Skjønnhet har sin pris, og da særlig også for mørkhudede kvinner. En ny studie i USA viser nemlig at kosmetiske produkter markedsført mot mørkere kvinner har høyere fremkomst av giftstoffer.
Foto: Maria Morri

Skjønnhetsprodukter farligere for mørke kvinner

Alle har hørt begrepet "man må lide for skjønnheten". For kvinner med mørkere hudtoner kan dette vise seg å være mer enn bare en frase

Utrop nr. 09/2018 (01.03.2018)

Ny forskning, utført av The Environmental Working Group (EWG), kan nå avsløre at kosmetiske produkter markedsført mot kvinner med mørkere hud har høyere innhold av gift enn produkter rettet mot kvinner med lysere hud, skriver livsstilsmagasinet Longevity.

Environmental Working Group (EWG) er en organisasjon som har som mål å oppmuntre mennesker til å leve sunnere i en mer miljøvennlig verden gjennom forskning og utdanning som tar for seg både miljøskadelige og helsefarlige produkter.

Stor industri
På globalt nivå er skjønnhetsindustrien en milliardindustri, der såkalte «multikulturelle skjønnhetsprodukter» har overgått det øvrige kosmetiske markedet. Det anslås videre at 22 prosent av skjønnhets- og personlige pleie-produkter, kjøpes av afroamerikanere, noe som utgjør en betydelig andel av det amerikanske skjønnhetsmarkedet.

Til tross for at skjønnhetsindustrien nå tilbyr stadig flere hår- og skjønnhetsprodukter til kvinner med mørkere hudtoner, viser det seg at er det langt færre av disse som er helt trygge.

1 av 12 produkter er farlige
Gjennom å undersøke hele 1177 produkter markedsført overfor kvinner med mørkere hudtoner på det amerikanske markedet, fastslår EWG nå at én av 12 produkter kategoriseres som «svært farlig» («highly hazardous») for både hud og kropp. Dette ifølge organisasjonens egen skala Skin Deep Cosmetics Database.

Videre avslører analysen at kun litt under 25 prosent av disse produktene er kategorisert som «mindre farlige» («low hazardous»), og scorer dermed dårligere enn produkter for lysere hudtoner, der rundt 40 prosent betraktes å være mindre farlig.

Utvalget av såkalte trygge produkter er med andre ord langt mer begrenset for kvinner med mørkere hudtoner. Produktene som kom dårligst ut i undersøkelsen, inkluderer en rekke produkter som brukes til bleking eller farging av hår og hud, så vel som leppestift, concealer, foundtation og solbeskyttende sminke.

Skjønnhetsprodukter som kategoriseres som farlige og som derfor inneholder skadelige stoffer, kan blant annet føre til: kreft, hormonforstyrrelse, forplantnings-relaterte skader, allergier samt en rekke andre negative påvirkninger.

Nye funn overrasker
Norsk-afrikanske Yasmin Osee Aakre, som selv har lang erfaring i missekonkurranser og er tidligere Miss Norway-finalist, er ingen amatør når det gjelder bruk av ulike skjønnhetsprodukter. Hun er likevel overrasket over at det er langt flere farlige kosmetiske produkter rettet mot kvinner med mørkere hud.

– Selv om jeg har mye kunnskap om hårprodukter, ansiktsprodukter og har testet ut mye, så er dette en oppvekker. Til tross for at vi har kommet langt på vei, må skjønnhetsindustrien utvide sitt varesortiment til å passe en bredere kundegruppe, hvor alle produktene er like helsevennlige, forteller hun til Utrop.

– Skjønnhetsindustrien må utvide sitt varesortiment til å passe en bredere kundegruppe, hvor alle produktene er like helsevennlige, sier den norsk-nigerianske modellen Yasmin Osee Aakre om funnene.
Foto: Claudio Castello

Problematisk markedsføring
Fellesnevneren
for mange av produktene som markedsføres for kvinner med mørkere hudtoner, er at de lover rettere hår og lysere hud.

Ami Zota, assisterende professor innen miljø og yrkesrelatert helse ved George Washington University, mener at det legges sterkt press på kvinner for å passe inn i et snevert og skjevt skjønnhetsideal der hvite kvinner ofte fremstilles som forbildet. Hun understreker overfor Longevity at denne skjevheten i mediebildet bekreftes av en rekke undersøkelser, men at det forblir et svært kontroversielt tema.

Osee Aakre sier seg enig i at en del produkter kan være med på å støtte opp under et mer begrenset skjønnhetsideal, men mener samtidig at det er den totale eksponeringen fra mediene og moteverdenen som har størst påvirkningskraft.

– Produkter som reklamerer for rettere hår og lysere hud, er med på å snevre inn skjønnhetsidealet. Men på samme tid finner vi også selvbruningskremer, krøllnåler og kremer som skal gi krøller, eller fremheve krøller. Altså går dette begge veier, så det er kanskje ikke her problemet ligger. Fordi dette er kun produkter som står på en kjedelig hylle. Men det som påvirker oss, er det vi ser – og det vi ser, er flere hvite modeller på catwalken og flere modeller med europeisk utseende som pryder forsidene av magasinene og som samtidig har titalls oppslag inni bladene. Dette bør og må endres på. Vi blir stadig bedre, men her er det mye å hente.

Fortsatt rom for forbedring
Til tross for at skjønnhetsindustrien har flere produkter på markedet for kvinner med mørkere hud en noen gang før, opplever misseveteranen at det på flere områder fortsatt er rom for forbedring.

– Nærmest alle merker fører sminke som passer til min hudfarge, men hvis man er noen nyanser mørkere enn meg vil man ha vanskeligheter med å finne en passende foundation og pudder i disse butikkene. Venninner og modeller jeg kjenner, må ofte kjøpe disse produktene i andre mindre kjente butikker, på internett eller i utlandet. I missekonkurranser opplevde jeg at makeup-artistene ikke hadde sminke til de mørkere missekandidatene, og at de derfor selv måtte ta med egen sminke til settet, som passet deres hudtone. Dette er jo fryktelig kjedelig og leit, og kan få mennesker til å føle seg mindre viktige og glemt.