Foto: Romy Ortiz/geitmyra.no

Lærer norsk over grytene

Gjennom mataktiviteter på Geitmyra lærer elevene norsk, samtidig som de lærer om matkultur, hygiene og sosiale og kulturelle koder.  

Utrop nr. 47/2015 (10.12.2015)

I løpet av høsten har Geitmyra matkultursenter for barn igjen undervisning for Alfa-grupper med elever i alderen 7-12 år og med varierende skolebakgrunn fra hjemlandet, skriver geitmyra.no i en pressemelding.

– Elevene jobber utrolig hardt for å lære å lese og skrive på veldig kort tid. Når vi lager mat sammen opplever de mestring, fordi mat er noe vi alle har til felles, sier May Britt Stormoen, lærer på Geitmyra matkultursenter for barn.

Kunnskap om mat som "felles bagasje"
Stormoen har lang erfaring med å bruke matlaging som verktøy for å lære bort språk og kultur. Å lage og spise maten sammen engasjerer elevene og læringen går ofte begge veier. May Britt lærte nylig å lage den afrikanske pannekakevarianten injera av to somaliske jenter på ti år. 

I undervisningen bruker de verdenskartet aktivt. Elevene forklarer entusiastisk om hvor de kommer fra og hva de spiser der. Samtidig lærer de at maten vi spiser i Norge opprinnelig kommer fra andre steder i verden. Slik som gulroten fra Afghanistan, poteten fra Sør-Amerika og kornet fra Midtøsten.

– Kunnskap om mat og matkultur er noe alle har med seg i bagasjen – uavhengig om de kan lese og skrive, sier Andreas Viestad, faglig ansvarlig på Geitmyra. Å bruke matlaging i arbeidet for å lære språk og kultur er effektivt og pedagogisk virkemiddel. For elevene er det enklere å lære om hygiene, bruk av kniv og gaffel og hva som forventes rundt matbordet når de aktivt deltar i matlagingen.