De leker for å lære norsk

Planlegger Ã¥ gi ut bok: Arfi Ahmed Abdis liv skal nå i bokform. Hun og lærer Barbro Thorvaldsen jobber med en barnebok som skal gis ut til våren.
Foto: Kristian Mendoza
Norskkursene i bydel Alna ligner ikke på andre norskkurs.  Damene lærer sang, fortellinger, humor, rollespill og mye annet. Alle kan snakke norsk uten tolk etter to måneder. Kursene er for somaliske kvinner.  

– Hei, jeg heter Silje Johansen. Jeg kommer fra Eidsvoll og jobber som tannlege. Jeg er gift og har tre barn.

Det er Fowsiya Mahamed som snakker. I flere uker har hun og de 13 andre somaliske kvinnene byttet ut navnene sine med norske navn. De får prøve å være en annen. De bruker norske navn for å lære hvilke navn som finnes her og for å trene på norsk uttale.

– Det var litt spesielt første gangen vi gjorde dette, men det er også veldig morsomt. Vi bruker fantasien vår og lever oss inn i samtalene, sier Arfi Ahmed Abdi. Hun har gått på norskkurs før, men mener denne metoden er best for henne. Venninnen Fowsiya Mahamed er enig.

Foto : Kristian Mendoza

Vi prøver å få eleven til å bruke alle sansene.

 – Vi slipper å pugge bøker og skrive notater. Jeg føler at jeg har lært mest av dette kurset, sier Mahamed.

Damene bruker mye sang for å lære seg norsk.
Foto : Kristian Mendoza

Ny metode
Metoden på norskkurset i Alna heter suggestopedi. Norsklærerne Barbro Thorvaldsen og Lisa Hartmark har brukt deler av denne metoden i mange år. Men det er først nå de har laget et helt kurs med metoden.

Fornøyd med kurset: Arfi Ahmed Abdi har aldri lært mer norsk før nå.
Foto : Kristian Mendoza

Den bulgarske professoren Georgi Lozanov fant opp suggestopedien på slutten av 1970-tallet. Elevene bruker fantasien og sansene for å lære. Metoden er veldig systematisk. Her henger alt sammen, og ingenting er tilfeldig, mener lærerne.

Foto : Kristian Mendoza

 – Vi prøver å få eleven til å bruke alle sansene. Da blir det lettere å huske det du lærer, sier Thorvaldsen.

Stolt damegjeng: damene har lært hverandre Ã¥ kjenne på norskkurset.
Foto : Kristian Mendoza

Metoden krever mye materiell. 47 lærere i Norge har utdannelse i metoden. Men det mangler penger til materiell før lærerne kan begynne å bruke metoden. Hartmark og Thorvaldsen har fått noe hjelp fra bydel Alna og IMDi, men likevel mangler det fremdeles penger til materiell.

– Jeg lærte norsk veldig fort
Ayan Hussein kom til Norge for ett år siden. Hun kunne ikke et eneste ord norsk da hun begynte på kurset.

Hun måtte ha tolk for to måneder siden. Nå kan hun snakke norsk. Hussein er takknemlig for muligheten hun fikk.

– Ting som “Hva heter du?” og “Hvordan går det?” kunne jeg ikke forstå for bare noen uker siden. Nå kan jeg snakke med alle. Jeg takker lærerne for dette, sier hun på forståelig norsk.

Hun drømmer om å lære nok norsk til å få en jobb. Hussein ønsker å bli sykepleier.

– Jeg vil bli selvstendig og klare meg selv, sier hun.

Spørsmål til artikkelen:
1. I hvilken bydel foregår kursene?
2. Hvem er kursene for?
3. Hva betyr rollespill?
4. Hva heter metoden?
5. Hvem fant opp metoden?
6. Hvor lang tid tok for Ayan Hussein å lære nok norsk til å snakke med alle?