Norsk-kameruneren Vakote Yama mener Jesus er universell og inkluderende. Av den grunn har han malt en av kristendommens største figurer med svart hudfarge. Her er Yama avbildet i Fjell kirke med et par av bildene han senere på dagen skulle stille ut.
Foto: Claudio Castello
Afrikansk kunstner tar oppgjør med påtvunge europeiske idealer

Jakten på rettferdighetens universelle Jesus

– Jesus Kristus har hverken etnisk opprinnelse eller hudfarge. Derfor har jeg malt ham svart, sier den norsk-kamerunske kunstneren Vakoté Yama.

Utrop nr. 7/2010 (29.04.2010)

I løpet av påskeferien har Yama, i samarbeid med Kulturkirken Fjell i Drammen, presentert en serie bestående av 13 malerier, alle med motiver fra påsken presentert i en afrikansk kontekst.

Bildene er malt med olje og akryl i sterke farger hvor figurative og abstrakte elementer spiller sammen. Blant motivene er Jesu siste måltid, judaskysset, Peters fornektelse, rettergangen hos Pontius Pilatus og korsene i Golgata.

Reaksjon mot hvitt ideal
38-åringen, som tilsammen har bodd ti år i Norge, har litteraturutdanning fra opprinnelseslandet, i tillegg til lydteknikerstudier fra Nordisk Institutt for Scene og Studio i Oslo. Yama mener det å male kristendommens helligste person svart er en naturlig reaksjon mot et påtvunget ideal med røtter i kolonitiden.

– Da misjonærene kom til Afrika, prediket de bildet av en hvit Jesus med blondt hår og blå øyne. Vi som afrikanere har alltid satt spørsmålstegn om en hvit mann kunne være de svartes frelser, spesielt når vi ikke fikk lov til å uttrykke vår kristne tro gjennom typiske kulturuttrykk som sang og tromming.

Vil du si at Jesus er en raseløs figur?

– Ifølge historien var han født og oppvokst i det som i dag kalles Midt-Østen. Jeg vil si meg enig i at han en er person uten en bestemt etnisitet eller hudfarge gjennom min tro på ham som universell og som hele menneskehetens frelser.

Jesu´ korsfestelse, sett med afrikanske øyne.
Foto: Claudio Castello
Godt mottatt
Hjemme i Kamerun i 1998 malte Yama bibelfigurene svarte for første gang. Utstillingen her i Norge har blitt kjøpt opp av Misjonstidende, og inntektene har gått til prosjekter på det afrikanske kontinent.

Yama sier reaksjonene blant folk i Kamerun og Norge for det meste har vært positive. Han husker likevel at han en gang ble ringt opp av en sur eks-misjonær fra Stavanger-området som ikke likte ideen om en svart Jesus.

– Han spurte meg hvordan i huleste jeg kunne male Jesus svart når historiske kilder beviste at han ikke er afrikaner. Jeg svarte med å si at de samme historiske kilder beviser at han ikke er norsk, så derfor kunne jeg ikke male ham som en typisk nordmann.

Flerkultur og rettferdighet
Yamas malerier kjennetegnes av sterke farger og tydelige konturer. Han henter inspirasjon fra begivenheter i det daglige liv og maler samfunnet slik han ser det.

– Jeg kommer fra det nordlige Kamerun, et område preget av sameksistens mellom kristne, muslimer og folk som tilhører tradisjonelle naturreligioner. Et mangfold av lukt, farger, folk og talemål.

Frustasjonen over situasjonen i hjemlandet preger også billedkunsten.

– Kamerun har hatt samme president i 27 år, Paul Biya. Landet er veldig korrupt, og det er svært begrenset ytrings- og trykkefrihet. En lidende svart Jesus på korset kan også tolkes som veldig mange kameruneres og afrikaneres lidelser under urett og maktmisbruk. Så hvis du spør meg, vil jeg si at kunst og kultur absolutt bør brukes i kampen for å bedre folks hverdag.

Opprinnelig publisert i Utrops papirutgave april 2010.