke Koranen krever ofte inngående kjennskap til de historiske omstendighetene som de ulike versene ble åpenbart i. I dette tilfellet er den elliptiske formen av den guddommelige kommandoen slik fordi kvinner ved åpenbaringen av verset bar deres slør knyttet opp bak nakken, som noen landsbykvinner fremdeles gjør i muslimske land, og lar forsiden av halsen bar, samt åpningen (arabisk entall jayb, flertall juyub, oversatt som bryst i det siterte vers) øverst på klesdraktens overdel bar. Den islamske åpenbaringen bekreftet praksisen om å dekke til hodet, forstått fra bruken av ordet “khimar” i verset som er sitert, men forklarte også at dette ikke var tilstrekkelig, og at kvinnene heretter skulle knytte hodesløret foran og la det bli trukket ned for å skjule halsen og åpningen øverst på klesdraktens overdel.
Dette er grunnen til at muslimske kvinner dekker hodet: fordi Koranen entydig beordrer dem, og det er ikke kvalifiserende tekst eller hadith (profetens utsagn) eller andre leksikalske muligheter til å vise at Koranens påbud betyr noe annet enn forpliktelsen. Hadith-litteraturen (som består av profetens utsagn) understreker dette og er i tråd med det siterte verset og muslimske lærde er i enstemmig enighet om dette påbudet og har vært det fra tid profetens tid helt til vår egen dag.
Det var derfor ikke noe nytt eller overraskende i den islamske juridisk uttalelsen kunngjort i desember 2003 av stormuftien av Egypt, Sheikh Ali Jumua som tilhører Fatwa Authority (Dar al-Ifta al-Misriyya) at hijab er en plikt for alle muslimske kvinnelige voksne som etablert i den hellige Koranen og profeten Muhammads hadither (utsagn), samt enstemmighet blant muslimske lærde. Han påpekte at i motsetning til korset noen ganger båret av kristne, eller kalott båret av jøder, er hijab ikke et symbol på islam, men heller at islam plikter kvinner å bære hijab som obligatoriske, religiøse klær. Det er en del av alle muslimske kvinnens religionsutøvelse."
Kilde: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=10&ID=4813&CATE=128
Det legges til at også samtlige kvinnelige vestlige teologer, som amerikanerne Zaynab Ansari, Noura Shamma og Zainab Alwani, understreker denne plikten. I ett tilfelle har en vestlig muslimsk kvinne sendt spørsmål inn til den kvinnelige teologen Zaynab Ansari om at hennes mor ikke liker at hun går med hijab. Teologen Ansari svarer at moren ikke kan la henne fjerne hijaben, fordi det er en religiøs plikt: "La meg konstatere først og fremst at det ikke er lydighet til et menneske, selv til foreldrene dine, når det fører til ulydighet mot Skaperen".
Teologen Ansari skriver også at alle teologer, både kvinnelige, mannlige, sunni-og shiamuslimske og alle lovskoler, har bestandig erklært hijab som en plikt. Hun skriver også det interessante: "Jeg finner det interessant at hijabpåbudet ikke ble innført gradvis, i motsetning til forbudet mot rusmidler. Når versene i Surat al-Nur (24:31, "khimar"-verset) ble åpenbart, dekket de kvinnelige sahaba seg i tråd med verset umiddelbart." ("sahaba" betyr de kvinnene som levde og omgikk profeten Mohammad mens han levde).
Også shia-islams store nettsted al-islam.org beskriver teologien bak hijabpåbudet. Her pekes det fra shiamuslimske teologer også på vers 24:31 i Koranen som grunnlag, i tillegg til profeten Mohammads tradisjoner.
Kilder:
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=3&ID=4450&CATE=452
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=3&ID=5849&CATE=463
http://www.al-islam.org/hijab
Politikvinne med hijab i Malaysia.
Artikler
Hijab er en plikt
Hijab er en plikt for alle muslimske kvinnelige voksne, skriver Arisha Moghal, tidligere redaktør i bladet Salam i denne artikkelen.
Artikler
28.11.2011 13:00
HUAIROU Commission er en internasjonal organisasjon som arbeider over hele verden for å hjelpe fattige kvinner. Organisasjonen var nylig i Oslo for å drøfte samarbeid med norske organisasjoner.
Les mer 07.11.2011 07:00
– Mange innvandrerkvinner som opplever vold i hjemmet, unnlater å ta kontakt med politi og andre hjelpeinstanser på grunn av frykt. Aller verst er frykten for å miste barna.
Les mer 08.03.2011 07:04
Historien forteller oss at kvinner har tradisjonelt vært undertrykt gjennom årene. Kvinner kan ikke akseptere undertrykkelse, eller forskjellsbehandling av menn og kvinner. Derfor er det viktig å minnes om historikken om kvinnedagen.
Les mer 23.11.2010 09:32
Hvem skal fortelle historien om den nyere innvandringen til Norge? Nå har Norsk kulturråd, Fritt Ord og Norsk lokalhistorisk institutt bevilget midler til prosjektet Minner fra migrasjon.
Les mer 15.11.2010 08:27
Den voldsomme veksten i type 2-diabetes er en spesielt stor utfordring i
Oslos mange innvandrermiljøer – av både medisinske, sosiale og
kulturelle årsaker.
Les mer 29.08.2010 13:15
Det skriver ansvarlig redaktør i Utrop Majoran Vivekananthan i denne artikkelen.
Les mer 03.06.2010 17:42
En tårefull Yukio Hatoyama valgte 1.juni å trekke seg som Japans
statsminister som følge av den politiske striden om de amerikanske
militærbasene på Okinawa. Soloppgangens land må dermed belage seg på å få sin femte statsminister siden Koizumis avgang i 2006.
Les mer 11.03.2010 10:35
Noen kvinner velger å bruke hijab fordi de mener islam påbyr det. Er det virkelig påbudt å bruke hijab i følge koranen? Gülay Kutal svarer på dette i dette innlegget.
Les mer 10.03.2010 10:17
Kristin Halvorsen undervurderer minoritetskvinners bestemmelsesrett over deres egne
barn, mener samfunnsdebattant Iffit Qureshi.
Les mer 02.03.2010 11:58
Dei fleste innvandrarar i Noreg er ikkje muslimar, dei bur heller ikkje i
Oslo. Kven skulle trudd det?
Les mer 01.03.2010 15:54
Ti prosent av Norges befolkning har innvandrerbakgrunn, og utgjør en stor gruppe potensielle medieforbrukere. Redaksjonene mister lesere og seere fordi de ikke representative nok, skriver redaktør i Utrop Majoran Vivekananthan i denne artikkelen.
Les mer 15.06.2009 16:01
Hamas er medskyldig i å bidra til den siste blodige krigen på grunn av den aggressive teologiske og islamistiske ideologi Hamas baserer sin taktikk på. Det bør vi tenke på når vi formulerer vår støtte til de palestinske ofrene i Gaza-krigen, skriver Walid al-Kubaisi i denne kronikken.
Les mer 



Kommenter denne artikkelen
Kommentarer
skrevet av Kaltham Alexander Lie Norges første åpne homofile muslim 18.03.2010 16:19
Til Arisha Moghal!
Hijab er mannens påfunn, mak, islams lov (Sharia) kvinneundertrykkende ,kvinnen er mannens eiendom! Dette du fortaller i din innlegg inte neon nytt vi vet om fra før!
Men ok, det er mange som aksepterer undertrykkelse, og mange synes det er so morsmot!
Du tror at folk tenker som dine tenker, sånn er inte vet du!
skrevet av Bjørga Aune 18.03.2010 20:57
Hvis du som kvinne føler det er en plikt "å kle deg ut", må du bare gjøre det. Men du har kommet hit til landet,- og da har du plikt til å følge våre skikker.
Mange eldre her i landet kan bli demente, og våkne opp på sykehjem/sykehus og tro de er havnet på den andre siden av kloden.
Slik vil vi ikke ha det !
skrevet av Eva 18.03.2010 22:41
Gå denne hjemme siden og se om hijab http://www.youtube.com/watch?v=T-ORarZNeJg&feature=player_embedded
skrevet av Eva 18.03.2010 22:59
Are you really muslim?. Hvis det er riktig du kunne ha kunnskap om dette teamet, du trenger ikke lyve om riktigheten.
Hijab har ingenting med menn å gjøre det er mellom gud og den enkelte som vil bruke eller ikke gjør det.
Du har blitt hjernevasket på grunn av at du tror at ingen muslim aksepterer deg, men det er ikke sant du er tross alt et menneske.
stakkast deg du tror at du kan svare noe du ikke hat beiling.
Finn fakta så kan du formidle det til andre.
skrevet av Kaltham Alexander Lie Norges første åpne homofile muslim 19.03.2010 11:19
Hva vet du om å være en muslim madam!?
Hvordan vet du at koran er Gods ord!?
Ingen vet det! Tro på God og profetene
vi har lært hjemme hos oss, da vi var barn!
Verken deg, meg eller andre i verden har sett God eller en av de gammle profetene!
Du er en konservativ og fanatik, og sannheten er deres medisin! Jeg lyver inte, men jeg sier sannheten! Hijab har ingen med religion å gjøre madam, hijab er kultur! Jeg er muslim og trur på God og verken deg eller andre i verden nekter meg dette! Vi vet hvorfor kvinner bruker hijab, holder din mangelfull kunnskapen for deg selv!!!
Jeg lever uansett om muslimer akspterer meg eller inte! Jeg aksepterer meg selv som jeg er!stakkast deg, du lar andre styrer ditt liv og din valg, du mangeler selvtilit!
folk vet hva religion går på, verken du eller andre konservative fanatikere religiøse kan gjøre noen med saken selv om det finnes folk
lar seg blir hjernvask som deg f.eks! Husk folk kan både lese og skrive, vi lever inte i gammle dager lenger vet du!
Ha en flott dag!
skrevet av A.M 19.03.2010 12:11
Hei,
Du starter innlegget ditt med å skrive "Hvordan vet du at Koran er Gods ord!?
Ingen vet det!" -En muslims tro går ut på å tro på det usette, vi tror uforpliktet på at Koranen er Allahs ord. Reglene som Allah har satt for oss er enkle for de som vil forstå. Vi underkaster oss Allahs vilje, det er det som er islam. Vi velger ikke ut deler av Allahs ord og følger dem slik vi vil, vi følger dem slik Allah har beordret oss å følge dem, og slik vi vet fra beretninger hvordan profeten Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med han) fulgte dem. Når noe ble sagt til hans følgesvenner sa de klart og tydelig "vi hører og vi adlyder." (24:51-52) Dette er ikke å være fanatisk, dette er islam. Og husk at Allah også sier til oss: "Men kanskje du vil mislike en ting og den er bra for deg; og kanskje du vil like en ting og den er dårlig for deg.
Allah vet best, mens du vet ikke."(2:216)
Hvem hjernvasker oss? Bare fordi ting ikke samsvarer med dine lyster så må du ikkee tro at alle andre er hjernvasket.
Deriomt, Koranen vasker virkelig vår hjerne ren.
skrevet av Joanna 19.03.2010 12:27
Kan du forklare meg hva er påenget med hijab når de fleste som bruker det bruker samtidig MASSE sminke??? Å dekke dårlig frisyre kan jeg forstå, men hvorfor muslimske jenter bruker så mye sminke når allah ikke vil at dere viser sin pryd, fatter jeg ikke.
skrevet av Kaltham Alexander Lie Norges første åpne homofile muslim 19.03.2010 15:19
Til A.M!
hei,
Du er enig i at ingen av oss vet, men samtidig usikker på det du sier. Er du red for at andre muslimer og (religiøse muslimer) blir sint på deg, eller red God straffer deg!?
Grunnen du er samtidig bekrefter at koranen er Gods ord!
Vår problem at vi tør inte å si høyt om hva vi mener, og hva har vi på hjerte
dessverre veldig trist!
skrevet av A.M 19.03.2010 16:00
Hei,
Jeg tror du bør lese mitt forrige svar på nytt, jeg har kun sitert deg, jeg har ikke sagt meg enig med deg om at "ingen av oss vet". Les på nytt, mitt svar til deg starter fra "En muslims tro..osv".
Ikke vær så utrolig opptatt av at folk må mene det samme som deg, selvom folk ikke går imot Allahs ord betyr det ikke at de ikke sier det de har på hjertet. Mange av oss ønsker faktisk å ha Allahs ord i hjertet.
skrevet av Kaltham Alexander Lie Norges første åpne homofile muslim 19.03.2010 16:26
Hei A.M
Du har sagt jo, ingen vet det! Har du sagt det eller inte!?
Jeg har leset godt det du har kommenterte inte være red! Dersom vi er enige i alt livet ville vært usmakelig og meiningløs!
Du er veldig flink å skrive, og veldig pålitelig God blees you!gammel er du!?
Jeg er 48 år gammel, hvor gammel er du!?
skrevet av Kaltham Alexander Lie Norges første åpne homofile muslim 19.03.2010 16:29
Til Moghal!
Det som er verste er, hva har et år gammel barn
med hijab å gjøre!?
skrevet av A.M 19.03.2010 16:49
Hei,
Nei, jeg har ikke sagt det, det var du som skrev: "Hvordan vet du at Koran er Gods ord!?
Ingen vet det!"
-Dette er ditt sitat, jeg startet med å henvise til dette for så å svare deg på det.
Vi trenger ikke å være enige i alt, men fundamenter i islam er det ikke uenigheter om.
Og bare for å svare på det siste også; Artikkelen sier ingenting om barn og hijab, den forteller kun fra islams autentiske kilder om påbudet av hijab.
skrevet av Kaltham Alexander Lie Norges første åpne homofile muslim 19.03.2010 18:39
Til A.M!
Ok, la oss si at du har inte mente det!
Siden du snaket om, islams autentiske kilder om påbudet!
Fortid folk bodde i Ørken og folk måtte dekket seg fordi det var mye sandstørm, og fra den dagen til idag ble det vane
å bruke både hijab og burka!
skrevet av 07.11.2011 10:32
Helt riktig - kunne ikke sagt det bedre selv!!! Som professor Richard Dawkins sier i en av sine bøker: "Hva er det med religion som gjør den så berettiget til respekt?" Et meget godt spørsmål!! Jeg for min del har ikke greid å forstå hva som er så respektabelt med religion. Av alle de svar jeg har fått på det spørsmålet, så er det ingen som i mine ører har vært rasjonelle: Bare oppgulp og side opp og side ned fra alskens "hellige" bøker!! Akkurat som om vi mennesker i vår tid ikke er i stand til å tenke selv, men er slaver av gamle bøker - skrevet av menn som har vært døde i godt over 1000 år!!! Patetisk!!!
Og hva hijab angår, så er den hellig for muslimske kvinner fordi de VIL at den skal være hellig!!! Verken mer eller mindre!!! Hvis de mener at hijab-plikten kommer fra himmelen, så er det fordi de VIL at den skal være det!! Slik ser jeg det!!!
Ikke minst dette synes jeg bekrefter utsagnet om at Koranen "virkelig vasker vår hjerne ren"!!!