Fra reklamevideo for Zara
Foto: Skermdump

Hijab kan bli den nye motetrenden

Europas største kleskjede, Zara, setter hijab på agendaen igjen med sin høstkampanje. 

Utrop nr. 31/2018 (16.08.2018)

I klesgigantens høstkampanje vises kvinner av ulike etnistiter, alle med et mørkt skaut som dekker til håret.

Ida Einarsdottir, redaktør i motemagasinet Melk & Honning og moteekspert, sier til NRK at tildekning av håret blir en trend i tiden fremover.

– Man ser både hijab, det som kan ligne på turbaner, babushka-inspirerte hodeplagg, så hele den trenden der står ganske sterkt, sier Einarsdottir. Hun mener dette er positivt for mangfoldet: 

– Her hjemme med Costume, som hadde Iman Meskini fra SKAM som første modell på coveret med hijab. Så er det klart det blir en stor debatt rundt det, men jeg tror også mange mener det er på tide i lys av nettopp denne mangfoldsdebatten.

Trend kan gi felles respekt
I fjor vant klesdesigneren Elnaz Gargari en prestisjetung pris under Nordens største moteuke i København for sitt bachelorprosjekt.

Gargari, som selv har røtter fra Iran, mener derimot at det er positivt hvis skaut blir en trend, og håper at det kan være med på å ta bort noe av stigmaet rundt tildekning av håret.

– Jeg tror det blir en blanding av kulturer på en positiv måte. Men jeg håper at befolkningen selv burde forstå at man skal respektere andre. En trend kan være med på hjelpe til at folk blir mer vant med det, sier Gargari.

LIM-leder skeptisk
Generalsekretær i organisasjonen LIM (Likestilling, integrering, mangfold), Dana Manouchehri, mener på sin side det er trist hvis dette skulle bli en trend.

– Jeg synes det er synd med tanke på historikken som ligger bak det. Og det paradokset at i Vesten så blir dette en trend, og et frihetssymbol for tildekte kvinner, mens i store deler av den muslimske verden så er det et symbol på å holde kvinner nede, sier Manouchehri til NRK.