Advertisement
Eminol | Norway | Sweden | Denmark | Sikunews | Hindi | Tamil | Polsk
Debatt
Ingenting galt med hijab
I islam bærer ikke kvinner skaut i forhold til mennene, de gjør det i forhold til Gud, skriver Trond Ali Linstad, Stiftelsen Urtehagen i dette innlegget.
Publisert: 24.03.2009 15:55
Utskriftsvennlig versjon 
Del
Av Trond Ali Linstad, Stiftelsen Urtehagen
Hijab er flott! Så fine de er, disse stolte unge kvinner som går med et dekke på hodet. De oppfyller Guds påbud, om at kvinner skal trekke hodetørklet over håret. De forholder seg til Gud! Og hva kan være galt med det? Disse liberalere, sekulære – nå også deler av den politiske venstresiden – føler seg provosert av det. Men da blir det deres problem! Godtar de ikke at andre har et forhold til Gud?

Men hvorfor i det offentlige rom, spør man. Så hvorfor ikke? Har man et forhold til Gud, gjelder vel det både ute og inne? Man er pålagt en beskrevet sømmelighet de steder der man ferdes som kvinne. Hvorfor skulle det provoseres noen?

Er de misunnelige, disse sekulære? Over at de selv ikke har noen tilsvarende symbol for styrke, tilhørighet og identitet? Et flagg å bære i vinden? Slik som muslimene har det! Samtidig kan de vel jobbe i Posten, muslimene? På IKEA? Og hvorfor ikke i politiet? Fortsatt som muslimer, som overholder en forpliktelse til Gud.

De kan vel fortsatt fakke forbrytere? Eller dirigere trafikken? Sykle i Oslos gater, eller for den saks skyld å ri en politihest!

Så stolte de er, disse kvinner! Som nå står fram i aviser, taler sin sak på TV, og stiller opp i 8. mars tog! Det er bare det, på den negative siden, at noen ikke vil vite av dem.

Igjen er det disses problem. Som gjenspeiler uvitenhet? Skautet undertrykker kvinner, sier de, som vil ha muslimene til å opptre som seg selv. Hvorfor skulle de det? Kan de ikke få velge sin egen vei?

Det var enklere før, eller burde være det. Da lød offentlige retningslinjer for minoriteter slik: Enhver kan selv velge den grad man ønsker av tilpasning til storsamfunnet! Da kunne man ivareta sin identitet, og bevare sine egne normer, enklere enn hva nå er tilfellet. For nå skal alle ”integreres”, omfavnes og formes – under påtrykk og gjerne med tvang – for å bli lik det store flertall i samfunnet.

Bare til opplysning: I islam bærer ikke kvinner skaut i forhold til mennene – de gjør det i forhold til Gud! Bibelen – så vidt jeg har forstått - lærer at kvinnen er mannen underdanig. Kvinnen skal underordne seg mannen, og skautet er tegn på det. Ikke slik i islam, der kvinner med hodetørklet underordner seg Gud! Så flotte de er – stolte og sterke kvinner, under Gud! Vi kan se dem som forbilder for oss.
E-postaddresse
Ditt navn
Kategorier Nyheter Kulturnytt Det skjer
Format Ren tekst HTML
Intervall Daglig Ukentlig Månedlig
Språk Norsk
Morsmål (valgfritt)

Skriv inn teksten fra bildet:



Kommenter denne artikkelen

Ditt navn:
Emne:
Kommentar: (kun tekst, HTML ikke tillatt)
 
Skriv inn teksten fra bildet:
 


 

Kommentarer

sant som sa
skrevet av finnfant 24.03.2009 18:07

Du har rett:) Kvinner er de eneste muslimer. Har aldri møtt en muslimsk mann! De finnes ikke! Det finnes bare menn som passer på at kvinner er tilstrekkelig muslimske!

Helt uenig med finnfant
skrevet av Sara 26.03.2009 00:51

Der tar du meget feil finnfant.
Jeg kan stolt fortelle om menn i familien min og bekjente som er ordentlige muslimer, altså passer på hva som er obligatorisk for dem som muslimske menn. De ber, faster, holder seg unna alkohol, drar på pilgrimsreise, altså følger koranen og sunnah.
Selvfølgelig forteller de kvinnene i familien hva som er riktig og galt, men de passer først på seg selv, det er det islam sier.
Jeg vet at det finnes menn som ikke gjør det en muslim mann skal gjøre, men istedet så hakker dem og tvinger kvinnene sine til å følge islam, MEN du kan ikke si: "Har aldri møtt en muslimsk mann! De finnes ikke! Det finnes bare menn som passer på at kvinner er tilstrekkelig muslimske!"

Spesielt den unge generasjonen idag, som leser og lærer Islam utfra kilder gjør det som er riktig. Altså først blir de ordentlige muslimer selv, slik at de kan bli et eksempel/forbilde, og deretter forteller de andre kvinner og menn hva islam er. Det er ikke noe jeg finner på, men det er det jeg ser.

til sara
skrevet av hemmelig 04.04.2009 18:55

å? jeg synes at de muslim samt alt salgs tro må slutte å ble styre av penn og ark fordi det er bare tull.

sara, visset du at det er ikke dere som årsak masse morderi hele verden rundt men det er BOK som årsak de temmelig voldsom morderi?

vi folk i norge er forbanner stolt av det vi har gjort, for vi gjøre hva vi vil desto lære ganske rask samt holde verden i stand. jeg trenger ikke tror men VET at hvis de muslim overta verden, da vil verden havner i ender på et blukk.

BRENNER VEKK DE ALT SALGS GRIS TRO`S BOK!!!!!!!!!!!!!!!

Hijab
skrevet av pornogutt 09.07.2009 22:16

Jeg synes ikke det er riktig at jenter skal måtte bruke Hijab for å få respekt.Jenter skal bedømmes etter sin adferd og oppførsel ikke klesdrakt.Det skal ikke vere noe behov å bruke hijab for å få respekt.Du kan faktisk like godt vere hore med Hijab som uten.Du skal kun bruke Hijab når din overbevisning sier at det er riktigt.Du skal ikke tenke på hva andre synes

hijab
skrevet av pornogutt 09.07.2009 22:18

Blant noen unge jenter er det vanlig med Hijab på hodet og bar mage.Hijab er er ikke lenger knyttet til begrepet anstendighet.Mange kler på seg Hijab for å se sexy ut. Hijab begynner på mange måter å miste sin symbolverdi.Hijab er ikke lenger bare et muslimsk plagg.Det er et moteplagg,akkurat som miss sixty bukser.

hodeplagget
skrevet av Lene 09.07.2009 22:21

Jeg var ikke beskyttet da jeg gikk med hodeplagget. jeg var eksponert for trakasseringer, morsomheter og diskriminering. Jeg ble gjenkjent, men ikke med respekt: Tvert i mot anså mange meg som undertrykt, hjernevasket og mishandlet. og om ikke det, så i hvert fall politisk suspekt.

Nå går jeg uten, men går ikke med bar navle av den grunn.

Det som overrasket meg mest når jeg sluttet med hijab var at..... ingen la merke til meg lenger.

Det er egentlig litt sånn nedtur. Her går man og dekker kropp og hår i 12 år som om det skulle være de kosteligste edelstenene på jorden, med girl-power nok til å lede en mann til skitne tanker og helvetesild,

grå mus
skrevet av Lucyjenta 09.07.2009 22:23

Hvorfor må man nødvendigvis være en grå mus om man ikke bruker hijab? Det er ved å bruke hijab man blir en grå mus? Hvorfor slike ytterpunkter? Akkurat som når ungdom sier at enten er det ungdomsklubb eller så er det kriminalitet. Er det ingen mellomting??

i forhold til Gud?
skrevet av datter 11.07.2009 21:54

Så hvorfor brukes det ikke inne, når det finnes ikke fremmede manfolk??
Er det kvines valg? Har dere noensinne hørt om jenter som får juling av faren hvis de ville gå uten hijab? Ja, det skjer her også, ikke bare i muslimske land.

Hijab
skrevet av Umm Sharifat 15.07.2009 19:10

Ser her at kunnskapen om hvorfor man tar på hijab er skremmende liten. Det å dekke seg er et påbud fra Allah og skal ikke være et påbud utifra kultur eller foreldre. Hvis du ikke ønsker å praktisere Islam, eller ikke tror på Allah, La hijaben være. Det var en her inne som noe om at hijaben ikke lenger handler om anstendighet siden man har hijab på hodet men velger å vise frem bar mage og de trangeste jeansene som finnes. Når man velger å praktiskere Islam er det som nevnt over påbudt med hijab, da skal man ikke bruke trange klær eller gjennomsiktige klær eller klær som ser ut som klær for menn osv. Poenget nå må være at vi som muslimer må søke kunnskap på nytt og det gjelder også foreldregenerasjonen som selv ikke kan svare på hvorfor deres døtre i mange tilfeller skal bruke hijab. Og begynn i den andre enden; Hvordan definerer jeg mitt forhold til Allah? Det er det viktigste spørsmålet.

Hijab, slettes ikke misunnelse
skrevet av Marianne 03.08.2009 09:22

Som sekulær kvinne hevder jeg ikke å tale for noen andre enn meg selv, men jeg kan garantere deg, Trond Ali, at det ikke er misunnelse jeg føler. Tvert imot er det ekstrem vemmelse, antagelig ganske lik det muslimer opplever når de blir tvunget til å se på en gris velte seg i søla for så å spise den. (Og dette er ikke sagt for å opprøre eller såre, bare for å forklare hvordan mange nordmenn føler det å bli påtvunget dette tegnet ute i gatene.)

Trond ali, du lyver
skrevet av Dhimmi 16.08.2009 13:57

Jeg vil tro du har fjernet deg helt fra det norske samfunn og fra nordmenn flest nå Trond? De færreste jenter er misunnelige på disse jentene som påberoper seg å være guds utvalgte, herrefolket om du vil, og viser dette ved å bære dette plagget dere mener gjør jentene mer "anstendige". De føler tvert om, som Marianne her er inne på, kun aversjon og kvalme. Hijaben står for tanker og handlinger som ingen med vettet i behold, muslimer og konvertitter her unntatt siden de er hjernevaska, vil bifalle.
Vi tar avstand mot alt islam og hijaben står for, og det vil vi fortsette med.
Hijab vil aldri bli godtatt i det offentlige rom, for øyeblikket blir de bare tolerert.
Man kan holde sin religion for seg selv og fortsatt være en god religiøs, det kalles folkeskikk.
Men du skal ha det Trond, du prøver å uskyldiggjøre og glorifisere et motbydelig plagg som utbasunerer en motbydelig ideologi.
Du er ingen nordmann mer.

Ingenting galt med hijab
skrevet av Alexio 27.01.2010 13:35

Så klart det igenting med hijab.Under var hijab finnes det et gudfryktig menneske med henvisning til Maria(Mariam)Jesus mor.

Hijab
skrevet av Rufus 01.03.2010 22:54

Kan ikke våre nye landsmenn være i fred,når det gjelder kles-plagg skaut eller ikke skaut,det ligger til grunn enn sterk forbi i hele Europa i mot muselimer så det lukter politisk brun farge,det begynner i det små og får større ringvirkninger,vi bør ta oss i vare når det gjelder fordommer,hvor blev mennskeverde av i Norge

Hijab er sexy
skrevet av Pornogutt 12.05.2010 22:40

Jeg synes det burde komme et påbud slik at alle MUSLIMSKE OG UMUSLIMSKE KVINNER PLIKTER Å BÆRE HIJAB.hIJAB ER DET MEST SEXYE PLAGGET JEG VET OM

Burkha
skrevet av abin laden 13.07.2010 20:35

Alle kvinner burde følge sin overbevisning å bære Burkha.Ingen kvinner burde vise seg utenfor sin egen bopel uten å bære Burkha

Hijab er sexy ?
skrevet av Malik 09.08.2010 21:33

Jeg synes ikke Hijab er sexy.Hijab er et ærbart plagg som alle kvinner burde bruke.Håper jeg i fremtiden ser at stadig flere kvinner bruker hijab.Da tenker jeg spesielt på etnisk norske kvinner:Vi Muslimske menn burde bli flinkere til å overbevise norske jenter om at de bør bli Muslimer.

Aldri
skrevet av Kvinne 10.08.2010 08:36

@Malik, jeg vil utfordre all muslimske jenter å kaste hijab og gå med mini skjørt. Frekk er du som komme rhit og skal fortelle oss kvinner hvordan vi skal og ikke skal kle på oss. Hvem er du som norske kvinner skal høre på ? Så holdt kjeft!

Lydige kvinner
skrevet av Malik 11.08.2010 00:51

En lydig kvinne er enkelt og greit en lykkelig kvinne. En slik kvinne kan man gi maksimalt med FRIHET, noe som har utrolig mye å si på trivselen til kvinnen.Idealet er de tause, lydige kvinner som ikke gjør seg bemerket, som bruker Hijab eller Burkha, Rettskafne kvinner skal være lydige og bevare det som er hemmelig, fordi Gud ønsker det bevart. Dem, fra hvem dere frykter oppsetsighet.En familie er en organisasjon, og for at en organisasjon skal fungere godt, må den ha en leder, et overhode.Mannen er familiens overhode.

hijab
skrevet av anette hagen 24.09.2011 22:47

Debatt
24.12.2011 09:00
Marianne B. Berning i Barnas Venner Haugesund mener statssekretær Pål K. Lønseth ikke forsvarer barns rettigheter. Les hennes leserinnlegg her!
Les mer
12.12.2011 17:00
Ledende politikere distanserer seg fra oss tusener av mennesker som kjemper for rettighetene til de papirløse asylsøkerne. Vi prøver å nå fram til dere! skriver Randi Solbergnes i dette åpne brevet til politikerne som har ansvar for asylpolitikken i Norge.
Les mer
01.11.2011 15:00
En sammensausing av ulike problemstillinger skygger for reelle løsninger som virker, og skaper kun fordommer og utrygghet.
Les mer
04.10.2011 18:00
Veldig mye må gå Obamas vei for at han skal bli gjenvalgt neste år som USAs president.
Les mer
17.09.2011 12:25
Det finnes fremdeles mye gruppetenkning og fremmedfrykt i Norge. Norges falske bilde av seg selv som "best i verden" på integrering forhindrer en god debatt om disse problemene, skriver Mert Akin i dette debattinnlegget.
Les mer
11.09.2011 17:00
Vi har en brutal og inhuman asylpolitikk når det gjelder de papirløse etioperne, skriver Randi Solbergnes i dette debattinnlegget.
Les mer
07.09.2011 14:00
Frp ønsker å snu integreringen 30 år tilbake. Partiet vil rett og slett ta stemmeretten ved kommune- og fylkestingsvalg fra innvandrerne som ikke har norsk statsborgerskap, skriver Akhtar Chaudhry, stortingsrepresentant for SV i dette innlegget.
Les mer
01.09.2011 09:55
Det har spredd seg en ukultur der minoriteter ikke kritiseres. Minoritetene derimot, kan kritisere alt og alle. Det er en farlig tendens, hevder Sophie Essmat i dette debattinnlegget.
Les mer
01.09.2011 08:57
I den politiske debatten er det en gruppe som har uteblitt; den framvoksende gruppen av aldrende minoriteter, skriver Fakhra Salimi i dette debattinnlegget.
Les mer
26.08.2011 14:50
Nå er tiden inne for å tenke ordentlig gjennom hva vi tror vi vet og hva vi faktisk vet, skriver statsråd Audun Lysbakken (SV) i denne debattartikkelen.
Les mer
12.08.2011 14:00
Når fellesverdiene i Norge trues, blir oppslutningen om dem desto viktigere. Derfor opplever vi nå at alle, uansett bakgrunn, ønsker å løfte frem verdiene og fellesskapet som binder oss sammen.
Les mer
31.07.2011 18:48
Historien om Olav den hellige er fortellingen om hvordan impulser utenfra ble definerende for det vi i dag betrakter som «kristne, norske verdier».
Les mer
31.07.2011 14:31
Jeg er glad og lettet over at det ikke var utlendinger eller muslimer som sto bak dette, skriver Abdelhak Abdellaoui i denne debattartikkelen.
Les mer
30.07.2011 14:07
Et land og et folk er i sorg.
Les mer
20.07.2011 09:00
Alle tidligere erfaringer og statistikker viser at minoritetene ikke tar sin egen fremtid på alvor. Det skriver Akhtar Chaudhry (SV) i dette debattinnlegget. 
Les mer
10.07.2011 09:00
Mye spennende skjer på integreringsfronten i innvandringslandet USA. Men det er en myte at USA har alle svarene på alle integreringsutfordringer. Det argumenterer Mahmona Khan for i dette innlegget. Hun kom nylig hjem fra en lengre reise i mulighetenes land.
Les mer