Foto: Universal Music

Fra rotløshet til lederjobb

Manbir Singh Plaha følte aldri at han var skoleflink, og slet med å finne sin plass i oppveksten. Nå har han ansvaret for noen av landets mest lovende artister som prosjekt og promotion-manager for et av Norges største musikkselskaper.

Utrop nr. 13/2018 (29.03.2018)

– Jeg tenkte aldri at jeg hadde mulighet til å jobbe innen musikkbransjen. Ikke kan jeg synge, ikke kan jeg rappe, ikke kan jeg produsere musikk og ikke kan jeg spille instrumenter.

Men anledningen til å oppfylle drømmen om en karriere tett på musikken kom da han innså én ting: Å promotere musikk – det kan han.

Tråkke opp sin egen sti
Plaha, som er født og oppvokst på Vestli og Stovner i Groruddalen, var ikke verdens flinkeste elev, og skoleårene ble på mange måter en søken etter å finne noe som passet for han.

– Jeg så aldri på meg selv som skoleflink, og har aldri klart å lære meg ting ved å lese og studere. Jeg har alltid måttet prøve å være kreativ. Det var ved å gjøre ting at jeg følte at jeg lærte noe. Så fra barneskolen og helt til videregående følte jeg ikke at det var så lett.

For Plaha og hans kreative driv ble det derfor viktig å gå egne veier.

– Foreldrene mine ville jo bare det beste for meg, men de hadde jo et håp om at jeg skulle gjøre noe som var «safe». Likevel kjente jeg at jeg ville gjøre min egen greie. Istedenfor å studere allmenn på videregående tok jeg tegning, form og farge, og etter videregående tok jeg reklame og merkevarekommunikasjon på Norges Kreative Fagskole.

Innimellom et knippe påfølgende jobber, i alt fra webdesign til telefonselger, var alltid musikken den virkelig store lidenskapen.

– Musikken har alltid vært der. Så lenge jeg kan huske, har jeg spilt musikk 24 timer i døgnet. Det har gått i alt fra Prodigy da jeg var yngre, til Wu-Tang Clan, som jeg fikk på CD av broren min da jeg gikk på barneskolen. Hjemme var det mye i Motown og The Jackson 5 som pappa var spesielt glad i. Så musikken har alltid vært en uhyre viktig del av livet mitt.

Skapte egne muligheter
Det skulle likevel ta tid før Plaha forstod hvordan han kunne kombinere sin lidenskap for musikk med en karriere innenfor musikkbransjen.

– Interessen for å jobbe med musikk på en eller annen måte kom ikke før veldig sent i livet. Jeg visste jo ikke at det var en mulighet.

For den vordende Project & Promotion Manageren skulle reisen inn i musikkbransjen bli en gradvis ferd basert på egen innsats i nettverksbygging i hans lokale musikkmiljø.

– Jeg har jo mange venner som er artister. Alt fra Karpe Diem og Madcon, Arif og Unge Ferrari som jeg har kjent i mange år, og som jeg på en måte alltid har promotert, men da som en venn. De har også gitt meg mye kunnskap, råd og forståelse for bransjen. Opp gjennom årene har jeg utført en rekke kompistjenester fordi jeg unner dem all suksess, og vil at de skal lykkes som artister. Jeg har gjort de promoteringsjobbene mye på frivillig basis, og så bare kom den tanken om at det ville være veldig gøy å leve av dette arbeidet.

Fikk tips om stilling
Etter flere år med gratis jobbing og mye svette, løsnet det endelig for Plaha da han ble tipset av ei venninne som jobbet i Universal Music, angående en ledig stilling. Med egenanskaffet kompetanse i sekken søkte han og fikk jobben.

– På intervjuet så sjefen min hvem jeg kjente, at jeg hadde et stort nettverk innenfor musikkbransjen, og at jeg kjenner mange folk i medier. Nettverking har vært en lidenskap for meg hele livet. Jeg har alltid utvidet vennekretsen og hvem jeg kjenner, for å skape et så stort nettverk som mulig. Så har det jo lønnet seg til slutt.

I stillingen hos Universal får Plaha endelig utløp for sitt kreative driv, samtidig som han får anvendt sitt betydelige nettverk i musikkmiljøet. Som Project & Promotion Manager er han ansvarlig for en stjernestall av norske artister, som blant annet Hkeem, som nylig vant kategorien «Årets Låt» i Spellemannsprisen, og den unge rapperen Ezzari.

– Jeg har en veldig givende jobb der ingen arbeidsdag er lik. Min jobb er rett og slett å promotere artister og musikken deres, og omfatter alt fra å arrangere intervjuer i forskjellige medier; TV, aviser, radio, magasiner, hos forskjellige ”influencers”  – til å få dem rundt på VG-lista, samt promotering på diverse konserter og arrangementer. Så er jeg med de overalt; by:Larm, VG-lista-rundene, og de forskjellige promo-arrangementene som artistene gjør rundt omkring i landet.

Det er særlig kreativiteten i arbeidshverdagen som tiltaler ham.

– Det er muligheten til å utfordre både seg selv, artistene og managementet, samt finne på nye måter å promotere artistene på, som virkelig gir meg noe.

Savner mangfold hos de store
– Vil du si at det er mange med minoritetsbakgrunn i den norske musikkbransjen?

– I de store selskapene i Norge, de såkalte major label-selskap, hvor de tre største er Universal, Warner Music og Sony Music, kan jeg telle dem med minoritetsbakgrunn på én hånd. Det er dumt og en utfordring. Jeg tror at veldig mange med minoritetsbakgrunn ikke tenker eller tror at de har sjanse til å komme inn i de store bransjene, og at mange derfor ikke tør å ta steget.

For den drevne musikk-promotøren har det derfor blitt viktig å hjelpe andre med minoritetsbakgrunn å få en karriere i bransjen.

– Jeg ser nå også at det er flere og flere som søker etter praktikantstillinger. Jeg prøver å spre budskapet så godt jeg kan, for jeg vil jo veldig gjerne at det skal komme flere med minoritetsbakgrunn inn de store selskapene. Det finnes masse talent der ute. Men de må også tørre å ta steget ved å søke, eller ved å snakke med de riktige folkene.

Flerkuturelle oppkomlinger
For det norske musikkmiljøet derimot beskriver Plaha en ganske annen situasjon. Han har selv vært vitne til utviklingen blant landets fremadstormende artister. Her skorter det ikke på mangfold.

– Vi har jo fått inn flere artister med minoritetsbakgrunn og ser at urbansjangeren vokser og vokser. 2017 har vært et magisk år for urban-musikken. Vi har artister som Hkeem, Ezzari, Jonas Benyoub og Linda Vidala som alle har sluppet låter og gjør det bra, og som alle har begynt å bygge karrieren i betydelig grad. Det er veldig gøy å se at folk med minoritetsbakgrunn er «up-and-coming» og gjør store ting. Du har Madcon, Karpe Diem, Arif. Det er så mange som jeg kan nevne som gjør det veldig bra. Samt mange andre bak artistene som gjør mye av arbeidet, som f eks Ali Wali hos Nora Collective og Michael Angeles, som gjør mye med Karpe Diem.