– Læreren hoppet over mye fordi han var redd for at elevene kunne ta det ille opp

Vanskelig å undervise om homofili

Foto: Illustrasjon.
Foto: flickr
Homofili er et tema som kan oppleves ubehagelig å skulle ta opp for en del lærere i barne- og ungdomsskolen. Lærerne er redde for å støte elever fra religiøse familier. Det tror Sindre Tonheim (20), som selv er homofil.

Noen lærere er utilpass med å skulle undervise om homofili. Det kan føre til problemer og fortiing i klasserommet.

Sindre Tonheim (20) er selv homofil. Han gikk på Melvold ungdomskole i Akershus, og følte ikke at undervisningen om homofili på grunnskolen var tilstrekkelig.

Sindre gikk i en klasse hvor det var muslimer. Han mener at læreren valgte å sløyfe store deler av undervisningen om homofili av hensyn til dem.

Noen mener homofili er syndig. Det har de full rett til å mene. Det unnskylder imidlertid ikke en respektløs holdning overfor homofile.

– Læreren hoppet over mye fordi han, mistenker jeg, var redd for at noen av elevene kunne ta det ille opp.

Lærerne var derimot veldig ivrige etter å ta opp homofili når det var snakk om hiv/aids. Dette følte han som urettferdig, der satt jo han alene som homofil og turte ikke å si noe, eller stå fram med sin legning.

Homofil lærer

Stein Heldal Hugstmyr (27) underviser tiende klasse ved Drangedal skole. Han tror det varierer veldig fra skole til skole hvor god undervisning som gis om temaet homofili.

– Mitt inntrykk er at de fleste lærere synes dette er greit å undervise i, i motsetning til for bare 10-15 år siden, sier Hugstmyr.

Han mistenker at det at han selv er homofil gjør det litt mer spennende for elevene.

– Jeg kan svare på spørsmålene ikke bare som en formidler, men som en med erfaring, sier Hugstmyr.

Læreplan
Det var ikke før i 1974 at homoseksualitet ble nevnt i en norsk læreplan, to år etter at homofili ble avkriminalisert. Men homofili var fremdeles et marginalt tema.

Ifølge læreplanen fra 1997 skal barn allerede i 10-årsalderen drøfte spørsmål knyttet til seksuell kjønnsidentitet, heterofili og homofili. Det gjelder først og fremst i faget natur og miljø, men også samfunnsfag og kristendom, religion og livssyn.

Fortsatt problemer

Åse Røthing, som underviser lærere for å heve deres LHBT-kompetanse (lesbisk, homofil, bifil og trans-kompetanse), sier til nettstedet Gaysir at de aller fleste lærere har gode intensjoner. Men mangelen på kunnskap kan føre til at undervisningen blir ekskluderende, marginaliserende og diskriminerende.

– Ofte hentes skolens homofile lærer inn til den ene undervisningstimen satt av til homofili fordi ”det er jo de som kan det”. Men det er ingen lærere som sier at de ikke kan undervise om andre verdenskrig fordi de ikke var med på den, sier Røthing.

Tilrettelegger
Line Kadah (20) var elev ved Bjøråsen ungdomsskole på Romsås i Oslo. Hun husker at aldri gikk spesielt dypt inn på homofili. Hun merket ikke noe til at lærerne prøvde å skjerme henne fordi familien hennes er muslimer. Foreldrene syntes det var greit at hun fikk undervisning i seksuell orientering, “så slapp de å fortelle meg om det”, som hun sier.

Lærer Stein Heldal Hugstmyr velger ikke å ta hensyn til om elevene tilhører en bestemt trosretning.

– Noen mener homofili er syndig. Det har de full rett til å mene. Det unnskylder imidlertid ikke en respektløs holdning overfor homofile, akkurat som det er feil å sjikanere religiøse for å ha en tro man ikke lever etter selv.

Fakta

Det antas at omtrent 3-5 prosent av befolkningen er lesbiske, homofile eller bifile. Det tilsvarer mellom 150 000 og 250 000 personer.

Kilde: Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH)