Advertisement
Eminol | Norway | Sweden | Denmark | Sikunews | Hindi | Tamil | Polsk
Tina Shagufta Kornmo er blant grunnlerne av nettverket LIM.
Foto: NRK
Kommentar
Ja til kraftigere LIM
Når LIM skriver sin formålsparagraf på fire setninger, burde alle fire setningene være godt gjennomtenkt og godt formulert. Det er det ikke akkurat nå, skriver redaktør i Utrop, Majoran Vivekananthan.
Publisert: 20.01.2010 11:41
Utskriftsvennlig versjon 
Del
Av Majoran Vivekananthan
Et nytt nettverk, Likestilling – Integrering – Mangfold (LIM), er opprettet av blant annet ”liberale muslimer”, og har som mål å fremme ”demokratiske frihetsverdier i samfunnet og forebygge rasisme og andre hat-ideologier.” Tina Shagufta Kornmo, Shakeel Rehman, Sylo Taraku og Gunn Hild Lem er blant grunnleggerne.

Tenke selv
Flere aktører har etterlyst stemmene til liberale muslimer i media. Blant dem er kommentator i Utrop Assad Nasir som skrev i Klassekampen: ”I sommer hadde Shakil Rehman et innlegg i Aftenposten hvor han kritiserte blant annet Usman Rana for konservatisme. Jeg bet meg merke i at han, Rehman, oppfordret unge muslimer, som kanskje også i tillegg var liberale, om å finne ut av de store moralske spørsmål på egenhånd. Gjennom egen tenkning og fornuft. Og jeg må jo si at det hørtes meget fornuftig ut. En skulle i hvert fall ikke «søke hjelp» hos imamene.”

Han skriver videre: ”Denne kjeklingen som foregår mellom liberale og konservative muslimer er en maktkamp om retten, eller troverdigheten, til å definere rett og galt. Til å være moralens håndhever og vokter. Eller det er kanskje mer rett å si, en kamp mellom det å være moralens vokter, og det å ikke være en moralens vokter.”

Bekrefter fordommer

Nasir skrev denne kommentaren lenge før debatten om moralpolitiet på Grønland ble satt på dagsorden. Han skriver videre: ”Dessverre får de konservative mest oppmerksomhet i media fordi de er de mest «ekstreme» og dermed bekrefter den uvitende og passiviserte menigmanns fordommer om ekstreme og «rabiate» muslimer. Men de mer liberale muslimene må ta sin del av skylda også. (…) Liberale muslimer, kan det virke som, har vært så redde for å støte andre muslimer fra seg at de har latt være å fremsette kritikk, selv når det har vært grunn til det. Det har kommet noen drypp, men den store debatten venter vi fortsatt på.”

Mot polarisering?
LIM er et nettverk og ikke en organisasjon, og er et ambisiøst prosjekt. LIM ønsker et inkluderende samfunn og dette vil de få til gjennom å  være en konstruktiv aktør i integreringsdebatten. Men det skurrer litt når LIM skriver at de ”vil vi motarbeide alle aktører som polariserer debatten ved eksempelvis å dyrke krenkelse, tegne trusselbilder, påta seg offerrollen på vegne av ”sin gruppe” eller generelt understreke skiller mellom ”oss” og ”dem”.”

Når LIM sier de vil være en konstruktiv aktør i debatten og i neste setning sier at de vil ”motarbeide” aktører som polariserer debatten så later det til at de ikke vil la slike aktører slippe til i debatten. Kanskje LIM mener ”argumentere mot” og ikke motarbeide? Ytringsfrihet er et enten eller spørsmål, det er ikke snakk om grad av ytringsfrihet. Dersom LIM har respekt for ytringsfrihet, har alle rett til å komme med sine meninger uansett hvor polariserende det er, uansett om det er truende eller krenkende. Det er først når for eksempel liberale muslimer argumenterer mot slike tendenser at vi vil få et inkluderende samfunn med respekt for ytringsfrihet. Dette får vi ikke ved å motarbeide visse ytringer.

Lov å ha ulike identiteter

Et skille mellom ”oss” og ”dem” i seg selv er ikke negativt. Det er grupper i samfunnet som ønsker å ha en annen identitet enn resten av befolkningen. Det kan være seg homofile, tatere, muslimer eller norskpakistanere. Det må være rom for å definere seg annerledes enn andre. Det er først når disse kategoriene tillegges visse egenskaper, og basert på disse egenskapene utsettes for forskjellsbehandling, trakassering, mistillit og så videre at vi får rasisme, konflikter og kaos.

Når LIM skriver sin formålsparagraf på fire setninger, burde alle fire setningene være godt gjennomtenkt og godt formulert. Det er det ikke akkurat nå.
E-postaddresse
Ditt navn
Kategorier Nyheter Kulturnytt Det skjer
Format Ren tekst HTML
Intervall Daglig Ukentlig Månedlig
Språk Norsk
Morsmål (valgfritt)

Skriv inn teksten fra bildet:



Kommenter denne artikkelen

Ditt navn:
Emne:
Kommentar: (kun tekst, HTML ikke tillatt)
 
Skriv inn teksten fra bildet:
 


 

Kommentarer

Vanskelig
skrevet av tomurd 23.02.2010 09:02

Det er vanskelig for meg som etnisk norsk å forstå og respektere - og det gjør ikke saken lettere med all uenighet dere imellom.
Og all uenighet skyldes denne uforståelige ideologien islam som det finnes så mange "utgaver" av.
Jeg kan ikke se eller vite hvem som er radikal, ekstrem,liberal, moderat, konservativ - og dere hjelper meg ikke å forstå heller....

Hva er problemet?
skrevet av Rolfkake 03.05.2010 10:30

De er liberale og moderne og vil motvirke tradisjonelle og konservative holdninger innen innvandrermiljøet.

KJEMPEBRA spør du meg.

Tomurd
skrevet av Rolfkake 03.05.2010 10:41

Det er absolutt ikke vanskelig å skille mellom de forskjellige typer tilnærminger blant de forskjellige troende i spørsmål om verdier, religion og ideologi.

At det eksisterer uenighet innad i miljøet skal du være hjertens lykkelig over. Dersom personer som Usman Rana, Bushra Ishaq eller noen av disse "kjendis"imamene (for ikke å snakke om forfatteren av denne artikkelen) var representanter for alle innvandrere ville det vært tilnærmet umulig å skape integrasjon og unngå alvorlige kulturkonflikter.

Synes du at det er vanskelig å få oversikt må jeg anbefale deg å følge litt mer med i media (f.eks ved å lese forskjellige typer aviser og se på debatter) samt å lese deg litt opp på islam, filosofi og historie.

Det er egentlig ikke opp til innvandrere selv å forklare til deg hva som skiller de fra hverandre.

Kommentar
06.02.2012 17:30
Hijabdebatten er for mye preget av fokus på religion og kultur, og for lite på opprørstrang.
Les mer
06.02.2012 09:00
Måten norske myndigheter behandler papirløse barn på, er en stor skam, skriver forfatter Ingvar Ambjørnsen.
Les mer
04.02.2012 17:00
Mange innvandrere har ikke rett til gratis norskkurs. Derfor har frivillige organisasjoner opprettet kurs flere steder i landet. Men myndighetenes støtte til de frivillige er langt fra god nok.
Les mer
04.02.2012 12:00
Det er svært interessant å i ettertid innse at de kreftene som jobbet med "å befri" meg fra slør, var de samme kreftene som fikk meg til å kjempe for retten til slør. Les mer i Mangfoldige meninger!
Les mer
02.02.2012 17:00
Tyrkias (u)diplomatiske utfall mot Frankrike i "armenersaken" virker mer enn en smule patetisk.

Les mer
02.02.2012 12:00
Tyrkias (u)diplomatiske utfall mot Frankrike i "armenersaken" virker mer enn en smule patetisk.

Les mer
02.02.2012 08:00
Den svensk-eritreiske journalisten Dawit Isaak har sittet fengslet i ti år i Eritrea. Hans "forbrytelse" var å skrive en artikkel om demokratiske reformer.
Les mer
01.02.2012 18:00
PSTs arrestasjon av Mohyeldeen handler om mer enn videomaterialet han har lagt ut på nett. 
Les mer
01.02.2012 17:00
Etter diverse innlegg fra Fjordman i Dagbladet i høst og gårsdagens tirade fra Mohyeldeen Mohammed har jeg begynt å tvile.
Les mer
31.01.2012 17:00
Høyrestyrte Sandefjord sier integreringen av flyktninger må bli bedre før kommunen sier ja til å bosette flere. Men bosetting og integrering er en nasjonal dugnad. Les mer i Mangfoldige meninger!
Les mer
30.01.2012 08:00
Foreldre ønsker seg barn som blir leger og advokater, men gjør det vanskelig for barna ved å sende dem på skole i hjemlandet. 
Les mer
27.01.2012 09:53
Foreldre ønsker seg barn som blir leger og advokater, men gjør det vanskelig for barna ved å sende dem på skole i hjemlandet. 
Les mer
26.01.2012 09:00
2011 var året da mange minoritetsgrupper protesterte kraftig mot barnevernet. Familier med innvandrerbakgrunn, spesielt i Oslo, har lenge følt seg misforstått og umyndiggjort.
Les mer
25.01.2012 17:00
Indias ambassade, presse og politikere utøver i "barnevernssaken" et press overfor Norge basert på en ensidig og urimelig situasjonsbeskrivelse.
Les mer
24.01.2012 17:00
Hva er forskjellen på Arfan Bhatti og meg? Vi er jo begge muslimer. Samme forskjellen som det er på Mullah Krekar og Siv Jensen.
Les mer
23.01.2012 18:00
Det gjør det ingen ting for Arfan Bhatti om det bare kommer 35 stykker i demonstrasjonen hans når tusenvis kan se og høre alt han sier i landets store medier. Les mer i Mangfoldige meninger!
Les mer