Leverandøren hevder barnematen kan få flere innvandrerkvinner ut i arbeidslivet. Foto: Mumtaz
Foto: Basegroup Import

Halalprodukter når nye høyder

Flere og flere norsk-muslimske ektepar bryter med tradisjonelle kjønnsrollemønstre og deltar på lik linje i arbeidslivet. Det utløser et voksende behov for halalprodukter. Og etterspørselen er langt fra begrenset til mat.    

 

Utrop nr. 7/2012 (17.05.2012)
Halal-kylling. Foto: Tanveer Hussain
Foto: Tanveer Hussain

Gründerduoen Tabassum Idris og Khalid Rashid i Basegroup Norge er blant dem som tar norske muslimers nye levevaner på alvor. De er som første leverandør i Norge nå i gang med å lansere halal barnemat. De har fått tilslag hos Norgesgruppen, noe som innebærer at halalproduktene deres vil bli å finne i butikker som Kiwi, Joker, Spar, Ultra og Deli Deluca.

Halal ferdigmat er etterspurt og kan snart få kjøpt i flere norske dagligvareforretninger. Foto: Mumtaz
Foto: Mumtaz foods UK
Idris og Rashid hevder det ikke er snakk om halalprodukter for produktets skyld, men hva som er sunt for forbrukerne. 

– Vi kan dokumentere at barnematen vi lanserer, er bedre enn annen barnemat. Den har en større prosentandel råvarer og er glutenfri.

Er du halalentusiast og planlegger fest i helga er dette en sikker vinner. Foto: Halal Champwine
Foto: Basegroup Import
Barnemat integrerer

Idris mener barnematen deres vil hjelpe muslimske familier hvor begge ektefeller er i jobb. Det vil fremme integreringen i Norge.

– Istedenfor å syte over den lave andelen innvandrerkvinner i arbeidslivet bør en heller ta tak i underliggende faktorer. På den måten vil en finne ut at det er helt naturlige forklaringer som ligger bak, og ikke nødvendigvis kulturforskjeller og kvinnesyn. Faktum er at det fortsatt er mange mødre som blir hjemmeværende fordi de lager all mat for hånd. Våre produkter vil derfor være et effektivt virkemiddel for å endre denne praksisen. 

Snop, sminke og hurtigmat

Den nye norske virkeligheten er at halal ferdigmat og andre halalprodukter er ettertraktet. Idris og Rashid er klar over dette og har klare ambisjoner. De har ikke tenkt å begrense seg til halalkjøtt og halal ferdigmat. Snart tilbyr de alt fra godteri og sminke til vin i sitt sortiment.

Ingenting er umulig så lenge en er opptatt av å se forbi begrensninger, mener Rashid.

De satser også på en halal hurtigmatkjede kalt Jaldi Jaldi, som de vil lansere i Norge i løpet av høsten. Produktene varierer fra halal sandwicher og panini via burgere, pizza, karri-retter til grill-retter. Blant drikkevarene vil du finne lassi (youghurt-basert indisk drikk, red.anm), chai og til og med vanlig kaffe.

Klaging fra barna

Shahid Hussain er produktansvarlig i Pak Matsenter på Tøyen i Oslo. Butikken er en referanse blant halalmat-entusiaster. Hussain var en av de første i Norge til å lansere halal ferdigmat. I dag distribuerer firmaet halalmat over store deler av Norge, deriblant Bergen, Trondheim, Kristiansand og Tromsø. Ideen om halal kjøttpålegg fikk han av sine egne barn.

– Ungene spurte om de kunne få noe annet av og til enn kun jordbærsyltetøy og brunost på matpakka. Det uskyldige spørsmålet skjulte et behov som lenge har vært der, men få har gjort noe med. For seks år siden lanserte vi derfor halal kjøttpålegg. Det ble en braksuksess. Senere har vi utvidet halalsortimentet men pizza, pølser og kyllingburger. Snart kommer det også leverpostei inn i våre butikkhyller. 

Mye kan sies å ha skjedd siden 1970- og 80-tallet. Nå er det ikke bare barna, men også unge fremadstormende muslimske arbeidstakere som etterspør større utvalg av halalprodukter. Den travle arbeidshverdagen fører til at halalmat har blitt en formidabel forretning.

Toro mangler halal

Mens slakterigiganten Nortura har opprettet Alfathi, et eget forretningsområde som produserer halalmatprodukter, og Basegroup Import satser på halalmatsegmentet, henger ikke ferdigmateksperten Toro med på notene. Lisbeth Hope Frugård, markedsdirektør i Toro kan ikke se at de har registrert noen etterspørsel etter halal ferdigmat av markedsmessig betydning.

– I og med at vi ikke har registrert noen etterspørsel, er dette ikke med i våre nærliggende lanseringsplaner, men vi er alltid åpen for nye trender. Skulle det bli stor nok etterspørsel, er vi selvsagt interessert i å følge forbrukernes ønsker.

Faktaboks:

Jaldi jaldi: urdu for ”fort fort”, sikter til hurtigmat.