Foto: Skjermump/Filmtrailer

Utskjelt tv-reklame ble årets verste innsamlingsvideo

Kampanjevideo fra sør-afrikansk organisasjon ble kåret til det mest skadelige bidraget i 2014, mens Redd Barna Storbritannia stakk av med prisen for årets beste.

Utrop nr. 47/2014 (11.12.2014)

Tildligere denne uken ble vinnerne av årets Rusty Radiator Awards annonsert på den offisielle seremonien i Oslo. Her nådde den norske favoritten «Ville du gitt jakken din til Johannes» av SOS Barnebyer nesten til topps for sin kreativitet, melder saih.no.

Organisasjonen Feed A Child South Africa har tidligere i høst fått mye negativ kritikk for sin video «Save A Child», (bildefaksimilet) som etter kort tid ble tatt av tv-skjermene. Videoen sammenlignet fattige barn med hunder og ble stemplet som svært rasistisk og misvisende.

– Videoen er et eksempel på at en god sak og en stor innsamlingskampanje kan tas i fullstendig gal retning. Rasisme er ikke bare noe som fantes for 200 år siden, det er høyst til stede både i Sør-Afrika og vestlige land den dag i dag, sier Kristoffer Kinge, SAIHs nestleder og prosjektleder for årets prisutdeling.

– Gjør konflikt forståelig
Redd Barna Storbritannias «Most Shocking Second A Day Video” er del av en kampanje for arbeidet organisasjonen gjør i Syria, og viser en britisk jente som filmes i små sekunder av hennes liv, som går fra lek til krig og mareritt.

Før den ble nominert til årets prisutdeling hadde den blitt hyllet som svært overbevisende, med over 40 millioner visninger på YouTube.

– Årets vinner en pågående konflikt hjem til oss, og gjør den forståelig. Den utfordrer tankegangen om at det er «de andre» som lider, og fokuserer heller på det universelle i lidelse og medfølelse. Denne videoen har vært min klare favoritt, sier Kinge til saih.no.