– Vi blir oversett fordi vi er en "utlendingsstasjon"

Radio mener seg forskjellsbehandlet

Nylig feiret Radio Inter FM 25-årsjubileum som en av de eldste innvandrermediene i Norge. Norsk-chilenske Hans Dahle, frontfigur i Radio Latin-Amerika, har i årevis samarbeidet med kanalen og ser frem til nye utfordringer og gjennomføring av sendinger på det splitter nye DAB-formatet sammen
Foto: Henrik Kreilisheim
Siden januar 2012 har har tekniske feil ført til at Radio Latin-Amerika ikke har vært på luften i over 20 dager sammenlagt. Kanalen mister reklameinntekter og lyttere, men Telenor mener feilmelding fra kanalen ikke foreligger. 

– Kunder ringer og skjeller oss fordi de ikke får reklamen sin spilt på radioen. Vi har også måttet sløyfe flere intervjuer og direktesendte programmer. Jeg vet snart ikke hva vi må gjøre for å få Telenor til å forstå, sier en oppgitt redaktør Hans Dahle.

– Vi føler oss sviktet og forskjellsbehandlet av Telenor, som driver linjen som er avgjørende for at vi skal nå ut til våre lyttere.

Radio Latin-Amerika er en radiostasjon som sender til minoriteter i Oslo og er innehaver av radiokonsesjon. Radioen, som mange andre lokalradioer i Oslo, kringkaster gjennom storantennen på Ekeberg og linjen som ligger i en av Telenors sentraler i Kongensgate 21, og som som har vist seg å være problematisk.

Her i Kongens gate 21, ligger Telenors digitale linjeanlegg som har skapt mye sendingstrøbbel for Radio Latin-Amerika.
Foto : Claudio Castello

Vi får egentlig ingen hjelp.

– I hovedstadsområdet er det 15 ulike nærradioer. Jeg har forhørt meg, og ingen har hatt de samme problemene som oss, sier Dahle.

Feil i anlegget
Fra og med mandag 13. august til og med tirsdag 21. august 2012, og fra 29 august til 7. september 2013 har det vært umulig å sende.

– Vi fikk vite at feilen ble forårsaket av Telenor selv, da de foretok omfattende arbeid på sin sentral i Kongensgate 21. Vi har sendt en god del skriftlige og muntlige klager, men får inntrykk av at de gir blaffen i oss.

– Ifølge Telenor fikk vi samme løsning som NRK Østlandssendingen hadde, og dette ville ikke koste oss noe mer enn det vi allerede betaler. Vi har i ettertid oppdaget at dette var bare tull. Vi har aldri fått noe ny “digital linje”. Feilen er i sentralen i Kongensgate 21, hvor vi har fått hørt at det foregår omfattende flytting og kabelarbeid. Istedet for å finne og rette feilen, så haler de ut tiden med å undersøke linjen andre steder.

– Bryr seg ikke
Hva er forklaringen dere får fra Telenor ved henvendelse?

– Vi får egentlig ingen hjelp. Selv om vi ikke har kunnet sende i over en uke, to ganger i løpet av ett år, har de hverken sendt skriftlig beklagelse, ringt oss, fortalt hvor feilen lå eller rett og slett forklare hva som var galt. For meg virker det som om de ikke bryr seg siden vi er en “utlendingsstasjon”.
 
Norsk-chileneren frykter for fremtiden hvis problemet fortsetter.
 
– Når enkeltradioer er så lenge borte fra eteren, kan man i verste fall miste konsesjonen fra Medietilsynet. Vi håper selvsagt dette ordner seg for alle parter, forteller redaktøren.
 
Ikke registrert feilmelding
Lars Erik Krogsrud, rådgiver i Medietilsynet sier at saker som dette normalt vil være et anliggende mellom Radio Latin-Amerika som kunde og deres leverandør. 
 
– Hvis de tekniske problemene fører til at radioen ikke kommer på luften med alle sendingene sine, så er dette selvfølgelig uheldig for lytterne. Medietilsynet kan likevel ikke se at denne situasjonen gir grunnlag for å inndra konsesjonen, legger han til.
 
Telenor selv forteller at for å finne ut av dette så må man ha feilregistreringen i orden.
 
– Vi må ha sambandsnummer, telefonnummer og annet i boks. Hvis feil allerede er meldt, skal denne være registrert hos vår feilmelding. De som jobber med saken nå, finner imidlertid ikke en feilmelding for dette. Vi trenger da et referansenummer som skal være formidlet til feilmelder, sier Knut Sollid, informasjonssjef i Telenor Norge.