Ventet 11 år på asylsøknad – anerkjent kunstner i dag

Shwan Dler Qaradaki sitt kunstnerskap dreier seg om eksistensielle forhold som frihet, identitet og tilhørighet
Foto: Nabil Musa /kunstkreditt.no
Da Shawn besøkte Trondheim med vandreutstilingen «Salte Kyss», benyttet han anledningen til å fortelle om sin historie som flyktning.
Grazyna Skarpås
Latest posts by Grazyna Skarpås (see all)

– Det ble rett og slett for mye for noen av dem. Jeg så tårene renne nedover kinnene deres og så engstelse i ansiktene deres i det jeg sa at jeg har ventet 11 og et halvt år på å få svar på min søknad om asyl.

Kunstner Shwan Dler Qaradaki født 1977 i Suleimania i det irakiske Kurdistan. Han flyktet på grunn av Saddam Husseins angrep. I to år var han på flukt gjennom Asia og Europa før han kom til Norge i 1999. Qaradaki er billedkunstner og jobber med tegning, maleri, foto, installasjon og video. 

– Jeg studerte kunst i Oslo. Nå har jeg mastergrad. Jeg var den eneste eleven i klassen med innvandrerbakgrunn. Min hverdag var så annerledes enn de andres. Jeg kunne når som helst få et brev fmed avslag på asylsøknaden. Det kom et tidspunkt hvor jeg måtte stå ærlig fram med min historie, sier han om hvorfor han laget filmene.

Qaradaki er som et vitne som forteller om historiske hendelser hans generasjon har vært utsatt for.
Foto : Nabil Musa /kunstkreditt.no

Salte Kyss var et forsøk på å oppheve grensen mellom digital bildefortelling og kortfilm.

Salte Kyss 1 er en autobiografisk film og installasjon. Dette er den første delen av en trilogi. Filmen handler om Qaradakis reise som flyktning fra det Irakiske Kurdistan til Norge. Gjennom filmen forsøker han å gi et bilde av hvordan det var å oppleve krig som barn i Kurdistan, hvordan det var å være ulovlig flyktning i et fremmed land og hvordan det er å være en statusløs, multikulturell innvandrer i et flerkulturelt land som Norge.

I enkelte medier får man inntrykk av at flykninger som gruppe velter innover Norge som en gigantisk tidevannsbølge. De kommer hit og tar plass, plassen vår. Hva hver enkelt av de forlater, får vi sjelden innsyn i. I denne utstillingen får du et innblikk i nettopp det.
Foto : Nabil Musa /kunstkreditt.no

Hvem definerer vår identitet?
– Det spørsmålet som er mest viktig for meg å stille gjennom Salte Kyss-trilogien er; hvem sitt ansvar er å definere vår identitet? Oss selv eller de som observerer oss?

Foto : Behjat Omer Abdolla

Triologien veksler mellom ulike kunstuttrykk: videoklipp, stillbilder i form av foto og illustrasjoner. Og selve illustrasjonene er laget på forskjellige måter. Alt supplert med lyd.

Hvorfor velger du å veksle mellom disse ulike utrykksmåtene. Er det noe spesifikt du forsøker å oppnå?

– Salte Kyss var et forsøk på å oppheve grensen mellom digital bildefortelling og kortfilm. Jeg misliker å forholde meg kun til én teknikk og én uttrykksform. Under utdannelsen utnyttet jeg alle mulighetene som skolen hadde av undervisning. Dette gjør at jeg i dag vil kalle meg en mixmedia-kunstner.

Lever av kunsten
Etter at han ble ferdig på kunsthøgskolen i 2009, har han levd av kunsten.

– Det er en digg følelse. Jeg jobber for Kulturelle skolesekken og er for tiden på turné med Salte Kyss

– Hva vil du ta for deg i kommende kunstprosjekt?

– Maleri. Kun rent maleri. Det er et prosjekt som er fortsatt under utvikling. Tittelen for prosjektet er You talkin’ to me? med åpning den åttende mai.