Foto: Grazyna Skarpås

Nektet service hos skatteetaten

Slagrammede Jorge Ochoa (bildet) ble avvist tre ganger av en saksbehandler på Skatt Øst.

Utrop nr. 3/2013 (17.01.2013)

Skatt Øst legger seg flate etter at de avviste slagrammede Jorge Ochoa tre ganger da han ville melde adresseendring.
Foto: Grazyna Skarpås
– Det var frustrerende og trist, sier Jorge Ochoa om sitt første møte med en offentlig tjenestemann etter hjerneblødningen i 2007.

Blødningen har gjort ham lam i høyre side. Dette forårsaket blant annet talevansker. Han møtte opp på skatteetaten for å melde om adresseendring, men fikk ikke hjelpen han trengte før på fjerde forsøk.

– Jeg tror hun ikke skjønte mitt handikap. Derfor trodde hun nok rett og slett at jeg var beruset. Jeg synes dette er veldig leit for alle som på et eller annet vis har et handikap, sier Ochoa.

Han mener det vitner om menneskelig svikt å ikke klare å forstå at det finnes mennesker ute i verden som trenger tålmodighet og litt hjelp.

 

Søsteren forsøkte
– Første gangen ble han bare avvist med svaret "Dette gjør du selv." Han ringte meg veldig oppgitt og lei seg fordi han ikke fikk sjansen til å forklare sitt handikap, forteller søsteren Maria.

Dagen etter skrev hun en lapp som hun sendte med broren "Kan dere være så snill å hjelpe Jorge Isaac Ochoa? Han skal melde flytting, og han har en lammelse i høyre siden av kroppen, og har vanskeligheter for å uttale seg og å skrive."

– Responsen var at han fikk et skjema. Han ringte meg opp igjen, og jeg ba ham trekke en ny lapp, og sa at jeg selv ville snakke med damen bak skranken. Men svaret jeg fikk høre på telefon, var "Jeg snakker ikke i telefon, det må være personlig henvendelse. Dessuten, så er tiden din over, du var her for en halvtime siden, og du har hørt hva du må gjøre."

Etter tre mislykkede forsøk på å få hjelp, møtte Ochoa opp hos Skatteetaten og ba om å få snakke med en annen ansatt. Først da fikk han hjelpen han trengte.

Skatt Øst beklager
Skatt Øst sier de nå vil gå igjennom sine rutiner på nytt for å sikre at disse blir fulgt.

– Først av alt vil jeg beklage at en besøkende på skattekontoret har opplevd dårlig service hos oss, sier Åse Gunn Albinson, avdelingsdirektør for veiledning ved Skatt Øst.

Hun ønsker å understreke at Skatt Øst er opptatt av å yte god service til alle sine besøkende og at de skal bistå dem som oppsøker dem utfra behovene den enkelte har.

– Dersom besøkende har språk- eller talevansker, kan det av og til være krevende å kommunisere. Da er det fint om den besøkende har med seg en hjelper, eller har en hjelper på telefon. Dette opplever vi iblant, og vi er spesielt opptatt av å yte god service i slike tilfeller, sier hun.