Usikker: Shoaib Sultan i Islamsk Råd Norge vet ikke om Islam Net legger nok vekt på å få fram at det finnes ulike tolkninger av islam.
Islam Net: - Vi presenterer budskapet, men Allah gir veiledning

Kritisk til Islam Net

Studentorganisasjonen Islam Net holder kurs for unge norske muslimer som vil oppklare misoppfatninger om islam. Men redaktør for nettmagasinet x-plosiv mener kursene lærer deltakerne å misjonere.

Utrop nr. 1/2010 (21.01.2010)
Islamsk lære: Fahad Qureshi er en av initiativtagerne til islamkurset for ungdom på Høgskolen i Oslo.
Foto: Kjetil Hegna

Det er fredag ettermiddag. På Høgskolen i Oslo er undervisningen slutt for uken og de fleste studentene har forlatt skolen. Men for noen er det ikke helg riktig ennå. I et auditorium er 30 ungdommer klare for islamkurs.

Sikker: Islam Net er ytterst konservative og har et forstokket syn på religion, mener islamforsker Lars Gule.
Foto: oscar tawil vitry
Ulike tema
Siden i fjor høst har studentorganisasjonen Islam Net hver fredag avholdt kurs på Høgskolen. Temaene for møtene varierer fra profeten Muhammed til hvordan man skal oppføre seg mot foreldre og drive dialog med ikke-muslimer.

– Ikke misjonering
Fahad Qureshi, leder for Islam Net, mener alle bør ha et minimum av kjennskap til religioner. Selv står han på stand for å avlive myter om at norskmuslimer ønsker krig eller å overta Norge.

– Muslimer er pålagt å følge lovene i det landet de lever, sier han.

Qureshi avviser at Islam Net bedriver misjonering eller forsøker å få folk til å konvertere til islam, slik det flerkulturelle nettmagasinet X-plosiv har hevdet.

– Islam lærer oss at det ikke er tvang i religionen. Rett vei er tydelig skilt fra villfarelse. Vi presenterer budskapet, men Allah gir veiledning, sier han.

– Ikke dialog 
Shazia Sarwar, redaktør for nettmagasinet X-plosiv.no, som skrev at Islam Net driver med misjonering, stiller seg fortsatt kritisk til kursinnholdet på nettsiden. Hun har vært til stede på Islam Nets kurs ved Høyskolen i Oslo.

– Kurstittelen var misvisende. Foredraget bar klart preg til å være en opplæring i hvordan overbevise motparten. Langt fra hvordan man holder en "dialog", som jo er toveis kommunikasjon, sier hun.

Sarwar forklarer videre at ordet Dawah, som er brukt i kurset i seg selv betyr "å invitere". Islam Net inviterer åpenbart ikke til noe annet islam.

– Jeg ser ikke noe galt i dette. Men jeg mener at man burde kalle en spade for en spade, sier hun.

Hun mener at Islam Net er en viktig organisasjon med flere tusen tilhengre på Facebook og mange medlemmer. De har en relevans blant unge muslimer i Norge , derfor er det viktig å belyse hvordan arbeidet drives.

– Hvorvidt misjonering er positivt eller negativt, får være opp til andre å bedømme, sier Sarwar.

Kjønnsdelt
På fredagens kurs sitter jentene på høyre side i auditoriet, mens guttene har tatt plass til venstre. Alle jentene, bortsett fra én, bærer hijab.

Kursleder Ahmed Ali snakker om familien.

– Det er viktig med tette familiebånd. De som ikke vil opprettholde familiebånd, skal du holde enda tettere til deg. Det er også viktig å adlyde foreldrene. De har den største retten av alle når det gjelder deg, sier han.

Allah først
Etter innspill fra salen om hvor viktig det er at foreldrene adlyder Allah, svarer kurslederen at det viktigste er å adlyde Allah, deretter kommer foreldrene. 

Dersom foreldrene forventer noe av deg som ikke er islam, behøver man imidlertid ikke å adlyde dem.

Muslimske menn kan gifte seg med kristne og jødiske kvinner. Det viktigste er at barna vokser opp i familier hvor de blir muslimer. Det er vanskeligere for muslimske kvinner å inngå ekteskap med ikke-muslimer.

– I islam er mannen lederen i familien. Dersom en muslimsk kvinne gifter seg med en mann som ikke adlyder Allah, kan heller ikke kvinnen adlyde mannen, sier en av jentene i salen.

Den kvinnelige delen av forsamlingen er mer aktive og later til å ha mer kunnskap om Koranen og islam enn guttene. Jentene svarer på spørsmål, avbryter og supplerer kursholderen i mye større grad enn guttene.

Tilfredsstiller Gud
Etter kurset får Utrop en prat med noen av kursdeltagerne. Samira Musaui, Hanan El-Boukri og en jente som kaller seg "Fatima" synes kurset er lærerikt og gir dem kunnskap til å informere og fortelle om islam, noe som kan komme godt med når de står på stand på Karl Johan.

Erfaringene derfra er ikke overraskende av blandet karakter. Noen folk er hyggelige og vil diskutere, mens andre er aggressive og ufyselige. Av negative opplevelser forteller jentene om spytting og folk som sier ”æsj”.

For to år siden ble "Fatima" mer religiøs. Hun begynte å gå med hijab. Etter hvert føltes hodeplagget som en del av henne. Nå forsøker hun å påvirke foreldrene sine til å bli mer muslimske.

– Jeg føler meg så stolt når jeg tar på hijab. Da tilfredsstiller jeg Gud og det gjør meg lykkelig, sier den unge studenten.

Norge er muslimsk
Hanan El-Boukri finner meningen med livet i islam og mener man må ha kjennskap til religionen for å begrunne at man er muslim.

Jentene synes det norske samfunnet er bra og at de har det godt. Ayan sier hun synes Norge er mer muslimsk enn Pakistan.

– I Norge verdsetter man normer som at man skal være god mot andre, ikke stjele og ikke lyve. I islam er det viktig med gode normer, sier hun.

Kjedelige imamer
Zeeshan Qureshi er styremedlem i Islam Net. Han forteller at unge muslimer synes det er kjedelig å gå til moskeen og høre på imamer.

– Mange av imamene her i landet kan ikke norsk, og mange ungdommer har problemer med å forstå urduen deres, sier han.

Misbruk av skriften
Leder for Islam Net, Fahad Qureshi, er opptatt av at islam må bedømmes ut fra hva som står i Koranen og Hadith [fortellinger om hva profeten Muhammed sa og gjorde, red. anm].

– Det vil alltid finnes folk som misbruker skriften i alle religioner. Hvis man ønsker å bedømme hvordan islam faktisk er, må man bedømme i henhold til hva som står i kildene Koranen og Hadith, sier han.

– Drap er synd
Ifølge Islam Net-lederen er drap på uskyldige synd i islam.

– I Koranen heter det at den som dreper et uskyldig menneske skal anses som han dreper hele menneskeheten, og den som redder et annet menneske skal anses som han redder hele menneskeheten, sier han.