New York-bandet Klezmatics var et trekkplastrene under helgens Jødiske kulturfestival i Trondheim.
Foto: flickr.com

– Jødisk Kulturfestival er viktigere enn på lenge

De mørke undertonene rundt jødenes situasjon gjør Jødisk Kulturfestival viktig, mener forfatter Håvard Rem, som holdt konsert og foredrag under helgens festival.

Utrop nr. 33/2018 (30.08.2018)

– Jødene i Norge et miljø som er såpass lite i Norge at det er god grunn til å løfte det fram. Samtidig er den en mørk undertone til stede, jødenes situasjon i Europa er dessverre forverret de siste årene. Derfor er det viktigere enn på lenge med et sånt arrangement, mener Rem.

Foto: Ørjan Johansen

Rem, som er forfatter, lyriker og en av landets fremste kjennere av Bob Dylan og Leonard Cohen, konsert sammen med sin sønn Simen (27) og multiinstrumentalist Freddy Holm.

Her framførte de, i tillegg til egne dikt og sanger, norske gjendiktninger av Bod Dylan og Leonard Cohens låter.

– Disse konsertene er liksom våre fisketurer. Simen er blitt hjernevasket med Dylan og Cohen i oppveksten, og selv om det var noen ungdomsår der det ikke var like populært, gjenoppdaget han dem for fem år siden, sier han til Adresseavisen.

USA som tema
Årets festivaltema var "Amerika", på bakgrunn av at den jødiske kulturen er blitt særlig godt integrert og viktig i USA, etter en over 100 år lang innvandringshistorie.

I tillegg til Bob Dylan og Leonard Cohen, satte festivalen også fokus på filmene til den jødisk-amerikanske regissøren Woody Allen gjennom en filmserie og foredrag.

– Jeg har sett nærmere på de jødisk-amerikanske kunstnerne som var sentrale i ungdomsopprøret, og funnet ut at de var utpreget flerkulturelle med sterk bagasje fra synagogen. De kom jo inn med disse eldgamle fortellingene under huden. Det har gitt dem både konservative og radikale trekk. Konservative gjennom for eksempel syn på kjønnsroller, men radikale gjennom å ta avstand til det bestående vestlige samfunnet. Samtidig er det fint å få frem at de, i alle fall inntil nå, har de bibelske referansene til felles med oss, Dylans mest kjente protestviser bruker for eksempel syndfloden som metafor, forklarer han.