– For første gang siden jeg flyttet til Norge har jeg en jobb jeg liker, sier Angela.
Foto: Natasza Bogacz

Skreddersydd integrering

I den nyåpnede Hennes og Mauritz-butikken på Karl Johan møter kundene et uventet syn: en systue midt i første etasje. 

Utrop nr. 06/2019 (14.02.2019)

Bærekraft er ideen bak systuen, takket være utenlandske skreddere.

Daglig leder Ingvill Kerob er opphavskvinnen bak prosjektet. Oppstartsbedriften bidrar til en mer bærekraftig tekstilbransje ved å tilby en enkel løsning for reparasjon av klær og sko. Bedriften heter Repairable og ansetter kun faglærte reparatører. Alle har flyttet til Norge fra et annet land.

Tester en hypotese
Ingvill Kerob har en hypotese: Hvis det er enkelt å reparere, vil folk reparere mer og være villige til å betale for det.

– Hvis prisen er klar og gitt, og man eliminerer alt som er vanskelig, så vil flere begynne å reparere. Vi opplever jo en ny vår for reparasjon, men man må jobbe skikkelig hardt for å få folk til å tenke nytt. Det tar litt tid.

I begynnelsen samarbeidet Repairable med ufaglærte innvandrerkvinner under opplæring, men det gikk ikke.

– Det er ikke lett å reparere klær. Du må være faglært. Derfor snudde vi konseptet og bruker bare folk som kan sy. De må snakke godt norsk og forstå hva kvalitet betyr for norske kunder, sier Kerob.

Gigantisk partner
Oppstartsbedriften trengte også samarbeidspartnere fra bransjen. Da fant Repairable blant annet H&M, som jobber for å endre sitt dårlige rykte på bærekraft. 

– De skal være ledende i bærekraft og resirkulering innen 2030, fordi det er et behov fra kunden. Første gang vi lanserte en systue sammen i Bogstadveien, hadde vi på en uke 317 reparasjoner. I oktober fikk vi 100 nye kunder.

Fjerne moms på reparasjoner

Repairable har vært med på oppropet om momsfritak som Utrop skrev om tidligere. En rekke organisasjoner og aktører fra klesbransjen vil at regjeringen skal fjerne 25 prosent moms på reparasjoner. Er det da slik at prisen vil gå ned med 25 prosent?

– Nei, det tror jeg ikke, fordi skredderne og skomakerne er allerede ganske skviset. Jeg håper at vi kan ta ned prisen med 12,5 prosent og fagpersonene kan få mer inntjening. De sliter med å få nok omsetning for å ha et bærekraftig levegrunnlag.

Det å reparere skal være en selvfølge, mener daglig leder i Repariable.
Foto: Natasza Bogacz

Tar 10 prosent
Repairable bruker digitale løsninger i markedsføringen til å øke volum, gi skreddere mer jobb og løfte deres fag, sier Kerob.

– Vi tjener ikke penger på reparasjonene. Vi tjener penger på samarbeidet med H&M. Det er de som er med på å betale for denne løsningen, og som gjør at vi er tilgjengelige i butikken deres.

Repairable tar 10 prosent av prisen til administrasjon.

Makedonsk skredder
Lela Sterjo fikk en stilling som skredder på den nyåpnede flaggskip-butikken. Hun er utdannet jeans-designer, og kommer fra Makedonia. Der jobbet hun på en tekstilfabrikk, med kunder som Zara, Sprite og andre klesmerker. Det jobbet hovedsakelig kvinner der, og det var hennes ansvar at de skulle trives.

Lela har lang erfaring fra klesbransjen og kjenner godt den globale forsyningskjeden.
Foto: Natasza Bogacz

Hun reiste mye med jobben, blant annet til Kina.

– Det var trist å se kvinner uten rettigheter på tekstilfabrikker i Kina og mange andre steder. De må sy i tolv timer for å kunne tjene nok.

Til slutt ble det for mye stress for henne.

– Jeg har jobbet i tekstilproduksjon i ti år og det ble bare mer og mer jobb, ikke mindre. Da startet jeg et online samarbeid med et designerfirma i Norge.

Klær verdt tusenlapper
Lela hadde en forbindelse med Norge fra før. Hun hadde jobbet her som au pair for mange år siden. Da hun flyttet til Norge for to år siden, viste det seg at hun husker mer norsk enn hun trodde. I dag snakker hun flytende norsk.

– Det hjalp veldig. For Repairable er det viktig at vi kommuniserer godt med kundene, sier Lela.

Selv om hun vil en dag bruke sine kunnskaper som designer for jeans direkte, kan det å jobbe med omsøm også være spennende.

– Har du hørt om millionæren som donerte sine dyre dresser til Fretex? Folk sto i en lang kø på Majorstuen for å kjøpe bukser verdt ti tusen til ti prosent av verdien. Nå er noen av disse klærne hos oss. Det er både morsomt og litt skummelt å reparere klær fra Giafranco Ferre eller Gucci.

En jobb som velsignelse
Angela Milla Conislla flyttet fra Peru for fire år siden. Hun er fast ansatt i 50 prosent stilling.

– Jeg har en egen systue hjemme og begynte hos Repairable for et halvt år siden. I Peru studerte jeg motedesign og jeg er veldig interessert i dette, så det var nesten en velsignelse at Ingvill banket på døra mi. Dette er første gang jeg kan bruke utdannelsen min i en jobb, sier Angela.