Lekser og læring

Trygge voksne: Fosterbarn har ulike behov, derfor kan det være positivt at barnevernet har kontakt med mange fosterforeldre med forskjellig bakgrunn og erfaringer
Jeg har tatt til orde for at elevene skal få gjøre seg ferdig med leksearbeidet på skolen, og at vi bør trappe ned bruken av hjemmelekser. Det har skapt mye debatt. Dette handler ikke om at elevene skal lære mindre, men tvert i mot om å organisere skolearbeidet slik at alle lærer mer. Vi skal […]

Jeg har tatt til orde for at elevene skal få gjøre seg ferdig med leksearbeidet på skolen, og at vi bør trappe ned bruken av hjemmelekser. Det har skapt mye debatt.

Dette handler ikke om at elevene skal lære mindre, men tvert i mot om å organisere skolearbeidet slik at alle lærer mer. Vi skal stille like høye krav til hva elevene skal lære. Men ved å la elevene gjøre ferdig leksene i skolen og skolefritidsordningen (SFO) sørger vi for at alle får god oppfølging av skolearbeidet og at barnefamiliene får større frihet til å bruke ettermiddagen slik de selv vil. 

Lekser gir stress

Skoledagen til elevene har blitt lengre de siste årene, og de aller fleste elevene på de første klassetrinnene går i SFO. Dette er bra fordi det gir elevene en bedre opplæring og fordi det (på samme måte som med barnehager) gir begge foreldre mulighet til å være i jobb. Men når barna i tillegg har mye skolearbeid igjen på ettermiddagen, tror jeg det har blitt en kilde til stress og konflikter hos mange barnefamilier. Så hvorfor ikke bruke den tiden elevene uansett har på skolen og skolefritidsordningen til å få gjort unna skolearbeidet?

Flere har argumentert for at vi må beholde hjemmeleksene fordi det er et viktig bindeledd mellom skolen og foreldrene. Erfaringene fra skoler som har flyttet alt leksearbeidet inn i skolen, viser at det var mulig å involvere foreldrene på mange andre måter. Jeg er helt enig med de som sier at foreldrene er en viktig ressurs for barnas læring. Men når vi vet at ikke alle får den tette oppfølgingen vi kunne ønsket hjemmefra, må vi tilby elevene en opplæring som ikke står og faller på at foreldrene stiller opp og følger opp skolearbeidet etter skoletid. 

Vi må tilby elevene en opplæring som ikke står og faller på at foreldrene stiller opp.

Jeg er glad for at det er så  mange som har kastet seg inn i debatten om hjemmelekser. Dette er en viktig debatt om hvordan vi best organiserer skolebarnas hverdager, slik at vi gir alle elever en bedre opplæring.