Advertisement
Advertisement
Eminol | Norway | Sweden | Denmark | Sikunews | Hindi | Tamil | Polsk
Regjeringen har ikke et eneste tiltak som er ment å bidra til å at innvandrere kan beholde sitt språk eller kultur, skriver Majoran Vivekananthan
Foto: Fanney Antonsdóttir
Den rødgrønne regjeringen er nyrasistisk
Den rødgrønne regjeringen har lagt fire år med kontroll på integrerings- og innvandringspolitikken bak seg og skal fortsette i fire år til. Utrop har fulgt godt med på dette feltet like lenge, og kan konkludere med at regjeringen fører en assimileringspolitikk som baserer seg på det vi kan kalle nyrasisme.
Publisert: 30.09.2009 08:47
Utskriftsvennlig versjon 
Del
Av Majoran Vivekananthan
Integrering handler om tilrettelegging og tilpassing for at nye innvandrere skal bli inkludert i samfunnet. Dette bør i praksis bety at integreringspolitikk bør bidra til å lære norsk, få jobb, delta i samfunnet og få mulighet til å være likeverdige borgere, og samtidig beholde sitt språk og kultur og utøve sin religion. Ser vi på tiltakene som Arbeids- og inkluderingsdepartementet har ansvaret for å koordinere, gjelder samtlige tilrettelegging for å tilpasse seg det norske samfunnet og ingen tiltak som verner om innvandrernes egen identitet.

Glemte grupper

Det gis for eksempel ikke tilskudd til landsdekkende organisasjon på innvandringsfeltet som jobber med en folkegruppe sine interesser. Organisasjoner som får tilskudd må ”representere innvandrernes interesser i Norge på tvers av nasjonalitet eller etnisk bakgrunn.” Det betyr at for eksempel at iranere som jobber med iranernes interesser på nasjonalt nivå, ikke kan få støtte. Ingen folkegrupper som jobber for sine interesser på nasjonalt nivå kan få tilskudd.
 
Ingen støtte til morsmål

Det er feil at tospråklighet skaper avstand til norsk kultur, ifølge Lanes ferske doktoravhandling "A Tale of Two Towns." Blir du derimot fratatt språket ditt, får du et kulturelt hull. Du blir fremmedgjort, og får avstand til majoritetssamfunnet. Morsmålsundervisning styrker tilknytningen til Norge, ifølge forskerne. Men alt som har med morsmål og innvandrernes egne språk å gjøre, blir sett på som fy fy av den rødgrønne regjeringen. Det gis ikke støtte til morsmålsopplæring eller lørdagsskoler som innvandrere selv har opprettet og selv finansierer.

Ensidig tiltak
Ser vi på tiltakene og innstramningene som er foreslått og vedtatt i siste regjeringsperiode, er det tre tiltak som er verdt å nevne. Tiltak mot tvangsekteskap, asylinnstramninger og et lovforslag som pålegger statlige virksomheter å ”jobbe aktivt for likestilling og mot diskriminering”. Forslagene til innstramningene var forøvrig virkelig stramme, men når det kom til antidiskriminering var det virkelig løst. Hvordan statlige virksomheter skal jobbe ”aktivt” var det ingen pålegg om, kun pålegg om rapportering. I regjeringens liste over integreringstiltak er det ikke et eneste tiltak er ment å bidra til å at innvandrere kan beholde sitt språk eller kultur. Regjeringen er opptatt av å assimilere fortest mulig.

Det som tidligere het familiegjenforening, en rettighet i FN-konvensjonen, heter nå familieinnvandring, altså et spørsmål om migrasjon. Er dette en redefinisjon som fjerner en rettighet?

Det har i de siste fire årene vært enormt fokus på tvangsekteskap, noe har ført til at flere søker hjelp. Det er også ansatt såkalte minoritetsrådgivere ved videregående skoler hvor mange elever med innvandrerbakgrunn går. Tall fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) viser
Regjeringen har ikke et eneste tiltak som er ment å bidra til å at innvandrere kan beholde sitt språk eller kultur.
at problemer knyttet til ”ekstrem kontroll” er det som ungdom søker mest hjelp til. Det er også et paradoks at disse skolene, som også har et stort innslag av etnisk norske ungdommer fra ressurssvake familier, må få hjelp fra ”minoritetsrådgivere.” Det måtte tvangsekteskap til for at etnisk norske ungdommer skulle få hjelp.

Overfokus på tvangsekteskap
4 900 av totalt 16 800 familieinnvandrere kom til Norge for å gifte seg, viser fersk statistikk, resten var allerede gift da de kom til Norge. Av disse 4900 var det 2700, altså 55 prosent, som giftet seg med en etnisk norsk. Av dem som inngikk ekteskap med en innvandrer eller norskfødt med innvandrerforeldre, er 245 fra Pakistan, 157 fra Irak og 122 fra Afghanistan. De enorme tiltakene som er satt i gang for å motvirke tvangsekteskap, svarer ikke til antallet som faktisk får hjelp. Etter å ha fulgt med på regjeringens arbeid på dette feltet, er det ikke tvil om at reglene for familieinnvandring er strammet inn for å redusere innvandringen og ikke tvangsekteskap. Det er utenkelig at de ansvarlige ikke kjenner til denne statistikken. Regjeringen handler med overlegg.

Ny, kulturell rasisme
Grenselovutvalget leverte nylig sin innstilling til Justisdepartementet. Økt kontroll i grenseområdene, lokal og rask registrering av asylsøkere og mer effektiv uttransportering skal bidra til å redusere antallet identitetsløse asylsøkere og bekjempe kriminalitet, heter det fra justisminister Knut Storberget. Et par dager etterpå publiserer UDI tall som viser at mer enn ni av ti dokumenterer sin identitet. Og tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at asylsøkere står bak mindre enn 1 prosent av alle oppklarte lovbrudd i Norge i 2001. 98 prosent av alle siktelser for lovbrudd i 2001 er helt sikkert ikke begått av denne gruppen, ifølge SSB. Myndighetene kjenner helt sikkert til tallene, men de er offer for den kulturelle rasisme som herjer i Europa og utøver denne type rasisme uten å være klar over det.

Fremskrittspartiet kommer ofte med løse påstander og forvrengte fakta, og tidligere kunne andre partier korrigere, debattere og påpeke feil. Men før valget var det ingen som våget å motsi FrP når de påstod at asylsøkere er voldtektsmenn. Var det frykt for å tape stemmer, eller var det andre årsaker som lå bak?

I motsetning til tradisjonell rasisme som forskjellbehandlet mennesker på bakgrunn av biologiske forskjeller eller rase, er den nye formen for rasisme basert på kulturelle og religiøse forskjeller. Denne kulturelle rasismen som oppstod blant radikale høyreintellektuelle krefter på kontinentet på slutten 1960-tallet, har seget sakte men sikkert inn norsk politikk i løpet av den rødgrønne regjeringens stortingsperiode, og er blitt en legitim form for rasisme. Dersom ikke regjeringen er bevisste på dette, vil vi få enda fire nye år med forsterket nyrasisme.
E-postaddresse
Ditt navn
Kategorier Nyheter Kulturnytt Det skjer
Format Ren tekst HTML
Intervall Daglig Ukentlig Månedlig
Språk Norsk
Morsmål (valgfritt)

Skriv inn teksten fra bildet:



Kommenter denne artikkelen

Ditt navn:
Emne:
Kommentar: (kun tekst, HTML ikke tillatt)
 
Skriv inn teksten fra bildet:
 


 

Kommentarer

Smart å si
skrevet av Kenneth 30.09.2009 09:24

Hei!
Dette er "smart å si". For det første, så synes jeg at innvandrere skal tilpasse seg norske forhold, ikke at Norge og Nordmenn skal tilpasse seg et utall forskjellige kulturer. Hvordan skal det ende?
Slutt og klage! Vær glad for at dere er så heldige at dere har fått opphold og får bo i Norge. Verdens beste og frieste land.
Ønsker dere å holde på deres egne vaner og språk, så er det deres eget ansvar. Ikke den Norske regjering eller folk.

Slike tullete uttalelser fremmer bare en ting:
Avsky mot innvandrere. Er det det dere vil?

Fra vugge til grav?
skrevet av Morten 30.09.2009 09:53

Hvorfor skal det være statens ansvar at innvandrere tar vare på egen kultur og eget språk? I likhet med innvandere i UK eller USA osv. har de full mulighet for å opprette egne møtesteder, kurs og foreninger som kan vise stolthet i deres opphav. MEN, dette må foregå på frivillig basis, utenom skoletid, slik at man samtidig kan integreres i Norge. På denne måten kan man beholde en fot i hver leir, samtidig som man blir en fullverdig borger. Staten er norsk. punktum.

Kommentar til Kenneth
skrevet av Abdelmajid Jerad 30.09.2009 10:05

Dette var bra , dette er ytringsfrihetens land og har du glemt det .Jeg er selv AP politiker og prøver å sette integrerings politikken i en konstruktiv spor men ser at det kan tid . Men gode og velformulerte uttalelser som dette er viktige og alle politiske partier innkludert mitt eget trenger .Som jeg har sagt før Norge har et fortrinn i europa for a klare å få til en vellykket innvandring politikk/inntegreringspolitikk .Vi må ikke kneble debatten med banale formuleringer som det Kenneth gir uttrykk for mvh.AJ Bystyre politiker i Bergen

På jordet!
skrevet av Ola 30.09.2009 10:05

Hvis innvandrere kommer til Norge med en målsetning om å beholde sin egen kultur og språk i kommende geneasjoner med støtte fra det offentlige Norge, ja da burde de holdt seg der de kom fra. Det er måten å leve videre i sin egen kultur og med sitt eget språk på.
Hva innvandrere lærer sine barn av språk o.l. hjemme er en privatsak, men er målsetningen å unngå å bli en del av norsk kultur så anbefales hjemreise snarest!

Reis heim
skrevet av Bjarne 30.09.2009 10:37

Om du ikke er fornøyd, så reis hjem dit du kom fra. Det er mange av etniske nordmenn som det nå kalles som ville være glad til om dere reiste hjem. Med tanke på alle de ressurser som staten stiller opp med for dere innvandrere så er det toppen av kransekake at dere ikke får leve ut deres egen kultur. Gjør meg glad og reis hjem dit du kom fra. Der kan du praktisere din kultur fullt ut. God tur

Hvem betaler regninga for denne avisa
skrevet av Kåre 30.09.2009 10:44

Det er vel oss skattebetalere som betaler for at dere innvandrere kan syte og klage over at dere ikke får leve ut deres kultur. Vær glad til for at dere får opphold her.Norge har i generasjoner vært et homogent land.At det nå skal komme en gjeng fremmedkulturelle som skal dyrke sin anderledeshet er jeg sterkt i mot. Det som får landet Norge til å henge sammen er mest mulig likhet. Det er også i innvandrernes interesse at dette landet henger mest mulig ihop og at vi samarbeider. Om man ikke ønsker det så kan man pakke kofferten sin og dra hjem til dit hvor man kom fra. Ærlig talt

Du tapte debatten
skrevet av Ole Årseth 30.09.2009 10:48

Jeg har bodd og arbeidet i tre muslimske land, og to land i Asia. Jeg kunne fortelle deg hva jeg gjorde for ikke å krenke den lokale kulturen, jeg gjorde egen research. I Midt Østen, skrev jeg under på kontrakter om ikke å krenke deres kultur.

Dette er usmakelig fordi du drar rasismekortet, og fortstter å skyte innvandrere i foten. Du har forlatt din kultur, og den interesser oss ikke her, hvis den ikke har innebygd det vi kaller folkeskikk. Hvis den gjorde det ville du ikke ha skrevet dette tøvet.

skammelig
skrevet av bjørn 30.09.2009 11:19

For en kvalmende kravmentalitet artikkelforfatteren har. Det er du som er rasisten. Når skal du skjønne at det ikke er statens ansvar at du oppretholder din kultur. Du er i Norge. Går ikke ann å komme med den slags tullball som du gjør her. Skjerpings

Kommentar til Abdelmajid Jerad
skrevet av Geir Skoglund 30.09.2009 11:39

Hvorfor spør du Kenneth om han har glemt at dette er ytringsfrihetens land? Hvor i sin kommentar tar han til orde for å sensurere eller nekte noen å ytre sin mening?

Du sier videre at vi ikke må "kneble debatten med banale formuleringer som det Kenneth gir uttrykk for" - noe som kan leses som et ønske om, og forsøk på, knebling av folk som Kenneth. Med implisitte påstander om krenkelse av ytringsfrihet, samt artikkelens påstander om nyrasisme, spørs det om du ikke skyter deg selv i foten her. Ikke krev et nivå fra andre som du ikke er i nærheten av å utvise selv.

En av de beste artiklene noensinne
skrevet av Toni 30.09.2009 11:55

Dette var en meget bra artikkel, at noen tør å stå frem å si det som har vært på utlendingenes hjerte veldig lenge. Det er lett for den etniske nordmann å si at det ikke skal være Norge som skal tilpasse seg utlendingene, men utlendingene som skal tilpasse seg Norge, helt absurd.

Et flerkulturelt samfunn er kommet for å bli og man må tilpasse HVERANDRE. Hvis ikke regjeringen og Norge tilpasser seg det globale fenomenet multikulturelt samfunn, hvorfor skal da de flerkulturelle tilpasse seg Norge? Regjeringen må sette et godt eksempel!

BRA ARTIKKEL!!!!

nyrasistisk
skrevet av gonjar 30.09.2009 12:09

ja debatten er igang igjen synes det er litt komisk at innvanndrere med islamsk bakgrunn kommer hit og krever ditt og datt når vi vet at en kristen ikke kan gjøre det samme i ett muslimsk land. slutt å kall etniske norske for rasister så fort vi er uenige i det islam står for . hadde en kristen vært like stor i munnen i ett muslimsk land som muslimer er i norge hadde vel vi kristne enten blitt drept eller kastet ut. vær glad dere kan kritisere de kristlige verdier uten å bli torturert noe som vi vet er vanlige i muslime land for de som kritiserer de muslimske verdier eller islam .er du/dere ikke fornøyd med norge REIS UT vi trenger dere ikke

Bra artikkel
skrevet av Sara 30.09.2009 12:16

Kjempe bra artikkel. Dette har innvandrerne fryktet lenge og ikke tørde å røpe.Kjempe flott at avis som utrop tørr å stå frem det virkelige problemene innvandrerne møttes daglig, spesielt de siste 4 årene.Enda 4 år til. Norge lever av innvandrer.Uten pakistanske arbeidsfolk i 60-70 årene kan ikke Norge vokset som nå. Så skam dere nordmenn, dere må være takknemlige.Jeg er selv nordmenn og blir kvalm av å se hvordan vi behandler innvandrere.

tja
skrevet av petterm 30.09.2009 12:21

jeg tror du faktisk er på fantastik gale veier eller bare ønsker oppmeksomhet i media.
det har du nå fått, så går du hjem og leser leksene dine.
du bygger din argumentasjon på tradisjonelt vis, som engentlig i seg selv er rasistiske i og med at du bare ser deg selv.
det norske samfunn (de med norsk pass) kan være der de vill når de vill, det er ikke statens oppgave å fostre dette. (må jo greie noe selv da)
få deg en natts søvn stå deretter opp på riktig ben.

Til "Sara"
skrevet av Geir Skoglund 30.09.2009 12:22

"Norge lever av innvandrer.Uten pakistanske arbeidsfolk i 60-70 årene kan ikke Norge vokset som nå. Så skam dere nordmenn, dere må være takknemlige.Jeg er selv nordmenn og blir kvalm av å se hvordan vi behandler innvandrere."

Yup, du er nok selv nordmenn. Takk for en god latter.

Vi bad dere ikke om å komme!
skrevet av Tore Kjeilen 30.09.2009 12:44

Vi bad dere ikke om å komme. Vi har et samfunn vi er stolte av, og som vi har plikt til å ta vare på.

Norge er ett land - et land hvor alle er del av et fellesskap. Svært mange ting må vi dele, da snakker vi om identitet og kultur, for at frihet og valgfrihet skal bevares.

Når innvandrere som aldri har blitt invitert til Norge, som kommer fra motsatt side av jordkloden, som kommer fordi de har opplevd at deres kultur undertrykkes, krever at de skal vokse i antall og være på utsiden av det samfunnet som Norge er tuftet på, er det bare én ting å si: Dere er velkomne i vårt land, men er ikke det godt nok, bør dere reise hjem.

Majoran Vivekananthan er kolonist og rasist. Han krever akkurat det samme som hvite krevde da tok seg til rette i fremmede land for noen generasjoner siden. Siden vi nå tar avstand fra kolonitidens ugjerninger, er det naturlig å ta avstand fra Majoran Vivekananthan.

Omvendt diskriminering
skrevet av Faride Kasanzade 30.09.2009 12:45

Hei, Det du driver med din avis er omvendt diskriminering.
Den dagen din avis får ikke penger til drift fra det norske stat sammen med utallige innvandreorganisasjoner, mosker og andre type støtteordinger , vi får en bedre sammfunn hvor det er ingen gruppe får særbehandlig. Det er i Norge vi bor og skal tilpasse oss det norske samfunnet. Å dyrke din egen kultur og religion er din privat sak.

Øynene som ser.
skrevet av Otto 30.09.2009 12:52

Mange innvandrergrupper klarer seg veldig bra. Man hører ingenting fra svensker, dansker, tyskere, nederlendere, polakker, jøder, englendere, franskmenn. De er veldig positiv og en ressurs. Og de "assimileres" fort og de beholder sin egenart og særpreg og farger samfunnet på en svært positiv måte.
Så til den andre gruppen som må ha hjelp til det meste. De får tilrettelagt veldig mye, slik at de er blitt ynkeliggjort. Gruppen markerer seg sterkt på kriminalstatistikkene og trenger hjelp til adferd som er forenelig med siviliserte samfunn.

Reis hjem
skrevet av Janne 30.09.2009 13:02

Reis hjem; god tur.

Vi er bortskjemte
skrevet av Anja Thoresen 30.09.2009 14:01

For å luke ut ting som er uakseptable må man ha fokus på dem, uansett om det er mye eller lite av det - litt mer nyansert syn på ting fra pressens side ville nok vært å foretrekke.
Utover dèt kan det da ikke være den norske stats forpliktelse å hjelpe folk å beholde sin kulturidentitet - det må da være opp til den enkelte. En tilnærming til norsk lov, norsk som språk og norske standarder derimot burde være en selvfølge. Denne artikkelen vitner bare om hvor bortskjemte vi som bor i norge faktisk er.

Ulv, ulv
skrevet av Lennart 30.09.2009 14:58

Trist at dere luller dere inn i offerrollen.
Offerrollen er en av de mest lukerative rollene i et samfunn fordi den fraskriver "offeret" alt ansvar. Dere oppnår ikke annet enn å sementere etablerte mønster av polarisering mellom etninske grupper. Jeg anser alle borgere av kongeriket Norge som nordmenn. Jeg tror "dere" vil profitere på å kvalifisere eget handlingsrom og selv ta ansvar for å bli "likeverdige" deltagere i samfunnet. Det offisiellee Norge har helt klart et ansvar for å tilrettelegge for at "dere" skal få tilgang til samfunnets goder. Det mener jeg "vi" langt på vei gjør. Vi har alle behov for å kjenne til våre røtter, være seg kulturell, religiøs eller geografisk. Man må likevel forholde seg til det samfunnet man til en hver tid er (en likeverdig) del av. Det blir vanskelig å ta "dere" seriøst når dere med nykonstruerte ord angriper et system som legger til rette for at alle, uavhengig av opphav og tilhørighet skal få best mulig grunnlag for å delta i samfunnet på like vilkår. Kvalifiser deres egne ressurser, ta eget ansvar, ikke legg dere på rygg og rop på at dere skal bli subsidiert ut av hengemyren. Og hadde forfatteren av denne artikkelen uttalt seg på vegne av meg, ville jeg ha blitt kraftig irritert.

BNP?
skrevet av Jarle G 30.09.2009 15:18

"Det gis for eksempel ikke tilskudd til landsdekkende organisasjon på innvandringsfeltet som jobber med en folkegruppe sine interesser." Hva synes dere om at vi f.eks. hadde gitt statsstøtte til liknende organisasjoner som British National Party i Storbritannia som kun tillater hvite mennesker til medlemmer? Har ikke de innfødte menneskene i et land også rettigheter eller? Dette er så forkastelig at det ikke er mulig, hvis det er så jævlig å bo i Norge er dere HELT VELKOMMEN TIL Å KOMME DERE TIL HELVETE UT HERFRA! Forbanna bortskjemte drittunger.

REIS UT ??!
skrevet av Lennart 30.09.2009 15:37

Hvordan skal man kunne føre en konstruktiv debatt med utspill som REIS UT og lignende. Norge er et flerkulturelt land, og innvandring har vært og er fortsatt en berikelse for nasjonen. Begrepet er svært ullent, og lite hensiktsmessig å strø rundt seg. Men det er problematisk, og kanskje betegnende at majoriteten av innleggene her er preget av polarisering mellom hvit - ikke hvit. Fargede nordmenn opplever nok å bli diskriminerti arbeidslivet. Det skal ikke forekomme. Problemet bør adresseres, og en slik debatt vil være langt mer konstruktiv enn angrep på en regjering som gjør en god jobb på dette området. Det krever at debattantene ikke skeier ut i hver sin grøft, men forsøker å holde seg modt i løypen for å finne felles løsninger. Og la oss for all del slippe utspill som REIS UT.

Skivebom
skrevet av Glittertind 30.09.2009 15:53

Slike uttalselser gjør meg utrolig irritert!

Majoran Vivekananthan har misforstått totalt.

Les mer:
http://www.nytt-parti.blogspot.com/

Innvandrere, allier dere med samene!
skrevet av Kjersti Lindal, De Grønne på Hitra 30.09.2009 16:01


Jeg vil berømme Utrop! for å reise denne debatten.
Norsk som jeg er hadde jeg gleden av å bo noen år i Sapmi på 1980-tallet. Jeg jobbet blant annet litt som lærer ved Masi skole på Finnmarksvidda.
Flere av de områdene som artikkelen her berører, har vært sentrale i debatten blant samer. Jeg vil her begrense meg til språkproblematikken:
Allerede den gangen visste vi at barn som får et godt grunnlag i sitt morsmål, NB! også skriftlig!, gjør det godt i forhold til innlæring av andre språk. Barn som hindres i å bruke sitt morsmål, eller ikke får skriftlig opplæring i det, får heller ikke noe fundament for å lære andre språk. I de samiske områdene finnes det mange funksjonelle analfabeter som følge av den fornorskningspolitikken som rådet fram til 1970-tallet. De lærte aldri hverken samisk eller norsk godt nok.
JA TAKK - BEGGE DELER! er det eneste prinsippet som fungerer på språkopplæringområdet, og på det kulturelle området for øvrig. Dette vet bevisste samer alt om. De har lang trening i å være minoritet i Norge.
Jeg får frysninger når Anniken Huitfeldt vil avvikle kontantstøtten i sin redsel for at minoritetsforeldre skal gi sine barn et fundament i sin egen kultur.
Gratis kjernetid i barnehage for alle barn hadde derimot vært et godt tiltak. To dager pr. uke? Det ville blitt en kulturell møteplass for barn uavhengig av foreldrenes økonomi.

Vi må greie å ha to tanker i hodet samtidig:
JA! til minoriteters egen kulturutøvelse, og JA! til minoriteters fullverdige deltakelse i alle norske sammenhenger.
Dersom den såkalt rødgrønne regjeringa mener noe med å ha en integreringsminister, burde Stoltenberg tilby jobben til språkprofessor og tidligere Sametingspresident Ole Henrik Magga.
Med sin språkkompetanse og sin lange fartstid som samisk tillitsperson er han en av tungvekterne blant minoriteter i Norge. I disse tider trenger vi ledere som virkelig forstår forskjellen på assimilering og integrering.

Minoriteter.....??????
skrevet av Tore Kjeilen 30.09.2009 17:05

Pakistanere er ikke en minoritet, de teller ca. 160 millioner og har egen stat. Tamiler er heller ikke minoritet, de teller 75 millioner og har egen delstat i India.

Å sause sammen samer, som ikke har eget land og teller noen titalls tusen og kolonister til Europa er tøv!

Minoriteter, ja!
skrevet av Kjersti Lindal, De Grønne på Hitra 30.09.2009 17:28

Jeg trodde det gikk klart fram av sammenhengen at jeg snakker om mennesker som tilhører minoriteter I NORGE. Alle grupper består igjen av enkeltindivider. Det er en menneskerett for hver og en av oss å beherske vårt morsmål, og et stort pluss dersom vi behersker flere språk. Bor vi i et annet land enn vårt eget er det også helt grunnleggende å beherske dette landets språk.
Samfunnsøkonomisk er det også svært viktig at det enkelte mennesket får tatt sine evner i bruk og slik bidra til verdiskapingen i samfunnet. Da er språk og kommunikasjonsevne også helt grunnleggende.
Eller ønsker du en situasjon hvor mennesker fra andre språkgrupper kun kan gjøre manuelt arbeid i Norge, og kun kommunisere med medlemmer av sin egen språkgruppe?

Slakt nå ikke den norske gåsa som legger gulleggene dere lever fett av
skrevet av Norsking 30.09.2009 17:50

Haha, Norge som nå setter verdensrekord i fremmedinnvandring er nyrasistisk! 20.000 årlige asylsøkere, flere enn Tyskland, Canada, USA og Storbrittannia har, land som er 10 og 100 ganger større enn Norge.

Ha ha ha, Norge nyrasistisk, ha ha ha, det må i så tilfelle være mot den hvite norske urbefolkningen som i tusenvis av år bygget opp all den velstand som fremmedkulturelle folkevandrere nå kommer til duk og dekket bord og forsyner seg grådig av.

Dersom Norge er nyrasistisk, hva vil du da kalle land som Kuwait, Saudi Arabia, Dubai, Malaysia, Japan, Taiwan, Singapore, Sør-Korea, Qatar, Brunei, Oman, Abu Dhabi, ja stort sett alle velstående land fra ditt eget nærkulturelle kontinent, Asia?

Som du sikkert vet, slipper dere tamiler (og alle andre innvandrere) kun inn i velstående asiatiske land som GJESTEARBEIDERE, dvs dere får ikke en eneste juridisk, sosial, trygde, politisk rettighet i disse asiatiske landene, utover retten til å jobbe 90 timers uke for 20 kroner timen, og etter 2 år er det spark i rævva hjem igjen til Sri Lanka eller Bangladseh eller hvor dere kommer fra.

Nei, overgriske norske innvandrere, slakt nå ikke den naive norske gåsa som legger gulleggene for dere! For før dere da vet ordet av det, er dere tilbake der dere hører hjemme, i slummen eller som kroppsarbeidere i singapore, Kuwait eller Saudi Arabia som eneste alternativ. Og der nytter det ikke å kakle om nyrasisme eller gammelrasisme om dere der får smake pisken over ryggen for mangelfullt utført gulvvask eller dovask!

PS! Hvor mye får Utrop i årlig statsstøtte forresten? Det finnes 1000 etnisk norske blogger langt bedre enn denne som ikke mottar fem flate øre, og kjenner jeg innvandrerlusa på gangen rett, så får nok Utrop-bloggerne noen titalls millioner i årlig statsstøtte for disse smøreriene sine...

Trist
skrevet av Jon Petter 30.09.2009 18:12

Trist og sterkt beklagelig at en medieaktør som Utrop.no skal bidra til å fremme fremmedfrykt og utidig irritasjon i vårt lille kongerike. At en redaktør kan offentliggjøre en slik usann og usaklig artikkel er muligens ett tegn på at noen i redaksjonen trenger å gå i seg selv og forhåpentligvis finne ut hvem som egentlig er denne såkalte "nyrasisten".

Nå er det klart
skrevet av Helge S. 30.09.2009 18:38

DU HAR MED DETTE SATT DEG UTENFOR ALL DEBATT, og du er ikke alene. Norske akademikere holder samme standard, og det har blitt lagt merke til i utlandet. Det blandede norske hyle/ papegøyekor, som nå har fornyet seg: NYRASISME.

Etniske nordmenn er urbefolkning og må også få statsstøtte når vi organiserer oss
skrevet av Norsking 30.09.2009 18:48

Til Kjersti Lindal: Hvorfor skal innvandrerne samarbeide med samene?
Etniske nordmenn bør samarbeide med samene, for med dagens massive fremmedkulturelle folkevandring inn i Norge, får Norge straks 2 urbefolkninger, nemlig den etnisk samiske og den etnisk norske.

For min del må da gjerne alle innvandrergrupperinger få statstøtte for å organisere sine medlemmer slik som skribenten av denne artikkelen syter om, men bare så lenge etniske nordmenn får den samme statsstøtten som samene når vi organiserer våre etnisk norske urbefolkningsmedlemmer.

Så ja til statstøtte til alle innvandrerorganisasjoner, tamiler, vietnamesere, pakistanere, somaliere, MEN BARE DERSOM ETNISKE NORDMENN FÅR DE SAMME URBEFOLKNINGSRETTIGHETER I HELE NORGE SOM SAMENE HAR FÅTT I FINNMARK!

Det ville vært sant likeverd og sann antirasisme, og likebehandle Norges to urbefolkninger. Og så kan man gjerne gi en skvett statsstøtte til alle andre innvandrede etnisiteter som også vil organisere seg.

funky75@msn.no
skrevet av PJ 30.09.2009 19:00

Nå må Dere slutte å syte og klage..skal Dere ha tilhold i Norge, så tilpass Dere våre lover, regler..Deres kultur og religion kan Dere ha ved siden av

funky75@msn.no
skrevet av PJ 30.09.2009 19:03

Nå må Dere slutte å syte og klage..skal Dere ha tilhold i Norge, så tilpass Dere våre lover, regler..Deres kultur og religion kan Dere ha ved siden av

Kall meg aldri rasist!
skrevet av Ikkenyrasist! 30.09.2009 19:31

Som norsk kvinne opplever jeg rasistiske slengbermerkninger av innvandrere rett som det er! Når skal ikkevestlige lære seg folkeskikk?

Krever dere mer innblanding og støtte fra norske myndigheter så må dere involvere dere mer i vår kultur enn å ha sånne hatsider som dette på nett og å kjase på tv!

Har selv bodd i flere land utenfor Norge, og har måttet betale for språkkursene selv!

Responsene på artikkelen oser av mistillit til fremmede kulturer
skrevet av Roald 30.09.2009 19:33

Artikler som dette bidrar ikke til integrering, selv om kanskje det var intensjonen.
Det ser vi av alle de supernorske, arrogante innleggene som har kommet som respons på artikkelen. Jeg er derfor ikke glad for slike provoserende artikler, men jeg er enda mindre glad for alt det grumset som kommer i innleggene overfor. Hvordan i allverden har vi greidd å avle så mange intolerante, femmedfiendlige nordmenn?

nyrasismen & nynazismen i norsk politikk
skrevet av Alejandra Haydée Covarrubias 30.09.2009 19:50

*
Braaaaaaaaaaaavo, endelig en avis som tør å ta opp kampen mot det norske samfunnet og de nye retningslinjene, der dobbelt standard gjelder for alle og enhver (hvit).
Braaaaaaaaavo fordi utrop forsøker å ta opp de mest alvorlige emnene det gjelder for minoritetene i Norge uten at de får noe innpass i noe media.

Braaaaaaaaavo for all gode og seriøse argumenter brukt på TV2 i dag...inkludert den måte dere håndterte den sosialantropologen som bare representerer det verste av det verste innenfor det segregerings politikken blant akademikere. (det gamle, konservative, ille og reaksjoære tanker som hun dama der serverer som vitenskap. Adolf Hitler hadde også sine gode vitenskapsmenn og kvinner)
Braavo fordi dere ikke "gikk under" uansett hvor mye idioten på TV2 forsøkte å laterliggjøre dere...dumt at det ikke var noe jente med dere...men neste gang, vel!
Braaaaavo for en utrolig deltakelse på TV2 med de fiendtlige holdninger som TV2 valgte å "presentere".
TV2 fra A til Å råtent!...
;(
Braaaaaaaavo fordi redaktøren av denne avisen klarte å stoppe programlederen på TV2 som forsøkte seg med de typiske rasistiske holdninger der du skulle settes i båss som redaktør fordi du representerer ditt og representderer datt. (Jeg er ikke rasist...neeeehahahahaiiiii men jeg mener at du skal ikke komme her og komme her!)
De bare forsøker å tjene penger...det etiske har de fått satt en bedre plass som TV kanal, og det lille de har forsøkt seg i forhold til minoritetene drukner i forhold til dette APARTHEID PÅ NORSK de har bygg opp!

Braaaaaaavo til spaltisten som stoppet fremkritspartiet m* f* typen som forsøkte seg å sende spaltisten "hjemmet" og forsvaret:"du skal ikke forsøke å sende meg hjem, jeg er født og oppvøkst i Norge"...Strååååålende og det er mange innvandrere og flyktninger som føler...
Braaavo fordi utrop tar opp begrepet nyrasismen ettersom hva frp representerer i Norge er det nynazismen og alle partiene følger etter...
(konsentrasjonsleire...internering...MY ASS!)
Europa hadde ikke mindre enn 10.000 slike "interneringsleire" i 1943-1944)
Braaaaaaaaaaaavo fordi dere utgjør ENDELIG MINORITETEN for minoritetene....

Mine varme og gode hilsener og alle mine gratulasjoner...det var på tide!
Alejandra Haydée Covarrubias
undersøkende journalist
*

Forakt mot muslimer!
skrevet av Norge for nordmenn 30.09.2009 20:00

En rotte er ikke en hest om den er oppvokst i en stall! Vis respekt for den norske kultur og nordmenn som har åpnet døren for dere, og lær dere norsk om dere vil bli i Norge. Dere vil aldri bli oppfattet som likeverdige nordmenn med slikt syn på Norge og nordmenn som dere viste i Tabloid, onsdag 30.09, så vend nesen mot Mekka, som er deres hjem. Med et slikt syn på Norge og norsk styresett så vil dere aldri få respekt av den etniske norske befolkning. Dere har i stor grad bidratt til ytterligere forakt for muslimer med å gå ut slik! Fortsett slik så vil den norske regjering stramme tøylene enda hardere ifht til deres "velferd" i landet. Få av de muslimske kvinnene klesfillene på hodet, som for norske mennesker er et tegn på kvinneundertrykking.

Tull
skrevet av Knut Arne 30.09.2009 20:29

For noe forbanna tull.. Det er dere som har blitt rasister.. Hvorfor skal vi tilpasse Norge etter dere??? Det er dere som skal tilpasse dere Norge!!!!

Nyrasisme
skrevet av Tommy Fernandes 30.09.2009 20:56

Det er fint at dere på en uredd måte har tatt opp denne saken. Fortsett med det.

Dra hjem.
skrevet av john 30.09.2009 21:05

Her kommer dere til et fritt land og får både i pose og sekk. Er dere ikke fornøyd så dra dit dere kom fra. Sett heller litt pris på at dere får komme hit. Fortsetter dere med å forlange mer nå, ender vi med borgerkrig i Norge. Jeg og mange andre er dritt lei av sytinga deres, dette gjelder heldighvis ikke alle innvandrere.

Støtte
skrevet av Jørn 30.09.2009 21:08

Hvor mye fikk dere i støtte der dere kommer fra? Ikke alle etnisk Norske får støtte heller. Slutt å klag dra hjem.

link
skrevet av Linda Johansen 30.09.2009 21:15

www.Norgespakken.com

Å behandle mennesker med likeverd!
skrevet av Xose! 30.09.2009 21:25

Jeg syns du er en modig mann! Det er ikke mange som våger å uttale seg slik som du har gjort. Det krever mot og du har det!
Du har tatt det første skritet mot de rasistiske kreftene i norge!
Jeg føler med deg på dette.

hilsen..

Forseett å avsløre dem
skrevet av Bra artikkle 30.09.2009 21:34

Den "tradisjonelle rasismen" klarte å overleve fordi noen få såkalte "adle" klarte til overbevise mange "små folk" til å hylle og hie på de rasistene for å krenket andres menneskerettigheter.

Det samme gjelder for den "nye rasismen" i Norge også, og historien kommer til gi samme dom og forkaste skamflekken på samme måte igjen.

Til Majoran Vivekananthan
skrevet av Timmy 30.09.2009 21:35

I hvilke andre land finner du statlige tiltak iverksatt for å hjelpe innvandrere å beholde eget språk og egen kultur?

se dere rundt i verden
skrevet av mann med store ord store venner 01.10.2009 01:08

hadde vi vert kristene i et muslimsk land hadde vi måtte tilpasse oss dems regler og kultur og språk er ikke det retferdig at alle som flytter til et nytt land må akseptere det og takke for de ekstra goder dere får og blir gitt .

Lykke til, tapere
skrevet av Odin 01.10.2009 03:03

Slapp av folkens - 78 % av Norges kjente oljeressurser er allerede hentet opp, store deler av inntektene plassert i usikre aksjer, boligprisene er vanvittige (gjett hva presset på boligmarkedet kommer av?). Vi har en profesjonell "godhetselite" som selvfølgelig kommer til å fortsette og dele ut felleskapets midler, så lenge de varer. Stakkars naive Norge, som ville så vel... Dette blir tryning i unnarennet og sild og poteter, igjen.

Usmakelig
skrevet av Lars-Erik 01.10.2009 03:11

Dette kommer du ingen vei med Majoran.
Dette er en useriøs artikkel. Dere kommer til norge, og som om det ikke er godt nok å få muligheten til å bo i dette landet, skal dere i tilegg klage, og få deres kultur til å bli likegyldig som vår? Åpne opp øya, forstå at du har kommet til et land som har vår egen kultur, og at vi faktisk ikke hverken har inntresse, eller har behov for ders kultur.Er det et problem, forlat landet da vel?, å lev deres kultur der dere kommer fra. Dere kommer til Vårt kjære land Norge, med en målsetning om å beholde deres egen kultur og språk i kommende geneasjoner,og i tilegg krever støtte av det offentlige for det. Tror du virkelig at vi skattebetalere er lystne på å betale for det? Det er mye praktiske ting du tydligvis ikke forstår, og at du kaller dette for rasisme viser jo bare hvor patetisk du er. Kom til Norge, lev som en Normann.

Herregud, for en idiotisk artikkel.
skrevet av Hanne 01.10.2009 08:24

Det er valgfritt å bo i Norge. Om du ikke kriminell, så er det ingen som blir tvunget til å bli!

Slutt og klag eller dra en annen plass.

Og til dere nordmenn som støtter opp under slikt tull som denne artikkelen: Fy, for noen landsforrædere dere er! Skamme seg!

særrettigheter til visse grupper?
skrevet av Marianne 01.10.2009 10:04

Synes artikkelen er interessant selv om jeg er uenig i dine meninger og også synes det var useriøst å trekke inn fremskrittspartiets synspunkter når det er regjeringens politikk artikkelen kritiserer.
Jeg har tro på at regjeringen ønsker en rettferdig innvandringspolitikk og en integreringspolitikk som skal bistå i å hjelpe innvandrere inn i samfunnslivet. Og jeg er svært uenig i at enkelte folkegrupper (som har innvandret) skal få særrettigheter eller bevilgninger ovenfor andre. Dette fører til segregering og forskjellbehandling av minoritetsgrupper på grunnlag av størrelse.
hilsen "2.generasjons innvandrer"

Integrering
skrevet av Magnhild Grande 01.10.2009 11:30

Enda et utspill fra de som har fått muligheten til å bosette seg i et demokratisk og fredelig land, Norge! Lurer mange ganger på hvorfor mange av vår nye landsmenn forlot sitt hjemland, for så å komme hit, til landet som har gitt de muligheter til et tryggere og økonomisk bedre liv. Hvis det er så vanskelig å integrere seg, akseptere norges lover og regler,da har de en mulighet; returner til utgangspunktet.

Usmakelig artikkel!
skrevet av John Mclean 01.10.2009 12:04

Nå som rasisme begrepet har blitt utvannet og har mistet sin verdi, så kommer "nyrasisme" (kulturrasisme).


Hvorfor skal staten (skattebetalere) betale for deres kultur ( ukultur i flere sammenhenger)og språk. Hva blir de neste kravene, studieturer til hjemlandene? Jo flere krav, sutringer og hets mot den Norske stat ( og nordmenn) vil bare føre til mer avsky og hat mot minoritetene. Kravmentaliteten har vist ingen grenser, men det kommer en dag da dette ikke lenger vil bli akspetert.

Artikkelen er bra, forsett!
skrevet av Seied Mohammad 01.10.2009 14:40

Etnisk diskrimineringen som har vokst seg til et samfunnsproblem under de rød-grønne er ikke akkurat rød-grønt politikk, men den har krat til å vokse pga. En godt planlagt og utført internasjonal politikk som ble promotert FRP, og etterhvert ble adoptert av den rød-grønne.

Internasjonal storpolitikk og media-giganter styrt av de såkalt mektige, har klart til å sette norsk media (og tenkere) ut av spill. Det har ikke være noe særlig seriøse nasjonale debatter om dette heller. Det har sortsett vært politisk enighet om å "undertrykkelse" av visse etniske grupper. De rød-grønne har prøvd å svømme med den internasjonale strømmen, og har lat seg dikteres av de "mektige" i USA og Israel (ikke bare på finanskrisen, men også i krigs-krisen). Men de rød-grønne bøerer en del god ansvar i dette også, og de har sølvfølgelig har et stort ansvar til å rydde opp i dette osgå, ellers all erfaringer (bla. opptøyene i Frankrike, Sverige, osv.) antyder at denne type saker kan fort utvikle seg til konflikter utover det man har sett ved den tradisjonelle rasismen.

En dag vil vi tenke: Hvem åpna for dette kulturelle kaoset
skrevet av Kalle 01.10.2009 17:45

Nå begynner vi for alvor å se resultatene av at vi i alt for stor grad har sluppet inn alt for mange fremmedkulturelle til Norge.
I min idrettsklubb er det mange flotte unger med fra andre land. Det er fint, men hvor er foreldrene når vi har bruk for dem på dugnader og kjøring til kamper osv? Borte vekk.
Hvor er foreldrene til til fremmedkulturelle når det er foreldremøter? Borte vekk.
Men vi "vanlige norske" skal altså ofre fritida vår for å være lagledere?

Hvis redaktøren i Utrops artikkel er representativ for de fleste innvandrere i Norge, er jeg virkelig skremt over hva framtida vil bringe.

Her for en tid tilbake, tillot jeg meg å kommentere at ei arabisk dame i Oslo gikk med Niqab (svart drakt med ei glugge til øynene). Jeg sa at det var kvinnefiendtig. Hva tror dere kommentaren fra vedkommendes mann var? : "Jævla Nordmann"

Etter min mening kommer vi bare til å få mer problemer jo flere vi slipper inn i Norge. Bare se til Frankrike og siste utvikling i Gøteborg.
NOK ER NOK.

dere skaper fremmedfrykt i utrop.no
skrevet av gonjar 01.10.2009 19:35

har lest de fleste kommentarene her og er enig i de fleste som er kritisk til artikkelen,dere er jævlig dumme dersom dere tror det blir mindre fremmedfrykt etter et sånt urealistisk krav som dette .tror ikke dere skjønner hva dere har satt igang. hvis dere sammenligner dere med de svartes kamp i U.S.A så har jo de brukt 200 år på å komme dit de er i dag,men man skal og huske at de ble tvunget til å komme til usa. dere kan jo bare reise dere kom hit frivillig. og til alle som sier at norge trenger innvandrere nei vi gjør ikke det. men når det er sakt så må vi bremse veksten fremover og se hvor vi kan effektivisere vi må nå bevise fremover at vi kan greie oss uten disse menneskene som ser på seg selv som noe norge trenger ,men vi trenger dem/dere ikke norge er ett kristent land og muslimer er ikke velkommen her i landet dere er jo bare misfornøyde uansett ,går på trygder gjør dere og gidder ikke å jobbe kritiserer norske kvinner væremåte gjør dere nei fyfa....

Bruk av merkelapper.
skrevet av Kåre 01.10.2009 20:12

Du er godt integrert, MV. Du vet å gjøre nytte av det venstresida er gode på...å sette merkelapper på enkeltindivider eller grupper som oppleves som en trussel.

Ja, det har vært lett å henge merkelapper på Frp, men nå er det jo slik at det er i Ap du finner flest folk som er noenlunde enig med Frp...f.eks. Kahn.

Nå har endelig Ap skjønt at de må troverdig endre seg noe for ikke å få et Frp som alene kan danne regjering ved neste Stortingsvalg.

Nå får Ap manipulerende merkelapper for om mulig å reversere holdningene. En stor takk til Ap som har skjønt og som er villig til å kvitte seg med Sv...både holdnginge og partiet.

Sv, Krf, V , Rødt og flere småpartier som gjerne er for miljøet og klimaet er helt blinde når det gjelder hva som må til av politiske føringer for om mulig å redde en videre befolkningssamhørig i det fortsatte kongeriket Norge.

Fjern putene!
skrevet av Drittlei negativiteten 02.10.2009 08:42

Dette er helt utrolig.

Norge åpner sine grenser og tar i mot innvandrere som må flykte fra sin egne land, bygget på sin egen kultur. Også er det ikke annet enn kritikk å få for måten vi gjør det?

USA blir trukket frem som eksempler. Men hvor i verden finner man større gettoer med null-intregrering? Chinatown, Little Italy etc. Områder i storbyer der innvandrere ivaretar sin egen kultur, sitt eget språk og sine egne tradisjoner utenfor sitt eget land, uten hjelp fra styresmaktene.

Kanskje Norge skulle fjerne putene vi syr under armene til de som kommer inn over grensene? La de klare seg helt selv. Nøden lærer naken kvinne å spinne. Det virker som at når vi nordmenn bruker så mye av vår egne ressurser på å legge til rette for innvandrere (i forhold til mange andre land), så vil innvandrerne bare ha mer og mer.

Mange innvandrere kommer fra land basert på sin egen religion og kultur, og det har gitt grobunn for et land de må flykte fra. Også kritiserer de kulturen og politikken i det landet som tar i mot dem... Kanskje ting ikke var så ille der de kom fra heller da? De bare liker å klage og mene at alt er dårlig?

Det eneste "ny-rasistiske" i denne saken, er at innvandrerne får tilbud om mer utdannelse og hjelp enn mange vanskeligstilte nordmenn (trafikkofre, utviklingshemmede, personer med ADHD osv) i mange av våre kommuner...

Denne saken gjør mange nordmenn dritforbanna!!

Å, ja?
skrevet av Lasse 02.10.2009 08:43

Majoran Vivekananthan stiller spørsmålet helt på hodet, etter min oppfatning.
Jeg ser det IKKE som det norske samfunnets oppgave å legge til rette for at innvandrere skal integreres/assimileres i samfunnet. Tvert imot ser jeg det som innvandreres fordømte plikt selv å gjøre alt for å bli en del av det samfunnet de av egen fri vilje har søkt til.
At det kan være ønskverdig å ta vare på deler av den kulturen de flyktet/reiste fra, har jeg stor forståelse for. Men det får stå for egen regning.
Som skattebetaler har jeg heller ingen interesse av å være med å finansiere enhver særinteresseorganisasjon som mener seg tilskuddsberettiget på bekostning av alle oss andre. Dette gjelder også enhver støtte til publikasjoner som Utrop. Føler innvandrermiljøet at det har behov for publikasjonen, får de tegne abbonnement, og finansiere moroa selv.
Og - for ordens skyld, Jeg er hverken Frp'er, eller rasist. Bare en som har gått luta lei av innvandreres kravmentalitet.

Himmel og hav...
skrevet av Ola Nordmann og stolt 02.10.2009 09:28

Kjære Majoran,

Hvorfor i alle dager er du i Norge dersom du ikke vil tilpasse deg vårt samfunn, våre verdier og vår kultur? Kan du ikke dra tilbake ettersom Norge ikke passer deg?

Vivekananthan fremmer segregering
skrevet av Buldrebass 02.10.2009 10:32

Det Vivekananthan kaller nyrasisme er det man på godt norsk kaller etnosentrisme og har i utgangspunktet ingenting med rasisme å gjøre. Anti-rasister vet hvor sterkt ordet rasisme er, og forsøker derfor å knytte ordet rasisme til alle former for diskriminering som kan slå uheldig ut for en eller annen innvandrer, selv om det ikke har noe som helst med rasisme å gjøre. Dette er begrepsforfalskning av Vivekananthan. Nyrasisme er et irrasjonelt ord. Det finnes ikke forskjellige former for rasisme.

Ut fra det Vivekananthan forteller om de rødgrønne her, må jeg si jeg er mer fornøyd med at jeg stemte på Ap. Så lenge en innvandrer ikke har en språklig bakgrunn der språket er truet av utryddelse, synes jeg ikke staten skal oppmuntre til at etterkommere av innvandrere skal holde på språket til sine forfedre. Jeg mener det beste er at man er ganske overbærende overfor førstegenerasjonsinnvandrere og er forståelsesfulle overfor de tilpasningsproblemer de måtte ha. Synes det er greit at andregenerasjonsinnvandrere får opplæring i deres foreldres språk, men at de ikke skal oppmuntres av staten til å holde på tradisjoner fra foreldrenes hjemland som i negativ forstand står i kontrast til norske normer. Tredjegenerasjonsinnvandrere bør i størst mulig grad være såpass assimilert at det ikke er mer naturlig for dem å søke vennskap og ekteskap med personer med bakgrunn fra besteforeldrenes hjemland enn det er å søke vennskap og ekteskap med nordiske nordmenn. Assimilering er alt annet enn rasistisk, i motsetning til hva separatistiske anti-rasister prøver å foré oss med. Folk må være bevisste på å skille utdaterte raseteorier fra språk, kultur og klasseskiller. Folk som Vivekananthan blander inn rasetull så fort det gavner hans egen sak.

Repatriering
skrevet av Odin 02.10.2009 10:41

Vi bør snarest mulig utvikle programmer for hjemsendelse av ikke-vestlige innvandrere. De passer ikke inn i vårt demokratiske tenkesett. De lever fortsatt i steinalderen og det er ingen grunn til at vi skal trekkes ned i gjørma sammen med deres foraktelige kultur som kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, et nedrig kvinnesyn, gjengkriminalitet, korrupsjon, religøs intoleranse. Vi kan ikke møte disse holdningene med naiv toleranse for noen som ikke forstår hva toleranse er. Det blir som da Chamberlain (dumme idioten) forhandlet frem fredsavtale med Hitler. Disse folka skjønner kun en ting; og det er utøvelse av makt.
Kast dritten ut NÅ!!!

Flaut
skrevet av Cathrine 02.10.2009 10:41

Dette er den mest latterlige artikkelen jeg har lest på lenge.

"Det gis for eksempel ikke tilskudd til landsdekkende organisasjon på innvandringsfeltet som jobber med en folkegruppe sine interesser."

Det er jo reinspikka løgn, det er mange slike organisasjoner i Norge. La meg trekke frem én som har vært spesielt i vinden i det siste: Pakistan Velferds Organisasjon. Det er bare at når slike organisasjoner faktisk lurer staten for penger, så kan ikke Norge fortsette å støtte disse organisasjonene. Dessuten byr det meg i mot at skattepengene mine skal gå til en organisasjon som ikke en gang har et seriøst navn, det heter Pakistans Velferdsorganisasjon, når man sånn først skal ha det på norsk.

Jeg vil også, som flere har gjort under her, påpeke at det bor utrolig mange minoriteter i landet som trives godt og ikke syter og klager for den minste ting. Kinesere, vietnamesere, tyskere, franskmenn, jøder, engelskmenn...Jeg har selv bodd mange år i utlandet, og det stilles alltid krav til at jeg selv lærer språket og skikk og bruk i landet jeg oppholder meg i. Hvorfor skal jeg betale for at iranske barn skal lære sitt eget språk?

Det virker som at det utelukkende er islamske minoritetsgrupper som krever, krever og krever. De skal ha flust av moskéer, barnehager og skoler med urdu-talende lærere, gå med sitt eget flagg i 17 maitog...og så blir det krevet at ingen setter spørsmålstegn ved deres religion eller kultur. Og alt dette skal den norske stat betale for. Vet du, jeg skulle likt å se den Pakistanske stat betale for oppføringen av en stor kristen kirke midt i Islamabad. Gjerne en stavkirke, for den er jo dypt forankret i norsk kulturarv. Så kan vi vandre hånd i hånd med vår kjære, mens vi småkysser, ikledd shorts og t-skjorte nedover hovedgaten.

Det provoserer meg grenseløst at Majoran fremstiller omdøpelsen av familiegjenforening som en frarøvelse av menneskerettigheter. Vi kunne hatt en mye mer liberal holdning til konseptet dersom det ikke hadde blitt misbrukt i den grad det har blitt. Bare nylig kunne vi lese om unge som blir holdt igjen i Norge som "gissel" for å kunne hente mer slekt inn til landet.

Og helt til slutt, jeg tror at grunnen til at ikke flere har protestert mot FrP's uttalelser før årets valg, er fordi man ser at det faktisk er noe sannhet i det de sier.

Nok er nok
skrevet av Eirin 02.10.2009 11:52

Det er det norske vi skal ta vare på, det er våre verdier og normer som gjelder i dette landet, hvis man ikke liker det så reise hjem.
Man kan ikke forlange å få særbehandlig bare fordi man er innvandrer!! Norge har gjort for mye får å tilpasse seg innvandringen, nå er det på tide å sørge for at norske verdier og vår kultur blir beholdt og at innvandrere tilpasser seg oss.
Ingen skal forskjellsbehandles og rasisme er ikke bra, men det er ikke rasisme å forlange at innvandrere tilpasser seg det norske sammfunn og at det blir satt krav til innvandrere. Hvis det viktigste er å ivareta sin egen kultur og leve etter regiøse regler, så burde de flytte til et land med disse verdier.

Kulturell cleansing i Norge
skrevet av Seied Mohammad 02.10.2009 12:50

Etnisk cleansing er ikke mulig/tillat idag, men det har være tever-politisk enighet (ledet av FRP og oversett/akseptert av de rød-grøne) om en systematisk kulturell cleansing i Norge. Flere partier mener at "visse" kulturer er såpass uønsket at de bør renses bort fra Norge.

Bli seriøs!!
skrevet av Andre F, Drammen 02.10.2009 13:47

Ærlig talt, skal du komme med kritikk så prøv å ikke komme med så mye tull. Å kalle regjeringen for nyrasistisk er total skivebom.Jeg stemmer selv ikke noen av regjeringspartiene, men synes dette er bak mål. Hvor mye skal "tilrettelegges" og hvor mange puter skal staten sy oppunder armene til de som kommer til landet?? Det å beholde sin egen kultur og morsmål er vel deres eget ansvar. Og kulturelle foreninger bør sponses av de som bruker den. De fleste har kommet hit pga at de flykter fra noe eller vil ha det bedre, ikke fordi Norge har annonsert etter folk som skal komme hit. Vis litt takknemlighet og slutt å bare komme med krav om mer. Om du som redaktør her lurer på hvorfor mange nordmenn er skeptiske til utlendinger, så har du litt av svaret i det du nå har sagt. Vi er i bunn og grunn lei av folk som kommer hit og får alt de trenger, men som bare vil ha mer. Ta deg sammen!!

Nordmenn kan ikke norsk!!
skrevet av Penelope 02.10.2009 14:05

I Aftenposten i dag står det at ALLE 4-5 åringer i Oslo vil bli "språktestet" i fremtiden. Dette er en trist kapittel i Norges historie. Korleis kan det ha seg at politikerne er redd for at "norske" barn ikke kan snakke norsk??? Wake up Norway!!!!!

Hvem har ansvaret?
skrevet av Kjersti 02.10.2009 15:11

Det får snart være visse grenser for hva den norske stat skal ha ansvaret for!! Ta ansvar for å holde på kulturen og språket deres selv. hvor mye støtte i form av penger og norskundervisning får en nordmann som flytter til Asia?
Dersom det er så fryktelig for utlendinger å bo i Norge, må de gjerne flytte tilbake til sitt fantastiske hjemland med språk og kultur det er så om å gjøre å holde på.

Rasisme -nynazisme .
skrevet av Torgrim .Torgrimsen 02.10.2009 15:28

Jeg syntes dere utlending som klager , burde ta deres sekk å reise hjem .
Norge er ikke et land for dem som aldri blir fornøyde , og som ikke evner å se at Norge var et egen nasjonalstat for dere kom . De som ønsker å bo her , får hversegod assimillere seg . Relgionen kan beholdes , men den er en privatsak , så ikke forlang noe tilskudd eller andre goder . Dere har plikt til å lære dere språket , kultur og levesett . Vi etniske nordmenn , har ikke plikt til annet enn å være høflige . Og det er 99% av oss allerede . Kanskje vi har vært alt for , for høflige ?

Og til alle som er misfornøyde med gratis skole og samme mulighet som alle andre i det norske samfunnet , er dere ikke fornøyde , finnes det sikkert et annet land i verden som er bedre . Bare reis ut og finn det .
Eller som skrevet før , reis hjem .

Ny-slaveri
skrevet av Seied Mohammad 02.10.2009 17:10

Bra artikkel, og dere bør gjerne skrive litt om den økonomisk drivkraften back ny-rasismen også. En liten gransking av ny-slaveri vil kunne hjelpe til å påvise sammenheng.

Rasismen har ofte blitt brukt til å begrunne diverse former for slaveri.

50 kr. per time er ganske vanlig i byggebransjen for fremmedarbeidere, og bør granskes nærmere som et ledd av den nye rasismen.

Rasisme
skrevet av Morten 02.10.2009 18:36

Jeg syntes redaktøren har ett feil fokus på rasisme. Kulturell rasisme er det minste problem i dagens Norge.
Problemet med stor P er den iboende rene rasisme som er godkjent i det norske folk. Det kan ikke regjering eller andre gjøre noe med. Flertallet i samfunnet vil aldri godkjenne annet enn sin egen hudfarge. Mulig vi har kommet noe videre i utviklingen om 50 år, men i dagens klassesamfunn stanger man mot overmakten. Flertallet har bestemt at det er greit å bruke polakker og litaurere til svart arbeid. De er jo hvite. Det er ikke samme utvikling i gruppen fargede, det er en skam å være norsk!

Rasisme
skrevet av Morten 02.10.2009 18:37

Jeg syntes redaktøren har ett feil fokus på rasisme. Kulturell rasisme er det minste problem i dagens Norge.
Problemet med stor P er den iboende rene rasisme som er godkjent i det norske folk. Det kan ikke regjering eller andre gjøre noe med. Flertallet i samfunnet vil aldri godkjenne annet enn sin egen hudfarge. Mulig vi har kommet noe videre i utviklingen om 50 år, men i dagens klassesamfunn stanger man mot overmakten. Flertallet har bestemt at det er greit å bruke polakker og litaurere til svart arbeid. De er jo hvite. Det er ikke samme utvikling i gruppen fargede, det er en skam å være norsk!

Språkrasisme
skrevet av Gunvald 02.10.2009 22:49

Legg merke til at alle hatmeldingane her er skrivne på kolonistspråket bokmål.

Til AP Abdelmajid Jerad
skrevet av Momo 03.10.2009 01:38

Jerad, du skriver at du er en AP politiker, og fra navnet ditt virker det som du er en innvandrer, mest sannsynlig en kurder (?).

I stedet for å bruke utrop til å uttale deg hos innvandrere, jeg mener at du bør kontakte avisene og nasjonal TV i Norge og fortell Nordmenn at ”Du Abdalmajid Jerad ønsker ikke lengre å fortsette som et medlem i et nyrasistisk parti.”.

Ellers, etter min mening og etter at man ser innvandrer INGEN representant fra… Bergen AP som kom inn i regjeringen, at du Jared bør velge mellom å være som han på karikaturen ovenfor… eller en modig politiker. Jeg skriver dette Jared, pga AP misbruker svake innvandrere til å ”bevise” at de ”ikke er rasister”, mens i virkeligheten… gjør AP ingenting for innvandrere.

VALGET ER DITT- MEN VENNLIGST IKE FORSØK Å PROFILERE DEG HER. TAKK!

Nyrasisme
skrevet av So 03.10.2009 09:55

Norge ble grunnlagt på territoriet til to folkeslag - nordmenn og samer - med tusenårige røtter i Skandinavia. Da landet etter århundrer med slit, nød og motgang var blitt fritt, økonomisk velstående og relativt velfungerende, bestemte "noen" at vi skulle importere hit titusener av mennesker fra andre verdensdeler, med fremmed kultur, religion, verdisyn og språk. Hvem disse "noen" var, og hva som motiverte dem, vil antagelig bli et tema for fremtidens historikere. Men det var definitivt ikke majoriteten av landets befolkning. De som av forskjellige grunner dristet seg til å stille spørsmål ved ansvarligheten i dette prosjektet, ble forsøkt tiet ihjel eller utdefinert som rasehatere (nå også "nyrasister" - et ord som så åpenbart er konstruert for å overkjøre meningsmotstandere). Slik ble Norge et multikulturelt samfunn. Multikulturalitet omtales programmatisk som noe per definisjon positivt av venstresiden, de liberale og mange innvandrere. Det gjøres sjelden noe forsøk på å forklare eksakt hva det er ved multikulturalitet som er så positivt. Begrepet brukes nærmest som en besvergelse, og besvergelser behøver ingen begrunnelse. Et økende antall av landets (og Europas) opprinnelige innbyggere ser tydeligvis med dyp uro på det som minner mer og mer om en koloniseringsprosess. Vivekananthans artikkel bidrar til å øke denne uroen. Hans skamløse krav om offentlige penger til å kunne dyrke sin medbrakte kultur i et land han kom til som gjest, og hans bruk av nyoppfunne skjellsord for å stigmatisere etniske nordmenn, vitner om skremmende holdninger som ikke lover godt for fremtiden. Det er tydeligere enn på lenge at det ikke er noen selvfølge at Europa alltid kommer til å forbli et så fredelig og konfliktfritt kontinent som det har vært siden 1945.

Hvor mange av dere nordmenn som kommenterer her kjenner til fakta om kastrering av minoriteter i Norge
skrevet av ALfred Mjoe 03.10.2009 10:01

Hvor mange av dere nordmenn som kommenterer her kjenner til fakta om kastrering av minoriteter i Norge?

Jeg regner med at: ingen.

Dette er deres egen historie, den sosiale velferden i Norge er bygget på ”ubefrukteliggjøre minoriteter”.
Er dette ikke bare naturlig… at den slår tilbake nå?

Mennesker er ulike, slike metoder virker bare på hunder og kyllinger… man skulle ha trodd at Norge har gjort noe kulturell fremgang fra fisk og potet til noe mer internasjonal..

7 krav fra INLO
skrevet av Ana Lopez Taylor 06.10.2009 00:06


Innvandrernes Landsorganisasjon
Motzfeldtsgt 1
0187 Oslo

Oslo 30. September 2009

Til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
7 krav fra Innvandrernes Landsorganisasjon til Soria Moria II erklæringen
Innvandrernes Landsorganisasjon (INLO) i Norge er en sammenslutning av innvandrerorganisasjoner i Norge. INLO arbeider for likestilling mellom innvandrere og nordmenn, og blant innvandrergrupper, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion, seksuell legning eller politisk overbevisning.
INLOs vedtektsfestede formål er blant annet:
1.2 Innvandrernes Landsorganisasjon skal delta aktivt for å påvirke norske myndigheter i spørsmål som angår innvandrernes og flyktningenes situasjon.
1.4 Arbeide for å avskaffe alle innvandrerfiendtlige og/eller diskriminerende lover, regler og praksiser i samfunnet.

1.5 Arbeide aktivt for at forholdene legges til rette, slik at personer med innvandrerbakgrunn kan utvikle og utnytte sine evner, kunnskaper og yrker til det beste for seg selv og samfunnet.
1.6 Arbeide aktivt for innvandrernes fullverdige deltakelse i alle ledd i samfunnet.
1.9 Arbeide for å forbedre den statlige innvandrings-, flyktning-, asyl- og likestillingspolitikken.
Vi i Innvandrernes Landsorganisasjon er glade for at de rødgrønne fortsetter i regjering. Vi håper og tror at dette er en garanti for at minoritetsgrupper blir sett og at våre krav blir hørt og tatt hensyn til.
Innvandrernes landsorganisasjon har 7 krav som vi mener er særskilt viktige, og som ikke kan vente:
1) Styrking av pensjonsrettigheter for innvandrere med kort botid i Norge.
Vi som er innvandrere bor og arbeider i dette landet i mange år, og de fleste av oss skal bli gamle og dø her. Når vi blir gamle er pensjonen avhengig av reglene for botid og dette gjør at vi ikke får en verdig pensjon. Resultatet er at minstepensjonister, særlig fra land i den 3. verden, blir avhengige av sosialstønad for å opprettholde minstekravene til livsopphold. Dette oppleves som både stigmatiserende og uverdig.
INLO KREVER AT REGJERINGEN REVIDERER PENSJONSREGLENE FOR INNVANDRERE MED KORT BOTID I NORGE, SLIK AT ALLE NORSKE PENSJONISTER KAN MOTTA EN PENSJON DET MULIG Å LEVE AV.
2) Alle mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 må under barnevernet.
Dette er påpekt i ”Universal Periodic Review 2009” av Barneombudet, INLO og mange andre organisasjoner da vi deltok i møter med UDs menneskerettighetsavdeling for å lage rapport til FNs
Menneskerettighetskomisjon. Norge blir eksaminert i desember 2009. Av rapporten framgår følgende:
Migrants, refugees and asylum seekers.
a) Unaccompanied asylum seekers.
For some time, the Ombudsman has been concerned that unaccompanied minor asylum seekers are not adequately followed up. This particularly applies to those over the age of 15.
Today the Child Welfare Service is responsible for caring for those under 15, while the immigration authorities are responsible for those above 15. The follow-up given by the immigration authorities is considerably poorer than that provided by the Child Welfare Service. This entails systematic discrimination, which is extremely problematic with regard to the prohibition against discrimination in Articles 2 and 22 of the Convention on the Rights of the Child and to children's right to development and care, cf. Articles 3, 6 and 39 of the Convention on the Rights of the Child. The Ombudsman urges the government to provide equal and sufficient care to all asylum seeking children.
Guardians have an important role in ensuring that the needs and rights of unaccompanied minors who are seeking asylum are met. Information provided to the Ombudsman indicates that the current scheme does not meet children's needs to an adequate degree. The Ombudsman recommends that the work on a new guardianship act is speeded up and the implementation of a national guardianship model that could contribute to creating a more uniform service for unaccompanied asylum-seeking children.

b) Persons without legal status in Norway

It is a well known fact that, in Norway today, there are children and families with children who have no residence permits and who are living in hiding. This may be because their applications for residence permits were rejected or because they have not declared their entry into the country. The Ombudsman is concerned about the uncertain number of children living in hiding, what type of support service they are receiving and how these children are faring. The Ombudsman recommends the authorities to obtain an overview of these children's situation and to strengthen the effort to secure their basic human rights.
INLO DELER BARNEOMBUDETS BEKYMRING, OG KREVER AT REGJERINGEN SNAREST SØRGER FOR AT ALLE BARN I NORGE SIKRES ALLE RETTIGHETER ETTER BARNEKONVENSJONEN. INLO MENER AT BARNEVERNET ER BEST SKIKKET TIL Å SIKRE BARNAS RETTIGHETER, OG AT ANSVARET FOR BARN MELLOM 15 – 18 ÅR SNAREST OVERFØRES FRA UTLENDINGSMYNDIGHETENE TIL BARNEVERNET.
3) Oppmyke regler for familiegjenforening.
INLO krever at det nye kravet om 4 år arbeid eller utdanning i Norge for referansepersonen ikke blir implementert. Vi forventer konkret at ett av de 8 innstramningstiltakene som SV har tatt dissens på
reverseres. Dette er et av de klart mest ytterliggående tiltakene, og medfører at personer som
får opphold på humanitært grunnlag i Norge, ikke skal kunne gjenforenes med
sin familie før det har gått 6-7 år. Dette er totalt urimelig og vil hindre integreringen.
INLO KREVER AT KRAVET OM 4 ÅRS ARBEID ELLER UTDANNING I NORGE FOR REFERANSEPERSONEN REVERSERES.
4) Kvotering av innvandrere til stillinger i offentlige sektor
Dette er en sektor regjeringen kan påvirke, og hvor det er mulig å sette inn strakstiltak.
INLO KREVER AT REGJERINGEN STRAKS IVERKSETTER KVOTERING AV INNVANDRERE TIL STILLINGER I OFFENTLIG SEKTOR.
5) Relevante og individuelt tilpassete praksisplasser under introduksjonsprogrammet. Øke bevilgningene til NAV til kvalifiseringsprogram for innvandrerne.
Innvandrere er den gruppen som blir mest og raskest berørt når arbeidsledigheten stiger. Samtidig er det stor enighet om at Norge har økende behov for arbeidskraft i årene som kommer.
INLO KREVER AT INTRODUKSJONSPROGRAMMET TILFØRES RELEVANTE OG INDIVIDUELT TILPASSETE PRAKSISPLASSER. BEVILGNINGENE TIL NAV TIL KVALIFISERINGSPROGRAM FOR INNVANDRERNE MÅ ØKES.
6) Sterkere økonomiske støtte til tiltak/organisasjoner/krisesentrene som hjelper kvinner og barn utsatt for vold i nære relasjoner.
INLO KREVER AT BLANT ANNET ARBEIDET MOT KJØNNSLEMLESTELSE OG TVANGSEKTESKAP MÅ INTENSIVERES.
7) Økt satsing på utdanning for barn og unge med minoritetsbakgrunn fra barnehage til videregående skole.
Regjeringen må bevilge penger til tiltak for å unngå dropp - ut av minoritetsspråklige ungdom
i videregående skole.
Grunnlaget for gode språkkunnskaper og læring legges i tidlige barneår. INLO krever at regjeringen innfører gratis tid i barnehage for minoritetsbarn i alle kommuner, og mer forpliktende samarbeid med foreldre.

Dette sier ”Universal Periodic Review 2009” til FNs Menneskerettighetsråd:
“To benefit as well as possible from education, it is important that children growing up in Norway speak Norwegian when they start school. The fact that some pupils with immigrant backgrounds
benefit less from education than other pupils is a challenge. Pupils with immigrant backgrounds are over-represented among those who do not complete upper secondary education. Attendance at
a day-care institution gives children with a mother tongue other than Norwegian a better
opportunity to learn Norwegian before they start school.
A pilot project was initiated in 2006, providing free core hours in kindergarten for all four- and five-year-olds in areas with a large proportion of residents with minority language background.”
PÅ DENNE BAKGRUNN KREVER INLO AT REGJERINGEN MÅ BEVILGE PENGER TIL TILTAK FOR Å UNNGÅ DROPP - UT AV MINORITETSSPRÅKLIGE UNGDOM I VIDEREGÅENDE SKOLE.
INLO KREVER AT REGJERINGEN INNFØRER GRATIS TID I BARNEHAGE FOR MINORITETSBARN I ALLE KOMMUNER, OG MER FORPLIKTENDE SAMARBEID MED FORELDRE.



Ana I. López Taylor
Nestleder
På vegne av Innvandrernes Landsorganisasjon







Smart å si (2)
skrevet av Kenneth 06.10.2009 12:42

For ei uke siden la jeg inn den aller første kommentaren til redaktørens utrolige påstand og krav.
Det gleder meg å se at de aller fleste andre kommentarene går mye lenger i kritikken av disse kravene og påstandene. Kanskje det går opp for både redaktøren og hans meningsfeller at det var totalt skivebom. Kanskje også ansvarlige myndigheter får med seg at den vanlige nordmann (les etniske nordmann) synes at nok er nok og at vi virkelig sette stopp for mer ikke vestlig innvandring, og for alvor sette stopp for særkrav og syting.
Og til alle dere som ikke synes at Norge er et bra nok sted og ikke har lyst til å tilpasse seg, vil jeg oppfordre å bruke retten til å emigrere f.eks til deres tidligere hjemland.

Dette er tull!
skrevet av Christian 07.10.2009 15:16

Det er helt fjernt å kalle regjeringen "nyrasistisk". Tror ikke du skjønner hva ordet rasisme betyr! Jeg blir provosert over sutringen din! Hvis det er så ille i Norge så kan du bare pelle deg hjem! Sånne som deg bidrar faktisk til rasisme. Dette er takken vi nordmenn får for å ta imot innvandrere. Prøv å sett litt mer pris på landet du bor i.

Ny-heksbrenning
skrevet av Seied Mohammad 07.10.2009 19:49

Der er ikke mulig/lov til å hive outsidere på bål og brenne dem på torvet nå lenger. Men de samme holdningene som baserer seg på å skremme/utstede de som er "annerledes", praktiseres i stor utstrekning idag.

De som er "annerledes" og velger til å beholde sin kultur og identitet, blir utsatt for ny-heksbrenning. Istedenfor å tiltrekke innvandrere til seg og overbevise dem med inkludering, velger man å utstøtte/avstenge dem fra samfunnet mens alle andre står og ser på. Dette praktiseres i diverse hverdags-rasisme ved Bla. å nekte jobb til disse "heksene".

Det er ikke mulig å tvinge andre til å akseptere nye tanker, tro, kultur, osv.

FrP har gjentatt slike krav i over 15 år nå (bla. som et ledd i å kvele alt som har med mangfold og kultur å gjøre), og de rød-grønne har valgt til å overse/akseptere denne ny-heksebrenningen som forgår både på torvet og ellers i samfunnet.

Rasisme
skrevet av Innvandrer 07.10.2009 21:36

Norge er et rasistisk land fra regjering til politi og alle offentlige organer. Det er trist med tanke på at landet deler Nobels fredspris. De bør gi fra seg det verdigfulle ansvaret til et land der det jobbes for fred og menneskeverd. Vi fremmedspråklige borgere må komme mer på banen å ikke la storsamfunnet gjøre hva de vil med oss. Det er hyggelig at utrop starter debatten og tåler masse liksom professoriske kritikk fra velutdannede folk som skal lære nye generasjoner på universitetet.
Tendensen og farten med rasistiske tiltak minner mer på forberedelsene til jødeutryddelsen i andre verdenskrig. Komentar som Reis hjem osv er en bevis på majoritetens syn på sine nye landsmenn. Synd at Indianerne var ikke like sterke som den hvite rasen og komme med lik komentar i dagens USA: Reis hjem hvis du ikke vil bli som oss.
Stå på UTRUP
Innvandrer

Indianere og nyrasisme
skrevet av So 08.10.2009 06:30

"Innvandrer" har helt rett når det gjelder indianerne. Problemet er bare at i Norge (og Europa)i 2009 er det etniske nordmenn (og europeere) som er indianerne, og de ikke-vestlige innvandrerne som er inntrengere. Asiatisk og afrikansk kulturimperialisme i Europa er ikke bedre enn den europeiske kulturimperialismen i Amerika, som ødela indianernes kultur.

Og når innvandrere som kommer til Norge ønsker å velge bort norsk kultur fordi de ikke liker den, og forlanger økonomisk støtte fra den norske stat til å kunne gjøre det, hvem er det egentlig da som er "nyrasister"?

Mange negative meninger her
skrevet av Singh is King. 22.10.2009 11:10

Det ser ut som om forfatteren ikke er etnisk norsk, jeg tror han er inder. Da er hans syn sett fra en ikke norsk person, dere må godta hans syn, på det som skjer i norge. Ikke kom med at dere har et bra samfunn. Dere blir jo sett på som late og ikke kunnskaps fulle. Hvorfor jeg akkurat sier dette, er fordi jeg har lest gjennom alle kommentarene, og har vanligvis blitt opplært PÅ NORSKE SKOLER, om å holde noe negativt inni deg. Men her ser vi det morsatte. Hvorfor ikke polakkere, svensker og andre i samme grav, Ikke kommer med noen klager, er fordi at de ikke viser sin religion i praksis. Som Sikher og muslimer gjør. Og det var jo pakistanerne som hjalp dere i å utvinne olja i nordsjøen, har dere ikke lest i samfunnsfag boka på skolen eller? Dere tørte jo ikke å gå ut i vannet!
Tenk at dere bare spiste poteter hverdag, før innvandrerne kom. Har dere i det hele tatt noe annet å spise til middag enn poteter? Nei!.

Jeg vet jeg nå var negativ, men se hva faen de andre har skirvd! !
Så ikke kommenter hvis du bare skal disse det jeg har skrivd, skjønner?

16.05.2012 17:00

Tidligere har det norske samfunnet diskutert bruken av utenlandske flagg på 17, mai-toget. Nå er symbolpolitikken igjen blitt midtpunktet i saken om sykehusimamer.

Les mer
15.05.2012 09:00

Skal man virkelig sette argusøyne på ekstremismen så bør man ha alle grupper i mente.

Les mer
14.05.2012 15:00

I forrige uke var Fagforbundet medarrangør for en heldagskonferanse om barn på flukt, på Litteraturhuset i Oslo. Initiativtakerne var støttegruppen til den ni år gamle Tromsø-jenta Yalda og seks år gamle Nathan som er født og oppvokst i Bergen. Begge barna er truet med utvisning fra landet de er født og oppvokst i.

Les mer
14.05.2012 09:00

En kriminell ble ideolog, og en ideolog ble kriminell. Begge er oppvokst med norsk kultur, og tiden er derfor inne for selvransakelse.

Les mer
12.05.2012 13:00

Kan det være at Hans Rotmo, mannen bak den utskjelte sangen ”Vi fra andre”, har et poeng? Les mer i Mangfoldige meninger!

Les mer
11.05.2012 11:00

Deporterte barn, tapte generasjoner og ødelagte familier er fremdeles en del av vår virkelighet, skriver Mert Akin.

Les mer
10.05.2012 08:00

Flere politiske partier har tatt til orde for å forby tigging. Det de i praksis sier er at det skal bli forbudt å sitte stille på gaten med en kopp foran seg og be om penger.

Les mer
09.05.2012 18:00

Årets ramadan går midt på sommeren, noe som kan få konsekvenser for de sukkersyke.

Les mer
09.05.2012 17:00

Søndag 6. april gikk grekerne til valgurnene i det som skulle vise seg å bli tidenes opptur for ekstremistene, både til høyre og venstre på den politiske partiskalaen. Det er tegn på et samfunn i ubalanse.

Les mer
07.05.2012 17:00

Høyres landsmøte går med klart flertall inn for å gjeninnføre forbud mot tigging. Men hva slags effekt vil et slikt forbud ha?

Les mer
05.05.2012 15:00

Hva må til for at de styrende myndigheter skal gripe til fornuft, la Barnekonvensjonen råde og la barna få starte sitt liv i Norge uten den daglige frykt for politi og uttransportering?

Les mer
30.04.2012 18:00

Hvilken personlighet, hvilken filosof, hvilken ideologisk leder får så stor mulighet i dagens samfunn til å spre sine meninger og ideer?

Les mer
29.04.2012 09:00

Mediene må i enda sterkere grad bli bevisste på hvordan de formidler kunnskap om det flerkulturelle Norge.

Les mer
27.04.2012 09:00

Å være en minoritetsgruppe er ingen garanti for toleranse overfor andre. Trist, men sant.

Les mer
25.04.2012 17:00

For 38 år siden var det en knekket økonomi, status som internasjonal pariakaste og massiv utvandring som førte til Nellikrevolusjonen i Portugal. I dag, mange år og flere knuste drømmer senere, er potugiserne igjen blitt utvandrere.

Les mer
24.04.2012 17:00

Helgens EDL-demonstrasjon i Brighton viser hvor viktig det er å ha en inkluderende patriotisme som buffer mot ekstremisters forsøk på å overta nasjonale idealer og symboler.

Les mer