Foto: Claudio Castello

UDI lanserer ny asylsøkertelefon

Asylsøkere som har spørsmål om saken sin, kan nå ringe UDI på et eget nummer. Formålet ligger blant annet i å minske køtiden.

Utrop nr. 36/2013 (26.09.2013)

Når man ringer er det saksbehandlere fra asylavdelingen som besvarer telefonen på UDIs nyopprettede telefonnummer 23351800, sier fungerende avdelingsdirektør Tone Loge Tveter til utrop.no.

– Bakgrunnen for telefonen er økt brukerfokus, noe som står sentralt for UDIs direktør Frode Forfang. Her er målet at søkeren skal få riktig svar første gang. I tillegg ønsker vi å minske køtiden på telefonen, forteller hun.

Ønsker å gi bedre informasjon
Er det mange som sålangt har henvendt seg til UDI via dette nyopprettede nummeret?

– Vi får mange henvendelser på telefonen vår, og de synes bare å øke. Første uke vi opprettet ”asyltelefonen” mottok vi 485 telefoner, mens vi mottok 792 henvendelser i andreuken.

Loge Tveter fremhever at mange av de som ringer er asylsøkere som lurer på hvordan er statusen i asylsøknaden sin.

– Vi håper at vi nå vil være mer tilgjengelige samt at vi vil gi bedre informasjon til søkerne, forklarer hun til utrop.no.