Kritiserer “blendahvit” UiO-reklame

UiO-reklamefilm kritiseres for å være blendahvit. Skjermdump fra YouTube
Foto: YouTube
UiO sin nye inforeklame er "blendahvit", mener debattredaktør i NATT&DAG, Vilde Sagstad. Universitetet beklager og takker for påminnelsen.

I en ny reklame for Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo har alle skuespillerne nordeuropeisk utseende.  

– Å bli oppfordret til å ta en utdanning som får deg til å tenke samfunnsbevisst fremstår som dypt paradoksalt når det skjer ved bruk av UTELUKKENDE HVITE SKUESPILLERE. Et blendahvitt knippe skuespillere er pinlig nok i 2015, om ikke det forekommer i en ramme der man blir oppfordret til å studere tema som integrering, diskriminering, marginalisering og inkludering, skriver Sagstad på NATT&DAG sine debattsider.

Urealistisk bilde
Sagstad mener at reklamen ikke gir et representativt bilde av det norske samfunnet, og at UiO heller burde satset på å skape et bilde av hvem som kan være eventuelle studenter – ikke bare gjengi hvem som faktisk går her.

– Først og fremst handler det om å gi et realistisk bilde, ikke bare av hvem som eventuelt går på disse utdanningene, men også av hvem burde gå på disse utdanningene. Universitetet i Oslo ser ut til å tenke at det ikke er så viktig.

Beklager
Instittutleder ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Per Gunnar Røe, legger seg flat og beklager for den Gambit-produserte (Gambit er et kommunikasjonsbyrå journ.anm) reklamefilmen.

– Her vil vi langt på vei gi Natt&Dags debattredaktør rett. Dette burde Gambit og vi ha tenkt på. Det er første gang vi på ISS begir oss ut i et slikt terreng. Universitetet i Oslo har laget flere rekrutteringsfilmer, som speiler den stadig økende andelen av studenter med minoritetsbakgrunn i studentmassen, skriver han i et svar til NATT&DAG.