Norsk Folkehjelps Solidaritetsungdom har frem til i dag, FNs Nuclear Abolition Day, kjørt en kampanje som setter atomvåpenbruk i et positivt lys. – Vi ville få frem reaksjoner hos folk, er tonen fra øverste hold for å forklare hvorfor man holdt denne kampanjen.
Foto: Skjermdump/Facebook

Sjokk-kampanje til ettertanke

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdoms har med håp om å påvirke regjeringens standpunkt om bruk av atomvåpen kjørt en kampanje denne uken.

Utrop nr. 37/2015 (01.10.2015)

For å skape oppmerksomhet i diskusjonen er det blitt opprettet en Facebook-side ved navn «JA til atomvåpen», hvor man hver dag frem til 26.september, på FNs Nuclear Abolition Day, har publisert provoserende innhold om hvorfor atomvåpen er bra for samfunnet.

For knapt et par timer siden inviterte Solidaritetsungommen sine lokallag i Oslo alle som er for atomvåpen til å vise sin støtte i en markering på Youngstorget, for å så avklare kampanjen. Og i dagene etter markeringen på Youngstorget fortsetter kampanjen i en annen tone. Her skal Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom kommunisere tydelig sitt faktiske standpunkt, nemlig nei til atomvåpen.

– Vi ville skape reaksjoner
Leder for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Ingrid Aspelund, forklarer idéen bak det å benytte seg omvendt psykologi:

– Vi ville få frem reaksjoner hos folk og skape oppmerksomhet rundt at vi fortsatt ikke har et forbud mot atomvåpen. Det vi ønsker er jo at folk skal se hvor utrolig det er at vi fortsatt har atomvåpen i verden og at den norske regjeringen har satt seg på sidelinja i det internasjonale arbeidet med å få på plass et forbud.

Hvor vanskelig har det vært å lage kampanjen?

– Solidaritetsungdommen har vært engasjert i denne saken lenge og kan mye om atomvåpen og hvorfor vi må ha et forbud. Det som kan være vanskelig er å formidle det vi vet ut i befolkningen. Atomvåpen er jo ikke hverdagskost i mediebildet. Derfor ville vi lage en morsom og litt-på-kanten kampanje på sosiale medier.

Kalkulert risiko
Reaksjonene på sosiale medier har vært sterke. Hvor hardt har de gått inn på dere som organisasjon?

– Det har vært noen sterke reaksjoner, men vi opplever ikke at de har gått hardt inn på oss som organisasjon. Det er også alltid en viss risiko med å lage en ironisk kampanje, men vi har tatt mange forhåndsregler og forberedt oss godt. Vi har ikke mistet noen «likes» på Facebook-sida og har opplevd mange flere positive enn negative tilbakemeldinger. Samarbeidspartnerne våre har også vist stor støtte til kampanjen.