Foto: Erlend M. Sæverud

Haloba viser ny utstilling om drømmenes kraft

To Mars By All Means er en helt ny videoinstallasjon av den norsk-zambiske kunstneren Anawana Haloba.

Utrop nr. 27/2018 (05.07.2018)

Anawana Haloba (bildet) tar oss til Zambia på 60-tallet da de afrikanske koloniene ble frigjort, en tid full av optimisme og fremtidsdrømmer. Hun vil finne ut mer om Edward Mukuka Nkoloso, den eksentriske læreren som opprettet Zambias ambisiøse romprogram i 1964, melder trap.no i en pressemelding,

For mens resten av verden så mot månen satset Nkoloso alt på at hans astronauter skulle bli de første menneskene på Mars, og han ville gjøre Zambias hovedstad Lusaka til en afrikansk fremtidsby i verdensklasse.

Zambisk romprogram
Nkoloso ville vise hva afrikanerne var gode for. Men var han en eksentrisk drømmer eller en gal mann? Eller var hele det zambiske romprogrammet et humoristisk stunt som harselerte med den spinnville pengebruken og stormannsgalskapen i det internasjonale romkappløpet? Teoriene er mange. Men fremfor alt illustrerte kampen om verdensrommet, og Nkolosos krav om å delta, hvilke land som hadde adgang til å drømme om en annen verden.

I denne installasjonen utforsker Haloba hvordan ulike gruppers makt og avmakt setter spor i samfunnet vi lever i, og i arkitekturen som omgir oss. Storbyen Lusaka ble bygget av britiske arkitekter som kopierte det matematiske rutenettet fra britisk byplanlegging, uten å ta utgangspunkt i lokale forhold.

I en modellby i miniatyr har Haloba skrelt gatenettet tilbake for å avdekke de viktigste landemerkene fra før kolonitiden, og bygget byen opp igjen med utgangspunkt i den lokale topografien. Resultatet er en futuristisk by, lag på lag, en fortelling om hva som kunne ha vært.

– Jeg forestiller meg at dette ville være Nkolosos syn på byen: "Hvor er sivilisasjonen vår i all denne arkitekturen?", sier Haloba til trap.no

Snakker mer til sansene
Haloba mener denne installasjonen skiller seg fra mange av hennes tidligere verk ved at det snakker mer til sansene. Det politiske budskapet er tonet ned, for å gi rom for en mer personlig opplevelse, og åpne for ulike tolkninger: 

– Det er en type forestilling i skyene, en by i verdensrommet. Du kan gå gjennom verket, og prøve å se for deg alternativer til dagens virkelighet.

Utstillingen blir tilgjengelig på Kulturkirken Jakob, 3.–12. august, og er  er produsert av TrAP og støttet av Kulturrådet og Fond for lyd og bilde.