Interaksjonsdesigner Kristin Brænden i No Isolation har vært med på å designe AV1, en kommunikasjonsrobot som lar langtidssyke barn delta i klasserommet og i vennegjengen.
Foto: Sverre Chr. Jarild

Kan robotvikarer føre til mer inkludering?

Dette og flere andre spørsmål var tema da DOGA i Oslo arrangerte Innovation for All 2018.

Utrop nr. 26/2018 (28.06.2018)

Robotvikarer for syke barn. Terskelløse turistbåter. Undervannsdroner som lar deg utforske havbunnen fra sofakroken. På Innovation for All 2018 fikk de fremmøtte en smakebit av fremtidens inkluderende samfunn.

– Vi feirer 10-årsjubileum for konferansen i år, og temaet er viktigere enn noen gang. Inkluderende løsninger er bedre løsninger. Det handler om å la alle delta på like premisser, samtidig som vi kan spare miljø, energi, penger og tid, og åpne nye markeder for norske produkter og tjenester, sier Onny Eikhaug, programleder i Design og Arkitektur Norge (DOGA) i en pressemelding.

Den prisbelønte norske turistbåten Vision of the Fjords trekkes ofte fram som et eksempel på hvordan fremtidens turistopplevelser kan se ut. Båten, som går mellom Flåm og Gudvangen, åpner opp Vestlandets praktfulle fjorder for alle, uansett utgangspunkt.

– Vi har satset på å bygge en båt der alle har tilgang til alt, uten å måtte navigere opp en trapp eller gjennom en trang korridor. Derfor fungerer dekket som en gangvei gjennom hele skipet, og selv når vi er fullastet er det likevel én meter rekkverk ut mot fjorden per passasjer. I en verden med flere eldre og flere funksjonsnedsatte, gir dette oss et salgsfortrinn, særlig i kampen om turister fra Asia, forteller Helle K. Bakkeland, salgsdirektør i Flåm AS.

Svømmer dit du ikke kan

Selv om 2/3-deler av jorden er dekket av vann, er det mange som ikke har tilgang til sjøen. Derfor har oppstartsselskapet Blueye Robotics bygget en stedfortreder – en undervannsdrone – som lar folk utforske verden under vann, uansett hvor man selv måtte befinne seg.

– Takket være inkluderende design har vi klart å skape et produkt du kan bruke selv om du verken er ingeniør eller marinbiolog. Dronen styres enkelt gjennom en app, og det er også lettvint å dele videoer av opplevelsene dine med venner, sier Christine Spiten, en av gründerne bak Blueye Robotics.

Robotvikar forhindrer ensomhet

Teknologi kan også fungere som en fysisk stedfortreder i andre sammenhenger. Gründerbedriften No Isolation har laget AV1, en kommunikasjonsrobot som lar langtidssyke barn delta i klasserommet og i vennegjengen.

– Et barn vil ofte oppleve den sosiale isolasjonen som den aller verste delen ved å bli syk. Kan du ikke gå på skolen, mister du tilgangen til den viktigste sosiale arenaen du har som barn, sier interaksjonsdesigner Kristin Brænden i No Isolation.

Hun forteller at målet var å utvikle en stedfortredende robot basert på barnas behov, fremfor å bare bygge et hjelpemiddel som skulle løse et sett antatte problemer. Derfor valgte selskapet en brukerstyrt tilnærming der barna fikk påvirke hvordan sluttproduktet skulle bli.

– En gutt ville gjerne ha en svart robot med Darth Vader-stemme. Akkurat den idéen tok vi ikke videre, men vi endte opp med en hel rekke funksjoner som gjør AV1 til et bedre verktøy for et sykt barn. For eksempel kan barnet skru på et blått lys på robotens hode dersom det er på tide å ta en hvilepause, en funksjon vi ikke ville kommet på uten å involvere de som skal bruke roboten, sier Brænden.

Ikke glem empati i endringsprosesser
Mads Riis Henriksen, produktdesigner i TechnipFMC, sier han skvetter til hver gang han møter folk som ikke har hørt om digital transformasjon. 

– Det handler om å forandre og modernisere måten vi gjør ting på. Digital transformasjon er noe som påvirker oss alle, og som vi ikke kan stille oss likegyldig til, sier han.

Samtidig utløser forandring ofte både frykt og frustrasjon hos de som rammes.

– Folk tenker gjerne at det ikke er vits i å forandre noe som allerede fungerer, selv om det finnes nye og bedre måter å gjøre ting på. Her er inkluderende design nyttig, rett og slett fordi empati er sentralt i denne tilnærmingen. Skal du få en stor organisasjon til å forandre seg, må du få med deg folkene som jobber der, forteller Henriksen.