Foto: Foto: Bilge Öner

Utstillingsverk fikk plassert container foran seg

Videokunstneren Adel Abidin stiller ut for første gang i Norge, på Oslo S og på Fotogalleriet. Et av verkene hadde en container plassert foran. – Sikkerhetshensyn og drift av stasjonen, forteller utstilleransvarlig.

Utrop nr. 36/2016 (22.9.2016)

Utstillingsåpningen fant sted torsdag 11. august kl. 18.00 på Flytogterminalen, hvor Utrops fotograf tok turen.

Irakiskfødte Abidin er en sentral kunster på samtidskunst-arenaen i Finland og høster anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt for sitt samfunnssatiriske blikk. Blant annet er Cover-Up!, er en lek med den kjente scenen fra filmhistorien der Marilyn Monroes hvite kjole blåser opp. I Abidins video er Monroe byttet ut med en arabisk mann kledd i en tradisjonell kjortel fra Midtøsten.

– Handler om sikkerhet
I ettertid kunne Utrops fotograf på plass registere at verket som utstilles på Flytogterminalen hadde en container plassert foran (se saksbildet).

Kunstprodusent og prosjektleder i Kulturbyrået Mesén, Ingrid Økland, sier de som utstillere har avtalt dette med oppdragsgiver for kunstsatsingen på Oslo S - som også drifter stasjonen, Rom Eiendom.

– Her handler det om sikkerhet. Vi har hatt en dialog gående og kommet frem til denne løsningen, som kanskje ikke er hundre prosent optimal, men som gjør det mulig å kunne utstille dette verket på et så travelt sted midt i Oslo sentrum. Vi har måttet ta hensyn til at det skal byttes to heiser på stasjonen som dermed førte til at det måtte stå containere i en periode foran verket. Plasseringen foran verket henger sammen med nødutganger og plass til utrykningsbiler på Flytogsiden.

– Ingen drømmesituasjon
Hun legger til at dette er ingen drømmesituasjon.

– Vi skulle gjerne sett at hele verket kunne bli synlig. Men noen ganger kan man ikke gjøre annet enn å forholde seg til det som skjer av drifting i offentlige rom, påpeker prosjektlederen.

– Heldigvis forsvinner containerne i løpet av neste uke, og da kan verket sees i sin helhet, igjen. Verket blir stående på fasaden fram til 21. november.

Utrop var også i kontakt med Rom Eiendom, som "ikke har noen ytterligere kommentarer til denne saken".