Advertisement
Advertisement
Eminol | Norway | Sweden | Denmark | Sikunews | Hindi | Tamil | Polsk
"Norge bør kunne ta opp i seg impulser fra andre kulturer, uten at nordmenn forkaster sitt levesett" skriver Sheema Adam i dagens kommentar.
Selvtillit som verdi
I mediene leser vi med jevne mellomrom at «norske» verdier er truet. Noen politikere mener at nordmenn må verne sine verdier. Men finnes det virkelig verdier som er kun norske, og er de truet?

Publisert: 25.11.2009 07:30
Av Sheema Adam

Det finnes nordmenn som tror at kun «norske» verdier er det som gjelder i Norge og er verd å kjempe for. Det finnes mange gode «norske» verdier, som mange må slutte opp om i Norge, mener de.

Nylig uttalte Ola Borten Moe (Sp), stortingsrepresentant fra Sør-Trøndelag og leder av Stortingets næringskomité, til Adresseavisen.no at norske verdier er truet fordi den norske kulturen mangler selvtillit.

– For å lykkes i å ønske andre velkommen, må vi være trygge på vår egen kultur. Problemet er at vi har alt for lite selvtillit på det norske, hevdet han.

Ikke islamsk
Jeg er enig i noe av det han sier, og mener at det viktig for etniske nordmenn å tro på sine verdier og at ingen kan frata dem deres verdier hvis de selv ikke ønsker det. Så lenge grunnrollen til disse verdiene er sterk nok, kan ingen makt øddelegge dem.

Men jeg er ikke enig når han sier at disse verdiene blir truet av innvandrere, særlig muslimer. Moe sier:

Vår religionsfrihet og ytringsfrihet blir truet hver eneste dag (...) I et samfunn som blir stadig mer flerkulturelt møter vi store utfordringer (...) Dette har ført til en til dels mislykket integreringspolitikk. Først i dag står tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og vold på dagsordenen.

Men hvem har sagt at tvangsekteskap eller kjønnslemlestelse godtas for eksempel innen islam? Mange muslimske land, blant annet Sudan, der kjønnslemlestelse av jenter mest utbredt, forbyr disse handlingene. Selv om noen praktiserer dette, betyr ikke det at de har bakgrunn i verdier som er del i islamsk lære.

Få som ønsker sharia-lov
I en kronikk han skrev like før han døde i april, uttrykte Steinar Lem sterk bekymring for at muslimer skal komme i flertall i Norge, og at vi vil få et religiøst samfunn som bygger på eldgamle skrifter. Enkelte er enige med han og er bekymret for at sharialoven skal innføres her i landet.

Under valgkampen besøkte Frp-politikere Malmö og den innvandrerdominerte bydelen Rosengård for å undersøke om Siv Jensens svenske skrekkeksempel på snikislamisering også kan skje i Norge. Ifølge ordføreren i Rosengård, Andreas Konstantinides, er det ingen sharialover i bydelen. Man kan praktisere det i sitt privatliv. Konstantinides hadde en annen forklaring på utfordringene i bydelen Rosengård. Ifølge han er fattige, arbeidsløse, hjemløse mennesker overrepresentert i bydelen, mennesker som i tillegg bor svært trangt. Utfordringene skyldes ikke islam eller det at islamistiske grupper agerer med kriminelle handlinger.

Ifølge en meningsmåling som TNS Gallup har utført blant norske muslimer for TV 2, er 72 prosent mot å innføre sharialoven her i landet. 14 prosent vil ha slik lovgiving, og like mange svarte "vet ikke" på spørsmålet.

Sharialoven finnes ikke som et entydig nedskrevet lovverk, men formuleres til enhver tid gjennom ulike skriftlærdes ofte varierende tolkninger av Koranen. Det er mange elementer i sharia som faktisk praktiseres her i Norge, uten at det har truet det norske samfunnet. Eksempler er religiøse ritualer, for eksempel det å be, gifte seg, skille seg, og andre aspekter ved dagliglivet. Så lenge det man gjør ikke er i strid med norske lover, er det ikke et problem.

Det er de ytterliggående elementene i sharialoven som er omstridte her. Eksempler er dødsstraff, piskeslag ved zina (samleie utenfor ekteskapet), amputering ved tyveri og så videre. I praksis er det veldig vanskelig å implementere disse straffene fra sharialovene. Denne typen sanksjoner praktiseres til en viss grad i Iran og Saudi Arabia. Disse landene kritiseres ofte av muslimer både i muslimske land og Vesten. Man kan derfor ikke si at alle muslimer følger sharialovene til punkt og prikke.

Universelle verdier
Når man spør nordmenn hva «norske»verdier er, er svaret ofte religionfrihet, demokrati, ytringsfrihet, likestilling og personlig frihet. Jeg mener at disse verdier ikke er særnorske. De er universelle verdier, som de fleste er enige i.

Dessuten er nettopp disse verdiene like viktige for mange av oss som tilhører minoritetsgruppen muslimer. Mange muslimer har søkt asyl i Norge, nettopp for å slippe forfølgelse fra udemokratiske og undertrykkende regimer. Hvordan kan de nå true det de har søkt tilflukt fra?

For meg er verdier noe som bygger opp og vedlikeholder et verdig fellesskap. Verdier som innvandrere holder seg til innenfor religiøse eller kulturelle fellesskap, men som ikke påvirker storsamfunnet, er ingen trussel mot det verdifellesskapet vi har i Norge. På samme måte som "norske" subkulturer som rockekulturen eller alternativ religiøsitet ikke truer det store, norske fellesskapet. Det er viktig å jakte på felles verdier som knytter oss sammen.

Norge bør være et samfunn som kan ta opp i seg impulser fra andre kulturer og religioner, uten at det innebærer at nordmenn forkaster det levesett de har i dag. Det er snakk om å ha selvtillit.




E-postaddresse
Ditt navn
Kategorier Nyheter Kulturnytt Det skjer
Format Ren tekst HTML
Intervall Daglig Ukentlig Månedlig
Språk Norsk
Morsmål (valgfritt)

Skriv inn teksten fra bildet:
Share/Save/Bookmark



Kommentér denne artikkelen

Ditt navn:
Emne:
Kommentar: (kun tekst, HTML ikke tillatt)
 
Skriv inn teksten fra bildet:
 


 

Kommentarer

Ønskelig fremtidsscenario?
skrevet av Simon 25.11.2009 22:19

Den muslimske innvandringen er et helt nytt fenomen i europeisk historie, og utfallet av dette sosiale eksperimentet er fremdeles ukjent. Man kan likevel gå ut fra at jo større den muslimske befolkningen i Europa blir, jo sterkere vil kravet bli om at muslimsk kultur skal likestilles med europeiske lands opprinnelige kultur.
For 10-15 år siden var det bare høyreekstremister som snakket om muligheten for et fremtidig muslimsk flertall i Europa.
I dag snakker seriøse innvandringsforskere om det samme. For en muslim er dette kanskje et ønskelig fremtidsscenario. For en som tilhører Europas opprinnelige befolkning og kultur, er det derimot svært lite ønskelig.
Før muslimer beskylder innvandringsskeptikere for rasisme og fordommer, bør de prøve å forestille seg hvordan det ville ha vært hvis rollene var byttet om: Hvis det var de muslimske land som ble gjenstand for masseinnvandring fra det kristne/sekulære Vesten, med økende krav om tilpasning til innvandrernes europeiske kultur, og det mulige fremtidige resultat at muslimer ble i mindretall i sine egne land. Med hånden på hjertet, Sheema Adam, hvor godt tror du muslimer ville likt et slikt alternativt scenario?

Møte mellom forskjellige kulturer har alltid ført til økt kunst, kultur og vitenskap
skrevet av Seied Mohammad 25.11.2009 23:06

@Simon

Det er ikke noe motsetning mellom forskjellige former av kunst, kultur eller religion. Fordi disse alle stammer fra samme rot (ifl. Albert Einstein). De som prøver å vrangfremstille dette, ved å peke på konflikter mellom forskjellige former av kunst og kultur, har uten tvil vonde hensikt mot alle former av kunst og kultur, uansett hvor de kommer fra Europa eller Asia, om det er muslimer eller kristne.

Møte mellom forskjellige kulturer har alltid ført til økt kunst, kultur og vitenskap. I nyere historie, er USA som er baserer på innvandring og møtestedet for folkeslag former av kunst og kultur og relinger, er bevis på hvordan dette kan føre til vitenskaplige fremgangen.

De høreekstreme grupperinger som har basert seg på store løgner helt siden 1930-tallet, til under 2.verden krigen, og helt til idag, prøver nå å utnytte den negative propagandaen som FrP (og deres papegøye forskerer) sprer for å begrunne sine hat mot medmennesker. Men egentlig ønsker de å skade/drepe alt form for kunst og kultur og vrienskap i Norge, uansett opprinnelse.

:)
skrevet av BM 25.11.2009 23:17

"Kunst og kultur og vrienskap", ja det er Seied Mohammads spesialiteter... :)

Kunst oh kulurt er vår fellesarve
skrevet av Seied Mohammad 25.11.2009 23:46

@BM

Ja, takk, Kunst og kultur og vrienskap er blant min spesialiteter. :)

Våre forfedre (uavhengig av rase, religion eller nasjonaliteter) har brukt tusener av år for å utvikle denne menneskelige arven fra generasjon til generasjon . Ett felles menneskelig instans på tvers av nasjoner, raser, religioner, ... og generasjoner.

Denne tidsløse fellesarven som er basert på vår felles menneskelig rot kan forene oss, og hindre krig og konflikter og ... og elendigheter. Når jeg ser noen prøver vrangfremstille alt dette, da blir jeg enda mer ivrig til å forsvare vår felles Kunst og kultur og vrienskap :)

Verdier
skrevet av Rufus 04.03.2010 11:37

Jeg er nok enig med Albert,vi har fått mye i vår kultur,fra vår felles arv,ta feks strenge-instrumentet,sjakk ,ballspill,det er enn hel del,som vi kan bokføre fra innvandring,også den musilimske delen.Idag er det grådighets poletikk,som er problemet,som forårsaker de store konfliktene og flukten fra eget land.Vi er med i det store korstoget ute, og skaper fremmed-fintelige frykt i eget land,og forfølgese av disse når de kommer til Norge eller Europa.La oss ikke lure av den Brune poletikken som føres i media,la oss heller forene og se sannheten.

Kommentar
07.03.2010 15:28
Det skjedde et paradigmeskifte i mediehverdagen på den måten mediene dekket innvandrings- og integreringssaker i 2002, og i 2009 skjedde dette igjen
Les mer
23.02.2010 05:49
Norske muslimer har den siste tiden gitt uttrykk for hetsing og negativ oppmerksomhet mot islam. Undersøkelser bekrefter utviklingen.
Les mer
20.02.2010 08:59
Deltakere på demonstrasjonen tilhører konservative moskémiljøer i Oslo og representerer ikke stemmene til muslimer generelt, skriver redaktør i Utrop Majoran Vivekananthan i denne kommentaren.
Les mer
29.01.2010 12:15
Reaksjonene etter forside saken med tittelen «Grønland er mer muslimsk enn Marokko» i Aftenposten har vært sterke. Samfunnsdebattant Iffit Qureshi anklager Aftenposten journalister Olga Stokke og Hilde Lundgaard for å hetse med muslimer. Har Aftenposten en agenda? spørs det nå i migrasjonsmiljøene.
Les mer
20.01.2010 11:41
Når LIM skriver sin formålsparagraf på fire setninger, burde alle fire setningene være godt gjennomtenkt og godt formulert. Det er det ikke akkurat nå, skriver redaktør i Utrop, Majoran Vivekananthan.
Les mer
09.01.2010 16:43
I dagens forside av Aftenposten påstås det at Grønland er mer muslimsk enn Marokko. Dette er bomskudd fra Aftenposten-journalist. Det er ikke bare muslimer som utsettes for moralkontroll, men også andre etniske grupper blir irettesatt av sine egne.
Les mer
04.01.2010 21:56
Hverken politiet eller ambulanseansatte har lært noe av Obiora-saken eller ambulansesaken i Sofienbergsparken i Oslo.
Les mer
25.11.2009 06:19
Utrops meningsmåling viser at innvandrere og etniske norske har sammenfallende syn på verdier som demokrati, ytringsfrihet, likestilling og toleranse.
Les mer
04.11.2009 07:13
Hijabdebatten nekter å legge seg. Rektoren på Ny Krohnborg skole i Bergen vil nekte elevene hijabbruk. Retten i Oslo vil ikke tillate hijab bruk av dommere. Dette tøystykket har skapt kontrovers opp gjennom historien.
Les mer
27.10.2009 10:21
Byrådsavdeling for kultur og utdanning har utgitt rapporten «Indikatorer for integrering og mangfold», som er ment å forklare oss hvordan man kan måle integrering i Oslo kommune. Utrop var svært spent på rapporten, som behandler et høyaktuelt tema. Men dessverre er rapporten skuffende lesing.
Les mer
23.10.2009 08:22
Asylsøkerne er taperne i Soria Moria II. De rødgrønne går inn for en strengere asylpolitikk.
Les mer
19.10.2009 11:40
Regjeringsforhandlingene ble avsluttet nylig. Soria Moria-erklæringen viser at den rødgrønne regjeringen vil føre en restriktiv asylpolitikk. Regjeringen vil blant annet heve terskelen for oppholdstillatelse på humanitært grunnlag.
Les mer
15.10.2009 07:56
14. september ble den rødgrønne regjeringen gjenvalgt, men med et sterkere Arbeiderparti (Ap) og et svakere Sosialistisk Venstreparti (SV).
Les mer
09.10.2009 12:07
Nobelkomiteen har vedtatt å gi Nobels fredpris til Barack Obama. Journalist i Utrop, Sheema Adam mener Obama ennå ikke har gjort en innsats for fred.
Les mer
07.10.2009 16:14
I en globalisert verden er tospråklighet en ressurs, heter det i Soria Moria 2.
Les mer