Norsk-afrikansk serieskaper lanserer album i Afrika

Svart superhelt i ny tegneserie

Entprenøren bak tegneserien The Urban Legend, Josef Yohannes, er på vei til Sør-Afrika med en egen barneutgave av seriehelten. Her fotografert for et par år tilbake, da han skulle lansere serien i Norge.
Foto: Aon R. Naqvi
Tegneserien ”The Urban Legend” er vår tids første afrikanske superhelt. 

– De eneste rollemodellene afrikanske barn har, er rappere og idrettsutøvere. De trenger en Supermann de også, en helt. Barna trenger håp og mot, sier Josef Yohannes, skaperen bak The Urban Legend.  

Det hele starta i november 2010 da Josef var i Afrika for å se fotball-VM. Der møtte han mye utrolig bra folk, men som dessverre levde i fattigdom og sult. 

– Jeg tenkte lenge på hva jeg skulle gjøre, jeg ville gi noe tilbake. En natt gikk det opp for meg. En superhelt!

Tegneserien skal sendes til flere afrikanske land. Til å begynne med skal 30 000 eksemplarer sendes til Eritrea, og så etter hvert til flere land, når det lar seg gjøre økonomisk.
Fjerner ondskapen: I “The Urban Legend” må skurkene se opp for Malcolm T. Madiba.
Foto : Steve Copter/NewTasty
Forsiden til tegneserien “The Urban Legend”.
Foto : Steve Copter/NewTasty
Superhelten heter Malcolm T. Madiba, oppkalt etter borgerrettighetsforkjemperen Malcolm X. Bladet er tegnet av Stevie Copters designselskap NewTasty, og fargelagt av den profilerte fargeleggeren Juan Morales. Den svimlende høye prisen på disse tegnerne var langt over budsjett, men Josef solgte inn ideen om veldedighet og starten på noe unikt, noe som resulterte i at de gjorde det nesten gratis.
Ville gi tilbake
Bladet skal ha tilhørighet i det landet det blir distribuert. Om du leser det i Kenya, skal det stå at helten er fra Kenya. Finner du det samme nummeret i Ghana, vil det stå at han er ghanesisk. Barna skal føle at han står dem nær. Han er en verdensborger.
Josef har selv jobbet for Røde kors, deltatt på to FN-konferanser og studert statsvitenskap og menneskerettigheter.
 – Dette er en annen type hjelp. All veldedighet hittil har ikke fungert, det er bare midlertidige måltider. Vi tar tak i overflaten, man må gå i røttene på problemene i Afrikanske land. Forstå bistandstakernes kultur, tradisjoner og verdier. Vi må slutte med å erstatte deres verdier med ”bedre” måter å tenke og leve på, fastslår han.
Han kaller prosjektet for en kreativ veldedighet
– Bistandsgiverne dytter avgårde penger, men det hjelper ikke. Hvor lenge har vi ikke drevet med dette?
Utdaterte helter
Josef føler at de eksisterende superheltene har vært der for lenge.
– Supermann ble laget i 1939, og begynner å bli utdatert. Vi trenger noe nytt som ikke er bygd på gamle stereotyper. En ny personlighet.
The Urban Legend har ingen superkrefter, han er realistisk. En du kan relatere til.
– Malcolm er mer som Batman, men han hadde banka alle disse Spiderman og Supermann-heltene, sier han selvsikkert.
Selv har Josef aldri lest så mye tegneserier.

 – Jeg har sett mye dokumentarer og bøker. Eneste tegneserien jeg har brukt tid på, er Donald, ler han. 

Forvandling: I første album av “The Urban Legend” blir superhelten Malcolm T. Madiba til.
Foto : Steve Copter/NewTasty

Supermann ble laget i 1939, og begynner å bli utdatert.

Entreprenør uten pause
Josef Yohannes er opprinnelig fra Eritrea, født i Danmark og oppvokst på Lindeberg i Oslo. Josef driver et vaktselskap i Oslo og Akershus, og er dessuten redaktør for musikknettstedet TheWire.no. Han har tidligere arrangert mange fester i Oslos uteliv. 
Selv om Josef driver sitt eget nullprofitt veldedighetsbyrå ”A Better Place”, vil han formidle pengene via de større aktørene innenfor veldedighet. Du kan bestille tegneserien på Urbanlegend.com. Tegneserien har fått tilbud av noen forlag, noen som er under forhandling. The Urban Legend kommer derfor ut i butikkene etterhvert.