Omkring 4000 deltok i gay-pride, som har blitt en stor del av Kathmandus Gai Jatra-feiring. Her passerer paraden Darbar Square og New Road i byens sentrum.
Foto: Joe Ekker

”Gai” pride!

Gai Jatra, også kjent som ”ku-festivalen” i Kathmandu, er en svært populær festival. Flere grupper kjemper om å ha eierskap til grunnen til at Gai Jatra feires. Seksuelle minoriteter mener det er deres festdag.

Utrop nr. 16/2010 (11.11.2010)

– Herregud, de kan ikke være normale, fnyser en ung mann med baseballkaps trukket godt ned over øynene. Han legger til: – Gai Jatra har ingen ting med homser å gjøre, men han blir allikevel stående og betrakte langbente ”damer” med store pupper, kuer – og mennesker kledd ut som kuer.

Gai Jatra har skiftet karakter mange ganger og det eksisterer til en hver tid delte meninger om hva som er festivalens kjerne.

Jeg møter Pradeep Khadka, som er koordinator for menneskerettigheter i Blue Diamond Society (BDS), Nepals største organisasjon for seksuelle minoriteter.

– Gai Jatra er en urgammel tradisjon som startet lenge før BDS – vi er knapt 10 år gamle som organisasjon – men i dag er 80 prosent av deltakerne i Gai Jatra-paraden skeive, og hadde det ikke vært for oss hadde det ikke vært noe igjen av festivalen, hevder Khadka.

Mye å feire
Grovt forenklet kan Gai Jatra sies å være en blanding av Halloween, Lucia-feiring, den muslimske Shab-e-barat, den meksikanske Día de los muertos (de døde forfedrenes festival) – og en vaskeekte gay pride

Sunil Babu Pant er Nepals eneste åpne homoseksuelle parlamentsmedlem – og direktør for Blue Diamond Soicety. Elefanten og Sunil ledet årets gay-pride gjennom Kathmandus gater.
Foto: Joe Ekker
-dag!

Ved å vandre bak en hellig ku følger man årets døde trygt inn i døden, og har man ikke en ku, kan man få noen til å kle seg ut som en ku. En ung gutt kledd ut som kvinne er også helt akseptabelt – og er trolig den mest populære løsningen.

Det var opprinnelig, og er fortsatt, en anledning til å minnes de døde – og først og fremst dem som har gått bort i løpet av det siste året. Høytiden feires kun i liten grad i resten av Nepal og eksisterer ikke i det hovedsakelig hinduistiske nabolandet India.

Ny vind
Ifølge parlamentsmedlem og BDS' leder Sunil Babu Pant begynte seksuelle minoriteter gradvis å adoptere festivalen etter at BDS ble grunnlagt i 2001. Det var en åpenbar mulighet for dem til å vise sine sanne farger.

– I tillegg til det opprinnelige temaet er festivalen også blitt en feiring av all slags forskjellighet. Å arrangere en egen gay pride-dag i Kathmandu ville være å distansere seg fra det samfunnet vi har kjempet for å bli en del av, sier Babu Pant.