Alaturka sammen med et jazzband fra Azerbaijan etter en vellykket konsert.
Foto: Firuz Kutal
Kultur

Alaturka damekor gjør det på «den tyrkiske måten»

Det tyrkiske damekoret Alaturka sprer klassisk tyrkisk musikk i kirken, på flerkulturelle festivaler, på aldershjem og for flyktninger.

Utrop nr. 21/2018 (24.05.2018)

– Vi er rett og slett noen damer som er glad i å synge, forteller korleder Gülay Kutal.

Det var slik det begynte for damekoret Alaturka, som så dagens lys i 2010. Her var idéen først og fremst å skape en møteplass der de kunne synge på eget språk. Alaturka, som betyr «den tyrkiske måten», lever opp til navnet sitt og korets kvinner har de siste åtte årene spredt gleden for sin musikk som det eneste tyrkiske koret i landet.

Koret synger hovedsakelig klassisk tradisjonell musikk, med små besøk innom folkloresjangeren som sammen utgjør de to hovedgruppene innenfor det tradisjonelle feltet.

Alaturka synger for mangfoldet.
Foto: Firuz Kutal
– Vi holder oss mest til den mer folkelige varianten av klassisk tyrkisk musikk, hvor det handler mye om kjærlighet – noen ganger kjærlighetssorg, noen ganger sprudlende glede, ler Kutal.

Koret består i dag av 20 medlemmer som gjennom sitt engasjement for klassisk tyrkisk musikk ønsker å være en litt annerledes musikkaktør som kan bidra til å berike musikklivet i Norge.

– Vi håper først og fremst å glede andre gjennom musikken vår, samtidig som vi formidler en viktig del av vår kultur, forklarer hun.

Tyrkisk kor i ensom majestet

Som det eneste tyrkiske koret i Norge, og som ett av få ikke-etnisk norske kor, har dere et unikt perspektiv innenfor det norske kormiljøet. Hvordan opplever dere mangfoldet og deres plass her?

– Jeg opplever at det er lite mangfold innenfor dette miljøet. Ved Korforbundets sommerfestival i fjor så vi jo at vi omtrent var det eneste ikke-etnisk norske koret der. Vi har flere ganger opplevd ved større arrangementer, der det er mange andre kor til stede, at vi får mye spørsmål og at folk er overrasket og fascinert over at vi er et ikke-etnisk norsk kor som deltar aktivt innenfor det norske kormiljøet, forteller korets dirigent, Aygün Seferli Acar.

Acar og korleder Kutal er fascinert og stolte over denne posisjonen i norsk korliv.

– Vi ser på det at vi skiller oss litt ut med stolthet, og vi føler oss veldig velkomne både i Korforbundet og i det det norske kormiljøet, og vi ser også at vi skaper mye interesse, understreker Kutgul.

Korlederen forteller videre at Korforbundets interesse for det de driver med potensielt kan lede til en konsert til høsten kun med minoritetskor i Norge.

– Det er visst kun fire kor i Norge som synger på andre språk enn norsk og engelsk. Korforbundet vil da arrangere en slags festival med disse korene som synger på islandsk, svensk, kinesisk og med oss som synger på tyrkisk da. Det er rett og slett en veldig ny og spennende utvikling for ikke-etnisk norske kor, forteller Kutal.

Utfordrer stereotypier

– Hva håper dere å formidle gjennom deres innsats i koret?

– Hovedmålet vårt er at vi skal formidle den musikken vi driver med til flest mulig, og forhåpentligvis glede andre på den måten, sier Acar.

Dirigent Aygün Seferli Acar (til venstre) og Korleder Gülay Kutal.
Foto: Iffit Qureshi
Dirigenten og korlederen oser også at deres innsats i koret er viktig av andre grunner.

– Med tanke på integrering, snakkes det ofte her i landet om en en-veis integrering, for eksempel at tyrkiske kvinner, i dette tilfellet, skal tilpasse seg levestilen i Norge. Personlig settsynes jeg dette kan være en stor utfordring for mange. Det er vel og bra, men jeg synes også at storsamfunnet må være mer nysgjerrig og bli flinkere til å møte oss på halvveien, ved å åpne seg mer og ved å være mer mottakelige for nye inntrykk og ny musikk, uttrykker Kutal.

Dirigent Aygün Acar Seferli (til venstre) og Korleder Gülay Kutal.
Foto: Firuz Kutal
Både Kutal of Acar forklarer også hvordan koret kan være med på å bryte ned stereotypier ved å vise tyrkiske kvinner i en annen, og kanskje mer uventet sammenheng.

– Jeg tror at ofte, når folk ser for seg tyrkiske damer her, så tenker man kanskje hovedsakelig på tildekte kvinner som går i moské. De forbinder ikke tyrkiske kvinner med musikk. Men når vi står på scenen, i vakre kjoler og synger musikk med mye innlevelse og glede, så skaper vi kanskje et litt annet bilde av tyrkiske kvinner i Norge, sier Acar.

Korlederen understreker imidlertid at alle typer kvinner er velkomne i koret, så lenge de ønsker å synge på tyrkisk.

– Her er alle velkomne, og vi er alle forskjellige. Jeg tror også at det tyrkiske miljøet her i Norge setter pris på det vi gjør, også fordi vi er med på å synliggjøre mangfoldet når det gjelder tyrkere og Tyrkia, forklarer Kutal.

Her kan koret gjøre mye godt mener hun.

– Jeg synes også at vi bidrar til at flerkultur og mangfold oppfattes som noe positivt. Vi blir ofte overlesset med mye negativitet rundt det med integrering, men vi synes at det er en stor berikelse for et hvert samfunn og få nye impulser. Vi vil derfor vise vår musikk til så mange som mulig, og stå frem som et godt eksempel på hva det betyr å ha et flerkulturelt samfunn.

Skaper mangfoldige konsertopplevelser

For de som ønsker å oppleve det tyrkiske koret er det mange muligheter og ulike arenaer for å se de i aksjon. Alaturka arrangerer konserter i egen regi, men legger også stor vekt på samarbeid med andre.

– Vi liker også å lage spennende kombinasjoner med andre artister. For omtrent to år tilbake samarbeidet vi med et Jazzband fra Azerbaijan for en konsert i Oslo konserthus, hvor de gjorde noen av sangene våre om til jazz, forklarer Kutal.

– Fremover planlegger vi også å samarbeide med den samiske musikeren Johan Sara på et større prosjekt, som er utrolig spennende. Vi er jo den nye minoriteten, mens de er Norges urfolk. Så det å få de to impulsene og kulturene til å komme sammen, og å så lage noe for vårt nye land, synes vi er veldig spennende, forteller Kutal. Og så har vi også fått prøve oss på litt joik, ler Kutal energisk.

For de to engasjerte korkvinnene gir et slikt type prosjekt en uvurderlig kulturell utveksling og deling av erfaringer.

– For oss gir disse samarbeidsprosjektene muligheten til å eksperimentere med ulike musikkformer og musikere, samtidig som vi kan inkludere dette inn i vårt mer klassiske repertoar. Vi håper derfor å kunne få til flere prosjekter med ulike profesjonelle musikere i fremtiden, samtidig som vi håper å få flere inn i koret, forteller Kutal og Acar.

For det tyrkiske damekoret har det vært en god og innholdsrik reise, fra å ikke tørre å synge foran andre, til å nå kunne opptre på en hvilken som helst scene.

Fakta:

  •  Alaturka ble etablert i 2010 og er medlem i Norges Korforbund.
  • Korets 20 medlemmer består av tyrkiske kvinner som jobber i og rundt Oslo.
  • Koret opptrer på alt fra aldershjem og kirker, til flerkulturelle arrangementer.
  • Opptrådte nylig ved «Fortidens nåtid: Verdens Immaterielle Kulturarv» i regi av UNESCO på Cosmopolite Scene.
  • Alaturka var også nylig med på feiringen av Den Norske Opera og Ballets 10-årsjubileum, og sang sammen med 3000 korsangere fra hele landet som hadde samlet seg på taket av operaen for å synge "Va, Pensiero", slavekoret fra operaen «Nabucco»