Trondheim: Satser på sykkelpatruljer

Politiet ønsker mer tillit

 
Politiet håper dialog og oppsøkende virksomhet vil føre til økt tillit hos minoritetsungdommer. – Dette har vi etterlyst lenge, sier OMOD-leder Akhenaton de Leon.

Politiet har lenge slitt med lav tillit blant minoritetsungdommer.
Unge gutter med minoritetsbakgrunn har særlig skilt seg ut som en
gruppe med svært lav tillit til ordensmakten.

Nå ønsker
politiet å gjøre noe med den tynnslitte tilliten. Nylig presenterte
politidirektør Ingelin Killengreen prosjektet “Trygghet og
tillit”, som skal gi politiet bedre kunnskap – og kontakt –
med minoritetsbefolkningen.

Beklagelse fra politiet
I
et drøyt halvår har fire politidistrikt og Politiets
Utlendingsenhet (PU) utviklet og satt ut i livet lokale tiltak for å
få til en bedre dialog mellom politiet og den etniske
minoritetsbefolkningen. I Sør-Trøndelag politidistrikt har
sykkelpatruljer oppsøkt områder hvor det bor mange med
minoritetsbakgrunn for å snakke og bli bedre kjent med publikum.
Ved Manglerud politistasjon i Oslo benytter politiet en egen sonebil
til å kjøre rundt og oppsøke ungdommer på ungdomsklubben, lokale
kafeer, fotballbaner og i gågata.

Dette er positivt og viser at verden går fremover.

PUs tiltak er bedre
klageordninger for innvandrere, nye registreringskontorer for enslige
mindreårige asylsøkere, velkomstbrosjyrer på 14 språk og
samarbeid med asylmottak.

Politidirektøren tar selvkritikk på
at politiet ikke har vært flinke nok til å forklare hva de gjør,
og hvorfor de gjør det.

– Politiet må bli flinkere til å
beklage når vi gjør feil, sier Ingelin Killengreen.

OMOD
er positive

Leder i Organisasjonen mot offentlig
diskriminering (OMOD), Akhenaton de Leon, hilser tiltakene
velkommen.

– Dette er positivt og viser at verden går
fremover, selv om det går sakte. OMOD har mast om dette i 10-15 år.
Vi ser store holdningsendringer hos politiet, sier han. De Leon selv
sitter i et minoritetsutvalg i regi av Politidirektoratet, som har
vært med på å gi innspill til det nye prosjektet.

Godt
politiarbeid

En episode på et NAV-kontor viser positiv
utvikling i Oslo-politiet. Politiet ble tilkalt da NAV hevdet å ha
problemer med en klient med minoritetsbakgrunn. Da politiet kom til
stedet tok de seg tid til å lytte til begge parter. I stedet for å
pågripe klienten skjønte politiet at vedkommende trengte hjelp og
kjørte vedkommende til en annen offentlig instans. Noen dager senere
kom politiet på besøk for å sjekke hvordan det sto til med
vedkommende.

– Tenk hvilken historie om politiet som
familien og vennene til denne mannen fortalte videre, påpeker de
Leon.

Kvittering fra politiet
Han mener neste steg
må være å innføre en kvitteringsordning hvor alle som blir
stanset og kontrollert av politiet får en kvittering med seg i lomma
hvor det står tid, sted, tjenestenummer og en begrunnelse for
hvorfor man ble stanset. Ifølge de Leon vil dette dokumentere
politiets arbeid på en bedre måte, og hyppig kontrollerte personer
har kvitteringer å vise til når de klager.

Prosjektet
skal evalueres om ett år.