Bosatte flyktninger i Andøy vil nå få tilbud om bussjåførutdanning. Målet er fast jobb (Illustrasjonsfoto).
Foto: Ousseynou Cissé/ousseynoucisse.tumblr.com

Arbeidsrettet bussjåfør-opplæring får ros

Voksenopplæring og Integrering (VOI) i Andøy vil nå gå i gang med et pionerprosjekt som høster applaus i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI).

Utrop nr. 39/2018 (11.10.2018)

Urbanet Analyse har på oppdrag for NHO anslått at det trengs 1.000 nye bussjåfører årlig frem mot 2030, dersom de vedtatte politiske målene om å få nok folk til å reise kollektivt skal nås, melder nettutgaven til Bladet Vesterålen.

Samtidig øker behovet for bussjåfører voldsomt i hele landet mens mange bosatte flyktninger sliter med å få fast jobb. 

Ved Voksenopplæring og Integrering (VOI) i Andøy er de oppmerksomme på denne utfordringa. Og muligheten til å møte den ble enklere da regjeringa i fjor høst kunngjorde at den ville endre reglene, og gi støtte fra Lånekassen til bussjåførutdanning ved godkjente trafikkskoler.

– Ved Voksenopplæring og Integrering i Andøy har vi forsøkt å fokusere på utdanninger som gir jobbmuligheter, sier miljøarbeider Hermod Bakkevoll til Bladet Vesterålen.

Genial idé
Etter en yrkesdag i fjor diskuterte han muligheter med rektor Stig K. Johansen. På yrkesdagen kom det fram at det var stort behov for arbeidskraft i flere yrkesgrupper. Da klekket Bakkevoll og Johansen ut en genial idé.

– Vi bestemte oss for å starte et prosjekt der bosatte får tilbud om å ta bussjåførutdanning. Dette er en bransje med gode muligheter for fast jobb.

Bosatte får ikke bussjåfør-lappen i hånda, men må jobbe for den ved å finansiere mesteparten i form av lån og stipend. Det gjelder også overnatting i Narvik når undervisninga foregår der.

– Stipend og lån fra Lånekassen utgjør 79.000 kroner. Det er det som er årsaken til at vi kunne gå i gang med dette prosjektet, sier Bakkevoll.

Imponert
Regiondirektør i IMDi Nord, Dulo Dizdarevic, lar seg imponere av prosjektet i Andøy.

– Det gjøres en veldig god jobb i Andøy kommune. Dette er forankret både politisk og administrativt, sier han til Bladet Vesterålen.

Han roser Voksenopplæring og Integrering for å tenke nytt.

– De har skjønt at 3.000 timer norskundervisning for en voksen person ikke nødvendigvis er det mest effektive for å kvalifisere vedkommende til å ta del i det norske arbeidslivet, hvor det allerede stilles svært høye krav til formell kompetanse. Det er både bra og positivt, sier Dizdarevic.