Foto: Nareen Mizoory

Helligdom i lydbølger

Stående applaus fra publikum i kulturkirken Jakob da SKRUK-koret og munker fra et av verdens eldste klostre fremførte hellig sang fra eldgammel liturgi.

Utrop nr. 42/2013 (07.11.2013)
Foto: Nareen Mizoory

Foto: Nareen Mizoory
Ukjente instrumenter rasler og plinger innover gulvet i kulturkirken Jakob. Lydene minner om en regnfull høstdag der røde og gule blader virvler så vidt over bakken. Det er avspenningsmusikk til en yoga-økt. På scenen står allerede 45 SKRUK-korister. De svarte kappene deres glitrer under lyskasterne som kjølner scenen i blå fargetoner. Instrumentbærerne er syriskortodokse munker. De har reist fra et av verdens eldste klostre, Mor Augin i Øst-Tyrkia, under ledelse av Fader Joachim.

Foto: Nareen Mizoory
Det går ikke lang tid før sangerne tar plass foran scenen. Imellomtiden har azerbaijaneren Shirzad Fataliyev stjålet oppmerksomheten til publikum med duduk. Lyden av instrumentet er hellig, og jeg kjenner at det roer sjelen. Fred senker seg i den stappfulle salen. Knipselyden fra fotoapparatet mitt er ikke lenger forstyrrende. 

Foto: Nareen Mizoory
Gjenopptar gammel musikk
Foto: Nareen Mizoory
Jakobsliturgien er verdens eldste liturgi. Den lever fortsatt i noen få miljøer i Syria, Tyrkia og Libanon. Tradisjonen i liturgien er ubrutt til denne dag. Sangene i liturgien synges på arameisk, Jesu eget språk. Men liturgien står likevel i fare for å forsvinne som aktiv praksis. Dagens kristne i Midtøsten, tilhengere av den syriskortodokse kirken, er utsatt for marginalising og ekskludering, og det kommer frem i teksten.

Foto: Nareen Mizoory
På konserten synges sangene fra CD-en ”Sangen fra Katakombene”. Der “veksel-synger” SKRUK med munkene fra to av verdens eldste klostre. Musikken formidler historier fra kirkens tilbaketog i sine tidligste kjerneområder og bringer kunnskap om en unik musikalsk verdensarv. Sangene gjengir dels metaforikk og trosuttrykk fra urkirken.

Slagkraftig
Ordene strømmer ut i salen fra koret og munkene. Koret synger vers på norsk, skrevet av Erik Hillestad. Innimellom er det vanskelig å fatte ordene, melodien fenglser tanken.Stemmene å fylle fyller rommet med varme, og det blå lyset i bakgrunnen og på søylene i salen virker plutselig varmt og beskyttende.

NORAD, Digni og Stefanusalliansen kan fryde seg over å ha støttet en fengende og slagkraftig konsert. Dirigenten Per Oddvar Hildre avslutter stolt den siste fremføringen i Oslo World Music Festival under fanen ”Lyden av det hellige”. Mennene bak arrangementet Siyavush Karimi og Henning Sommerro presenteres før en heftig, stående applaus.