Språkpedagogen leser fra boka mens barna lytter.
Foto: Grazyna Skarpås
Nyoppstartet prosjekt viser gode resultater

Leker for å lære språk

Refstadsvingen barnehage bruker dramaleker for å utvikle språkferdighetene hos barn med minoritetsbakgrunn.

Utrop nr. 6/2013 (07.02.2013)

– Jeg var en mus! Sånn går musa, sier Benjamin og slenger seg ned på alle fire. 

Hvit minoritet. Vegard er blant de få etnisk norske barna på Refstadsvingen barnehage
Foto: Grazyna Skarpås

To ganger i uka arrangerer barnehagen dramaleker. Fortellingene barna dramatiserer, er tekster fra bøker.

Lekefigurer tas i bruk for å dramatisere eventyret.
Foto: Grazyna Skarpås

– Det er lettere å være med i en lek enn i en samtale. I bøkene vi jobber med finnes det fraser og begrep som barn plukker opp, som de senere kan bruke i lek med de andre. Samtidig har barna en felles forståelse for hva historien handler om, og da er det lettere å forstå hverandre og å være i samme lek når de tar med seg deler av historien inn i leken, forteller språkpedagog Martha Aandstad fra Barnehagens pedagogiske fagsenter, som står sentralt i dette arbeidet.

Prosjektet er i oppstartsfasen. Likevel ser de ansatte allerede resultater.

I dag er det Yousef sin tur til å være musa.
Foto: Grazyna Skarpås


Barna snakker mer
– Vi ser at barna utvikler seg, men det er vanskelig å si med sikkerhet om det er akkurat disse lekene som er grunnen. Likevel tror vi at dette bidrar til at barna snakker mer. Ved å delta i en felles aktivitet med andre barn har de noe å referere til i senere samtaler. I tillegg har barna en ny opplevelse å fortelle om når de kommer hjem, forteller de ansatte.

På med kostymen.
Foto: Grazyna Skarpås

De refererer til de barna som har minimale språkkunnskaper. De får vist seg fram takket være dramalekene.

– Disse lekene hjelper også barna som ikke har nok språkkunnskap til å kommunisere. Alle vet hvordan en hund bjeffer. Og det er lett å lære fraser. Det er lettere for disse barna å være aktive når de får konkret hjelp , forteller språkpedagogen.

Olga Darnopu, som er pedagogisk leder ved en av avdelingene, illustrerer dette med et eksempel.

– Ved matbordet snakker barna ofte om matpakkene sine. Så var det ei jente som ikke kunne delta i samtalen fordi hun ikke kunne norsk godt nok. Her om dagen begynte hun å telle barna isteden – fordi tall er noe hun hadde lært gjennom dramaleken.

Mangfoldig barnehage
Refstadsvingen barnehage har et flertall av barn med minoritetsbakgrunn. Kun et fåtall er etnisk norske. De ansatte holder dørene åpne for flerkulturelle innslag.

– På FN-dagen hadde barna med seg matretter fra hjemladene sine. Vi har også arrangert utstillinger med innslag fra barnas kulturer, forteller Annette Henriksson som er leder for barnehagen.

Dramaleken tar uventede veier. Her leker to av barna på bordet, mens tredjemann er under.
Foto: Grazyna Skarpås

– I 2009 var det en mor fra Iran som fortalte hva de pleide å gjøre i påsken. Hun tok med seg krydderlysene som er populære i Iran. Alle var glade!