I tvil: Folk er ofte redde når de ringer etter ambulanse. Det kan gjøre det vanskelig å kommunisere. Har innringeren et annet morsmål et norsk, blir problemene ofte enda større. ILLUSTRASJONSFOTO:
Foto: Ola Gjethammar
Helsepersonell mangler støtteverktøy til å hjelpe minoritetsspråklige

Pasienter med dårlige norskkunnskaper et kjent problem

Språk er ofte et problem for ambulansepersonell under utrykning. Helsetilsynet er kjent med problemet og får mange klager fra pasienter som mener at de ikke får hjelp i tide på grunn av kommunikasjonsvansker.
Utrop nr. 1/2010 (21.01.2010)

Utrop pluss

Du må logge inn for å få tilgang til Utrop pluss.
Dersom du har et Utrop pluss abonnement skriv inn
din kode under. Dersom du ikke har et abonnement, se lenger nede på siden for mer
informasjon.
Kode/e-postadresse:

  25 kr per mnd



  (48 utgaver som eavis)

  Privatpersoner (avtalegiro) 

  600 kr i året


  (12 utgaver på papir og  
  36 utgaver som eavis)

  Privatpersoner 

  975 kr i året


  (12 utgaver på papir og  
  36 utgaver som eavis)

  Institusjonsabonnment 

Eksisterende papirabonnement

Dersom du har et papirabonnement på Utrop kan du skrive inn e-postadressen som er registrert på abonnementet ditt i kodefeltet over for å få tilgang til digitale utgaver av Utrop. Er du papirabonnent og ikke har registrert epost-adressen kan du gjøre det ved å sende en epost til majoran(a)utrop.no