Kjære Umm Thabit, 17 år

Hindrer identifisering: SV, sammen med flere andre partier i Vest-Agder, støttet et forslag fra Demokratene om å forby heldekkende plagg på videregående skoler i Vest-Agder fylke.
Foto: Baalel
Du spør: Hvem tror du at du er?
Tone Grebstad, Bazil Nicobin og Shakeel Rehman
Latest posts by Tone Grebstad, Bazil Nicobin og Shakeel Rehman (see all)

Vi er en ny organisasjon med hovedsakelig ikke-religiøse mennesker som ønsker bygge bro mellom det tradisjonelle religiøse og det moderne sekulære Norge. Vi er enig i at ingen har rett til å be deg hverken ta av eller på din niqab. Samtidig skal du vite at de fleste som stiller spørsmål ved niqab er ikke dine fiender men dine venner.

Vi bor i et land med likestilling der det ikke skal gjøres forskjell på kvinner og menn. Vi er imot å ha et moralpoliti à la Iran og Saudi-Arabia. Men, vi mener at du ikke ser at niqab og hijab faktisk er moralpolitiets og mannssjåvinismens utvalgte uniform. Når du tar på deg din niqab aksepterer du således forventninger til deg fra moralpolitiet og diskriminering av deg pga. ditt kjønn. Vi har sett at disse forventningene resulterer verden over i utstøtelse og æresrelatert vold hvis de ikke oppfylles.

Det fine med å leve i ett av verdens beste land, er at du har frihet til å ferdes slik som du er. Ingen skal trakasseres pga. deres religion, kjønn, hudfarge eller seksuelle legning. Du skal absolutt ha like mye rett til å gå i fred med niqab som andre jenter skal ha rett til å gå i fred i skjørt. Vi skal ikke ta av deg din niqab. Men vi må få lov til å fortelle deg hva den står for og hvorfor vi bryr oss.

Niqab er ikke bare en klesdrakt slik du hevder, heller ikke en nasjonaldrakt eller markering av etnisk tilhørighet. Niqab kan ikke sidestilles med kimono, sari, bunad eller skjørt.  Niqab er en kamuflasjedrakt. Den er konstruert for å skjule deg, redusere deg fra et helt, følende menneske til kun det kvinnelige kjønnet. Den markerer et tydelig politisk standpunkt. Det er en uniform som signaliserer avstand til moderne liberale verdier og det åpne samfunn der medborgere møter hverandre likestilte og ansikt til ansikt. Dette er islamismens absolutte uniform og islamismen står for et religiøst diktatur. Da er det ikke rart at folk som lever i et demokrati blir skeptiske til niqab, burqa og hijab.

Niqab-tilhengerne forsøker å gjøre dette til et spørsmål om ytringsfrihet. De skyver ytringsfriheten foran seg for å kunne redusere ytringsfriheten til halvparten av verdens mennesker pga. deres kjønn.

Du kaller det først et klesplagg, men senere omtaler du det som religionsutøvelse. Man ser i denne debatten ofte referert til andre gevanter som dekker ansiktet. Men, niqab kan aldri sammenlignes med arbeidsuniformer, motorsykkelhjelmer, julenissemasker eller finlandshetter. Dette plagget har ingen funksjonalitet bortsett fra å «dekke din pryd» som det står i koranen. Dette er ikke et plagg men en religiøs kjønnsdiskriminerende politisk markør.

For eksempel: før Sovjetunionen invaderte Afghanistan i 1979, var det ikke vanlig å bruke burqa i Afghanistan. Men Pakistans og Saudi-Arabias etterretning lyktes i å innføre dette som et tegn på motstand mot kommunismen, for å signalisere at “vi er muslimer og vi aksepterer ikke kommunisme”.

Vi har rett til å se hvem du er
Vi mener at det er en menneskelig rett å kunne se den man snakker til og den man omgås med, ja, også tilfeldige mennesker på gata. Til og med når man ikke snakker sammen direkte, så foregår det alltid en interaksjon og en kommunikasjon mellom mennesker. På mange ulike måter og plan. I et moderne samfunn foregår kommunikasjonen langt utover det språklige. Vi har mimikk og ansiktsuttrykk som er en veldig viktig kommunikasjonsform, som ofte kan si mer enn tusen ord.
Det å ikke ville vise ansiktet sitt er en grunnleggende flagging av mistillit. Dette er kanskje årsaken til at du opplever å ikke bli behandlet på lik linje med en person som viser ansiktet sitt. For, idet du ifører deg en heldekkende uniform, er du redusert til en figur. Interaksjon med deg blir vanskelig, og trolig vil folk vegre seg for å ta direkte kontakt med deg. Uten ansikt er det umulig å lese deg, interagere med deg. Vite hvem du er.

Du skriver at folk snur ryggen til deg, eller går sin vei når du prøver å kommunisere. Dette er trist, men, da er du faktisk ved sakens kjerne. Det er menneskelig at folk vil se hvem de snakker med når de har en person foran seg. De fleste ville på samme måte vært skeptisk dersom noen gikk med finlandshette, og ville ha vanskelig for å ta kontakt og ikke minst ha tillit til vedkommende. Samme hvor hyggelig personen under var.

Niqab er ikke et personlig anliggende. Det ville det være hvis det ikke hadde konsekvenser for andre. Men, det du tar på deg, som du mener er et personlig valg, påvirker andre mennesker og hele samfunnet på en negativ måte og særlig slår det tilbake på muslimer. Din niqab skaper segregasjon, mistillit, stigmatisering og fremmedfrykt.

Senter for Sekulær Integrering (SSI)
Bazil Nicobin, Varamedlem
Shakeel Rehman, Styremedlem/Talsmann
Tone Grebstad, Styremedlem/Sekretær

Les også 17-årige Umm Thabits innlegg i Aftenposten: Jeg velger ikke klær for å tilfredsstille deg