Ikke helt typisk

Kaveh Mahmudiyan fikk sin første tombak i Fredrikstad. I dag deltar han i mange musikalske prosjekter.
Foto: Peshrow Zardasart
Historien til Kaveh Mahmudiyan fra Iran er typisk. Samtidig er den annerledes. Alt på grunn av en magisk tromme fra Persia.

Hans kurdiske foreldre flyktet fra Iran i 1997. Dagen da familien landet i Norge viste termometeret 16 høstlige grader. Kulden er det han husker best fra denne dagen. Typisk.

Familien kom direkte til Fredrikstad og har bodd der siden. Han kjører drosje. Typisk det også.

Men å vie livet til en eldgammel tromme er ikke typisk. Tombak er en tromme som brukes i klassisk persisk musikk. Allerede som seksåring i Iran forelsket Kaveh Mahmudiyan seg i den magiske trommen. Han elsket lyden. Han ble trollbundet av musikernes lynraske fingrene.

Det er som å kamme bustete hår.

Men det var ikke i Iran han fikk sin første tromme. Det skjedde i Fredrikstad. Og det var i Fredrikstad han møtte sin første læremester, Farhad Bazargan. Snakk om å være heldig!

Fast bestemt på å lære
Det er nemlig nesten umulig å lære seg tombak på egen hånd.

– Altfor vanskelig, mener læremester Bazargan. Han advarte 14 år gamle Kaveh.

– Det tar tid, det er kjedelig, det krever utrolig mye jobb. Du spiller med fingrene, i motsetning til afrikanske trommer, og du må trene veldig mye. Som barn i Iran trente jeg til fingrene mine blødde.
– Alt dette fortalte jeg til Kaveh, men han hadde bestemt seg. Så begynte vi med spilletimer en gang i uka. Han var veldig flink, minnes den gamle læreren.

Å leve av klassisk persisk musikk er ikke lett. Men unge Kaveh investerte i instrumentet. Han reiste langt for å lære av de beste mestrene. Hver dag øver han minst fire timer. For å finansiere lidenskapen, kjører han drosje i Fredrikstad.

Tombaks barn
I dag er tombak fortsatt populært. Taggesøk på Instagram gir mange treff på unge menn og kvinner som er solister på instrumentet, mange av dem barn. De er over hele verden. Internett har gjort det lettere å komme i kontakt med lærere og andre entusiaster.

Selv har Kaveh tre elever: en gutt og en mann, begge med iransk bakgrunn, mens den tredje eleven er en etnisk norsk 28-åring fra Lillestrøm.

– Det er viktig at instrumentet og den musikalske kulturen det tilhører ikke går tapt, mener musikeren.

Livets rytme
Livet til Kavehhandler om tombak, men det betyr ikke at han bare spiller iransk musikk.

– Rytme er rytme. Det er veldig lett å blande forskjellige musikktyper, sier han.

Han har samarbeidet med mange iranske og norske musikere. I 2017 hadde han julekonsert med Borg domkor i Fredrikstad. Nylig spilte han med folkemusikeren Anne Hytta på Nasjonalbiblioteket. Ofte spiller han på jazzkonserter. I slutten av oktober spiller han i København. Han komponerer også egne stykker, blant annet musikk til kurdiske kortfilmer.

Forrige måned kom det ut et album der Kaveh akkompagnerer den kjente persiske mesteren Dariush Talai. De spiller klassisk persisk musikk basert på improvisasjon, såkalt Radif. Albumet heter «Chakavak». Det er et opptak fra en konsert på Cosmopolite Scene i Oslo i vår.

Melodien er terapeutisk. Trommen roer pusten. Samspillet mellom det melodiske og det rytmiske er improvisert. Det er som om å kamme bustete hår, som Kavehs første lærer pleier å si.

Hør på musikken, så forstår du hvorfor noen er villige til å øve til fingrene blør. Eller reise verden rundt på jakt etter nye lærere, som Kaveh Mahmudiyan har gjort hele sitt liv.