Små aktivist-grupper kan få til store forandringer, sier Jamia Wilson. Det er hun selv et levende bevis på.
Foto: Are Vogt Moum

På lag med Google mot hat

Historien til Jamia Wilson viser hvordan små aktører kan ende opp med å samarbeide med multinasjonale selskaper i kampen mot hatprat. 

– En aktør som oss har vanligvis ikke mye makt i samfunnet, men vi har lyktes med å få noen av de virkelig store teknologiselskapene til å endre tilnærming til hatprat mot kvinner. Vi er en liten grasrotorganisasjon som består av blant annet journalister av lokale aktivister, forklarer Jamia Wilson, som er leder for feministorganisasjonen Women, Action and the Media (WAM). 

Historien om hvordan WAM tok opp kampen mot internettgigantene begynte med at aktivist Soraya Chemaly hadde reagert på at sterkt kvinnehatende bilder og "memer" var blitt mer stadig utbredt på Facebook, bilder som glorifiserte voldtekt og annen vold mot kvinner.

Dette er et av bildene WAM brukte som eksempel på kvinnehatende og voldsforherligende "memer" som ble spredt på Facebook.
Foto: WAM/Skjermdump
Verdensomspennende aksjon
– WAM tok kontakt med Chemaly. Sammen klarte vi å stable på beina en verdensomspennende aksjon for å presse Facebook til å endre reglene sine. Facebook hadde på den tiden en streng policy mot bilder av blant annet amming og kirurgiske inngrep etter brystkreft. Bilder av ammende kvinner ble fjernet på et blunk, mens oppfordring til vold mot kvinner fikk stå urørt, noe man forsvarte ved å henvise til "ytringsfriheten". 

En av bekymringene til WAM var at mange brukere på Facebook er svært unge. 

– Den offisielle aldersgrensen er 13 år, men som vi alle vet, er mange av brukerne enda yngre. 

– Rå strategi
En teknikk WAM fikk mye gjennomslag med, var å ta skjermdump av kvinnediskriminerende bilder som ble lagt ut og sende dem til selskapene som hadde annonsene sine ved siden av de kvinnehatende bildene. 

– Vi hadde en rå strategi. Vi planla aksjonen i flere uker. Vi koordinerte innsaten over hele verden. Vi hadde en person som forhandlet med selskapene på heltid. Andre som var med i aksjonen, fikk sine spesifikke oppgaver. Målet var å få selskaper til å fjerne annonsene sine fra Facebook. Samtidig holdt vi hele tiden Facebook oppdatert på hvilke selskaper som sluttet å bruke dem, slik at de konstant merket presset og fikk vite hvor mye penger de tapte. I starten villle Facebook likevel ikke endre brukerbetingelsene sine og henviste gang på gang til ytringsfriheten. 

60000 tweets og 900 eposter. Det var fasiten etter måneders jobbing. Men 95 prosent av aktiviteten gikk over telefon og med andre mer tradisjonelle aksjonsmetoder, forteller Jamia Wilson. 

Et budskap til alle de store
Det overordnete målet til WAM var å få store sosiale medier og andre aktører på nettet til å forstå at de ville få massive aksjoner mot seg dersom de tillot hat på sine plattformer.

– Vi vil at de skal ha det helt klart for seg at hvis de sprer hat, er vi på saken med én gang, understreker hun. 

Etter å ha jobbet med Facebook, tok WAM for seg Twitter. 

Foto: Skjermdump
– Vi satset på en omfattende, kunnskapsbasert strategi. Vi samlet inn en lang rekke eksempler på hvordan hat mot kvinner arter seg på Twitter og deretter laget vi en rapport om dette der vi også kom med en rekke forslag til hvordan Twitter kunne endre sine betingelser for å motvirke at hat spres på deres plattform. Til slutt startet vi det direkte påvirkningsarbeidet. Twitter endret til slutt betingelsene sine. De innrømmet aldri at det var vårt press som førte til dette, men så lenge vi får resultater, er vi fornøyd, ler hun.  

Google med på laget
Resultatene WAM og deres globale samarbeidspartnere fikk til, åpnet mange dører. 

– Vi er blitt anerkjent som eksperter på feltet. Vi ble for eksempel invitert til å sitte i et panel om strategier mot hatprat organisert av universitetet Yale. Men det største var da Google kontaktet oss og ville samarbeide med oss og andre aktører om en strategi mot (kvinne)hat på nett. 

Jamia Wilson forteller at det som skjedde da Google offentliggjorde sitt nye initiativ mot hatprat på nett nå i september, ble en øyeåpner for mange i selskapet. Selv var hun ikke like overrasket. 

Foto: Twitter/Skjermdump
– Jeg bare satt med telefonen og ventet på at de første hatmeldingene mot Google skulle tikke inn. Og det gjorde de. Det tok ikke mer enn noen minutter. Men effekten var nok motsatt av det haterne hadde håpet. For den massive mengden hat som etter hvert strømmet inn, bekreftet jo for Google at de hadde gjort det rette. 

Fakta:
Women, Action and the Media (WAM) er en nordamerikansk grasrotorganisasjon med kontor i seks byer i USA og to i Canada. Hovedmålet til organisasjonen er kjønnlikestilling i mediene. 

Leder for organisasjonen er Jamia Wilson. Hun var innleder på konferansen Hatytringer mot kvinner 6. oktober. Konferansen ble arrangert av Likestillings- og diskrimineringsombudet i samarbeid med Den amerikanske ambassaden i Norge.