– Frykten for muslimer er helt klart rasistisk basert

Galskapens virvelvind

 
Foto: Wikimedia Commons
– Det går et drønn gjennom Europa. Lyden er velkjent, jeg har hørt dette murret før, sier Mattias Gardell om den voksende islamofobien på vårt kontinent.
Tuva Rosenlund
Latest posts by Tuva Rosenlund (see all)

Uttalelsen kom da Gardell deltok i en debatt på Litteraturhuset, under tittelen “Finnes det islamofobi?” Han kom til Norge i midten av november i forbindelse med at hans bok Islamofobi nå utgis i norsk pocketutgave, med et nyskrevet kapittel om terrorangrepene 22. juli.

Fra hekser til muslimer
Mattias Gardell (f. 1959) er professor i religionshistorie ved Uppsala Universitet. Har blant annet spesialisert seg innen religiøs ekstremisme og rasisme i USA, og har skrevet flere fagbøker om moderne islam.

I boken Islamofobi undersøker Gardell den islamofobe tanketradisjonen i Europa fra middelalderens korstog og fram til i dag. Han analyserer den etter hvert vanlige oppfatningen av muslimer som voldelige, terrorister, kvinneundertrykkere og antisemitter, som truer demokrati og ytringsfrihet.

Romslig: Moschea di Roma (moskeen i Roma) er den største i Vest-Europa med plass til 12 000 mennesker.
Foto : Wikimedia Commons

Det å være muslim kommer til å bli en av mange måter å være svensk, europeisk eller vestlig på.

– En ny fascisme, drevet av et stadig mer eksplisitt muslimhat, har begynt å vokse fram i Europa, og den truer med nok en gang å feie gode borgere med i galskapens virvelvind, sier Gardell.

Han skriver om hvordan de gode borgerne igjen samles til forsvar for forestillingen om det gode samfunn. Men denne gangen kommer ikke trusselen fra hekser, jøder eller tatere, men fra muslimer.

– Har vi blitt så vant til å diskutere på denne måten at vi ikke ser at det springer ut fra en rasistisk forskjellstenkning? spør han.

Fram til slutten av andre verdenskrig var det ingen åpenbar motsetning mellom det å være antisemitt og en god og veltilpasset tysk samfunnsborger. Det var først i ettertid at et flertall av tyskere oppfattet nasjonalsosialismen som en ond ideologi, skriver professoren i boken.

Brune partier
Gardell skriver i sin bok om hvordan liberale og konservative partier krever statsborgerskaps-tester, kartlegging og overvåking av muslimske borgere. Og at blant folk flest brer det seg på ny en blanding av bekymring og ren frykt for muslimsk innvandring.

I flere tiår etter andre verdenskrig var velgerstøtten til de brune partiene i Europas demokratier minimal. Men med framveksten av den nåværende islamofobien etter den kalde krigen er dette bildet endret.

– Over hele Europa marsjerer brune partier inn i parlamentene under islamofobiens fane. Deres anti-muslimske budskap overføres på de etablerte politiske partier og andre organisasjoner, sier han.

– “Kampen mot islamiseringen” lokker gode samfunnsborgere over hele Vest-Europa til å gi sin stemme til brune partier, deriblant Frp, Dansk Folkeparti og Sverigedemokraterna, hevder professoren.

Gjentar historien seg?
Befinner vi oss altså i 1920-årene? Er den vesteuropeiske historien i ferd med å gjenta seg? spør han.

– Det er én ting å lære av historien, men det er noe helt annet å konkludere med at den ubønnhørlig vil gjenta seg selv. For historien gjentar seg ikke. Historien produserer snarere nye historier, vi danner nye fortellinger av stoffet i de gamle, sier Gardell.

– Hvordan kommer da framtiden til å se ut, hvor god grunn har vi til panikk? vil en av tilhørerne i salen vite.

– Alt tyder på at islamofobe holdninger, hatforbrytelser, politiske utspill og utestengingspraksiser kommer til å øke de nærmeste årene, sier Gardell. – Vi kommer til å se mer av forbudspolitikk, kravpolitikk og symbolpolitikk rettet mot muslimers synlige nærvær. For i det lange løp kommer også det islamofobe kunnskapsregimet til å bli stadig vanskeligere å opprettholde, mener han.

– Men det å være muslim kommer til å bli en av mange måter å være svensk, europeisk eller vestlig på. Og dette er en virkelighet som allerede finnes, helt uavhengig av islamofobene, sier Gardell.

Og legger til:

– Men, jeg er urolig og bekymret. – Breivik sprengte seg inn i vår bevissthet. Det er en ny fascisme som vokser fram i Europa. Men ennå er det tid! sier han.

Front mot islamofobi

Spartacus Forlag og Antirasistisk Senter inviterte til debatt på Literaturhuset i høst om veien videre for norsk og europeisk debatt om muslimene iblant oss under tema: “Finnes det islamofobi”?

Islamofobi

Med islamofobi mener Gardell «sosialt reproduserte fordommer om og aversjoner mot islam og muslimer, samt handlinger og praksiser som angriper, ekskluderer eller diskriminerer mennesker på bakgrunn av at de er eller antas å være muslimer og assosieres med islam.»

Islamofobi, også kalt islamfobi og islamfrykt (på engelsk Islamophobia) er også definert som fordommer mot, hat mot eller irrasjonell frykt for islam og muslimer.

FNs daværende generalsekretær Kofi Annan ledet i desember 2004 en konferanse med tittelen «Confronting Islamophobia», som fordømte islamofobi. Annan uttalte i 2004: «Når verden er nødt til å finne på et nytt begrep for å definere stadig økende fordommer, er det en trist og bekymringsverdig utvikling. Det er det som er tilfellet med islamofobi.»